• Mormor2B

    Äter inte blötmat

    Hej min lilla katt äter inte maten. Jag har provat allt. Hon är en blandras mellan norskskogskatt och bond. Jag ger henne mat för katter under 1 år vilket hon är. "Vuxen" mat kräks hon av. Hård mat äter hon. Jag har testat alla sorter och märken. Hon slickar i sej gelen men lämnar det mesta. Vad ska jag göra? Annars är hon en frisk och underbar liten kisse. Rumsren och innekatt.

  • Svar på tråden Äter inte blötmat
  • Anonym (Stina)

    Sluta he henne de då. Dom måste inte äta blötfoder. Min gamla katt åt bara torrfoder.

  • Dexter dot com

    Blötmat är ju bra med tanke på att dom flesta katter behöver ha i sig mer vätska än dom själva dricker men äter hon inte så kan du ju inte göra så mycket. Jag häller på mer vatten och mosar burkmaten och då slinker det ner :)

    Vilka märken har du testat?

  • Mormor2B

    Jag har testat whiskas gourme pussy.. Jag ska prova med vatten i ????

  • Domesticgoddess

    Mina är stundtals besvärliga med maten också. Något som brukar hjälpa är att ge dem väldigt små portion.

    De kan lätt äta en påse var till frukost förutsatt att jag fyller på allt eftersom, ger jag dem däremot en påse var meddetsamma äter de ytterst lite. Älskade knäppskallar:)

  • Jesper f
    Mormor2B skrev 2017-05-21 08:00:50 följande:

    Hej min lilla katt äter inte maten. Jag har provat allt. Hon är en blandras mellan norskskogskatt och bond. Jag ger henne mat för katter under 1 år vilket hon är. "Vuxen" mat kräks hon av. Hård mat äter hon. Jag har testat alla sorter och märken. Hon slickar i sej gelen men lämnar det mesta. Vad ska jag göra? Annars är hon en frisk och underbar liten kisse. Rumsren och innekatt.


    Har du provat ge mat utan gele? Våran katt gör likadant om han får antingen bitar i gele eller sås, bara gelen eller såsen som går i. Det viktiga - bitarna - fullständigt ointressant. Ger jag däremot i mousse form, då äter han allt... Brukar köra på gourmet burkar, kostar runt 4.50:- st, köper på ÖoB. Får en morgon, en kväll.
  • Dexter dot com

    Min äter bara om jag mosar ihop maten med mer vatten vilket bara är bra då katter oftast behöver mer vatten än dom får i sig. Det finns ju en uppsjö av blötmat, köp portionspåsar och prova dig fram.

  • Mormor2B

    Har provat allt. Blanda med vatten, mousse äter hon lite mer av men totalt kanske hon får i sej en kvarts till en halv portion påse per dag. Lite lite hårda kulor oxå. Men hon verkar må bra fast hon är liten till växten. Har pratat med veterinären och dom sa jag skulle prova mej fram. Jo hon åt Parma skinka d gillade hon. :) fin smakare...

  • Tihi

    Men varför vill du tvinga på henne blötmat om hon inte vill ha det? Låt henne äta torrfoder men ge henne gärna en vattenfontän och vattenskålar lite utspridda i bostaden för då brukar dom dricka mer.

  • Mormor2B

    Jag tvingar henne inte det är nog omöjligt, hon får både ock. Hon äter väldigt lite.

  • Tihi
    Mormor2B skrev 2017-07-07 15:55:39 följande:
    Jag tvingar henne inte det är nog omöjligt, hon får både ock. Hon äter väldigt lite.
    Äter hon för lite torrfoder också? Byt foder då till något hon kanske gillar bättre.
Svar på tråden Äter inte blötmat