• Minfamilj

    Min sons tillväxtkurva. Hjälp!

    Sonen på snart 10 har i flera år haft problem med magen, förstoppning. Samtidigt har han från ca 4-5 års ålder dalat på tillväxtkurvan. Var rejäl och lång när han föddes men är nu snart kortast i klassen. Blodprov för gluten visar ingenting och vården är motvillig att göra biopsi om proverna inte visar något.. Ssk på barnmott mätte honom häromdagen och han hade inte växt något på mer än ett halvår. Smal är han också. Jag är 1,66 och pappan 1,84. De andra barnen ligger över medel i vikt och längd. Jag misstänker glutenintolerans eller någon inflammatorisk tarmsjukdom. Vad är er åsikt om kurvorna och hur ska jag förhålla mig till vården? Ena kurvan är från 0-18 månader och den andra från 5- 10 år

  • Svar på tråden Min sons tillväxtkurva. Hjälp!
  • Fru Ve

    Ni har kontakt redan med barnläkare som jag fattar det? Vet inte vad du i så fall mer kan göra än att vända dig till en annan barnläkare i så fall. Kanske en privat om du inte har förstroende dit ni vänder er nu? 

  • Minfamilj

    Jo vi har kontakt med läkare. Det var mer det om någon känner igen sig eller hur man ska skynda på allt. Det tar sån tid alltihop.

  • Matxea

    Åt han gluten innan ni tog blodprovet? Det visar endast tillsförlitliga svar om man har ätit det varje dag i 2 veckors tid innan provet, Typ. Varför misstänker du inflammatorisk tarmsjukdom? Blod i avföringen? Har det tagit avföringsprover? Hb?

  • Meriall

    Är han allergisk? Mår dåligt i skolan? Sånt kan sätta sig på längden. Vet en familj där flickorna var långa 175 cm medan pojken var drygt 165 bara trots bra ätande. Då var han allergisk för vissa grejer (inte gluten/laktos utan nötter och sånt)

  • Minfamilj

    Magproblemen yttrar sig som förstoppning som han haft i flera år. Röntgen för lite mer än ett halvår sedan visade att hela tjocktarmen var full med avföring, dock bättre nu med Movicol.

    Allergiprover visar inget men mindre magont med laktosfri kost. Vi har inte testat att utesluta gluten och/eller mjölkprotein (än). Han äter gluten varje dag.

    Man misstänker att han haft blod i avföringen några gånger. Vi var på barnmott på vattenlavemang och då såg ssk något som kunde vara blod. Avföringsprover är inlämnade, väntar på svar. Man har även testat för mask men negativt svar. Han har ferritinvärde som är lågt (på gränsen) och en dag kom han hem och var helt lila under ögonen.

  • Guld gossarnas Super Mamma

    Äter han lite och dåligt? Tror inte det är något att oroas över då han ändå går på kontroller för tillväxten,försök få hjälp med förstoppningen,han kommer nog att växa på sig även om han gör det senare än övriga.
    Vår son är nära på lika i tillväxt och det är bra enligt doktorn.
    Jag är 168 cm och pappan är 186 cm.


    HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
  • Minfamilj

    Nej han äter bra och det är främst magen han går på kontroller för. Jag kopplar givetvis ihop magproblemen med den flackande tillväxtkurvan och tycker inte alls att det verkar normalt.

  • 1234568

    Be dem testa för heliko bakterien. Den kan ge inflammation i tarmen, som gör det svårt för tarmen att ta upp järn. Det kan förklara låga ferritin värden. Kan även förklara alla mag problem.

    Sedan behöver dom ju göra en gastroskopi. Men börja med heliko bakterien, det är ett avförings prov

  • prematur mor

    Min son har även han haft problem med magen. Får movicol och laktulos för att kunna sköta den. Är 6 år och 124,5 cm. Ligger över på längdkurvan och medel på vikten. Kan ju vara så att sonen växer utifrån din längd och syskonen på pappan.

Svar på tråden Min sons tillväxtkurva. Hjälp!