• J0h4n55on

    Han gnäller hela tiden. Hur ska man orka?!

    Har en 10 månaders son som börjat gnälla hela tiden... I vanliga fall är han alltid glad och finner sig i det mesta och gråter typ aldrig men nu gnäller han hela dagarna och jag är som sagt inte van vid gnällande/skrikande eftersom han aldrig varit sån innan så känner hur tålamodet försvinner och jag för dåligt samvete för att jag snäste till åt honom... Tips på hur man får bättre tålamod och hur man kan hantera de här uppskattas...

  • Svar på tråden Han gnäller hela tiden. Hur ska man orka?!
  • Anonym (Liv)

    Kanske tänder på gång? Prova alvedon eller sånt man stryker på.

    Det är jättejobbigt jag vet... Har liknande problem, här är det helt klart tänder. När det är som värst lägger jag ner henne i spjälsängen, sätter på lugn musik och går ut i vardagsrummet och tar några djupa andetag. För att lugna mig och hämta kraft. Det är det bästa tips jag fått. Och att turas om med mannen såklart.

  • J0h4n55on
    Anonym (Liv) skrev 2017-05-21 19:22:35 följande:

    Kanske tänder på gång? Prova alvedon eller sånt man stryker på.

    Det är jättejobbigt jag vet... Har liknande problem, här är det helt klart tänder. När det är som värst lägger jag ner henne i spjälsängen, sätter på lugn musik och går ut i vardagsrummet och tar några djupa andetag. För att lugna mig och hämta kraft. Det är det bästa tips jag fått. Och att turas om med mannen såklart.


    Ja min man kör på "jag jobbar hela dagarna" så inget större stöd därifrån... får pröva det!
  • Anonym (Liv)
    J0h4n55on skrev 2017-05-21 19:39:45 följande:

    Ja min man kör på "jag jobbar hela dagarna" så inget större stöd därifrån... får pröva det!


    Tycker du ska säga att han får ta barnet en halvtimme t ex på kvällen så du får gå en promenad själv. Det hjälper jättemycket att veta att man har det andrummet. Du jobbar också fast hemma.
  • Minilillajag

    Låter helt normalt. En utvecklingsfas som kommer att gå över, men det är jobbigt när man är mitt i det. Rekommenderar "Trotsboken" av bla Malin Alfvén. Där är ett kapitel som handlar om barn runt 9 månader. ????

  • nnnnnnnn
    J0h4n55on skrev 2017-05-21 19:39:45 följande:
    Ja min man kör på "jag jobbar hela dagarna" så inget större stöd därifrån... får pröva det!
    ehhh.... ?

    Om han jobbar hela dagarna så borde han vilja vara med sitt barn när han kommer hem. Då kan du plugga in musik/ljudbok i öronen och göra något utan att ta ansvar för barnet. Om han "är trött" efter jobbet, så kan du ju städa/tvätta/laga mat eller gå och handla - så han slipper göra sådant efter jobbet.
    Men då är det ju samma sak när du jobbar, han får släppa barnansvaret när du kommer hem och bara göra hushållssysslor några timmar.

    Prata igenom hur ni tycker att det ska fungera när han är FL och har ansvar för barnet.

    Och se till att ni delar exakt på SGI-dagarna, även om ni kanske inte delar exakt på FL.

    Och det går snart över! Håll ut.
    Och som sagt, se till att ni är överens om arbetsfördelningen så att du får samma service när han är hemma och du jobbar.
  • Fru Ve

    Kan det hjälpa att bära mycket i t.ex bärsele eller sjal så han får vara nära? Det kan ju minska mycket gnäll och skrik är min erfarenhet. Och även om man kan bli trött i ryggen är det ofta bättre än att vara trött psykiskt som man blir av gnäll.... Jag tycker absolut också du ska unna dig en egen timme varje dag då pappan får ta hand om barnet. Gå ut eller åk iväg någonstans då.

Svar på tråden Han gnäller hela tiden. Hur ska man orka?!