• Zombimamma

    Är det möjligt för 17 månader gammal att få parthes??

    Min son är 17 månader gammal och har börjat halta sen 12 dagar tillbaka, det kom helt plötsligt bara över natten. Han har inte ont av set om inte man håller på o pillar på hans ben. Vi har varit på sjukhuset ett antal gånger och dom har tagit röntgen och gjort ultraljud men dom har inte sett något annorlunda. Igår sa läkeren att de misstänker parthes sjukdomen men dom kunde inte vara säkrea förrens om 3 månader då dom kan se med röngen. Jag har i efterhand googlat på sjukdommen och läst en hel del, det står att det är vanligt på åldern 3-7 år jag kan inte hitta nånstans där en bebis på 17 månader har haft det eller kan få det. Jag kan inte sova, äta eller göra något annat, suttit o gråtit sen igår och vill inte tro på det läkaren har sagt.

    Någon som har ett barn så ugn med sjukdomen eller kanske någon som har/haft det?

    Vad tror ni? Kan det vara möjligt?

  • Svar på tråden Är det möjligt för 17 månader gammal att få parthes??
  • lövet2

    Min son var 2 år och 8 månader när han fick Perthes. Det är faktiskt bättre ju mindre de är, för skadorna blir mindre på höftkulan och kroppen återhämtar sig bättre.

    En 7-åring som får Perthes är stor och tung. Medan höftkulan är mjuk, så trycks den i hop massor just för att han är tung och den ställer till en hel del skada då. Det kan bli operationer, kryckor och t o m rullstol i perioder.

    En 2-åring med Perthes är liten och lätt. Min son sprang, hoppade och lekte som vanligt fast han haltade. Vissa dagar hade han ont och fick Alvedon framför TV:n, men det var bara hans sämsta dagar. Annars hade han sällan ont. Vi fick veta när han var liten att han aldrig skulle bli någon elitidrottare, så det har han också vetat om. Han får troligen byta höftled när han är 25-30 år, men då får man nog säga att han är tillräckligt gammal för att klara av en sådan grej.

  • Zombimamma

    Tack för svar, är han friskförklarad idag? Hur lång tid tog det för honom att bli bra igen? Alltså att han inte brhövde halta mer?

  • lövet2
    Zombimamma skrev 2017-05-20 09:51:54 följande:
    Tack för svar, är han friskförklarad idag? Hur lång tid tog det för honom att bli bra igen? Alltså att han inte brhövde halta mer?
    Det tog ca ett halvår innan han fått rätt diagnos. Ett halvår efter det drabbades även den andra höftleden. Sedan gick vi på kontroller i några år. När han var runt 6 år hade höftkulorna gått tillbaka ganska bra, fast den sämre höftkulan blev aldrig helt rund igen.

    Hans problem under åren (tydligen ganska vanligt) har varit att benen har växt olika fort. Den sida som är dålig växer inte i samma takt som den bättre sidan. När han fyllde 7 år var ena benet 5 cm längre än det andra, så han haltade pga det. De pratade om att han skulle få en speciell sko, men då bröt han benet och allting löste sig av sig självt.

    Helt slutade han halta när han var runt 8 år, men han har en lite annorlunda gångstil, om man tittar noga efter.
Svar på tråden Är det möjligt för 17 månader gammal att få parthes??