• Anonym (Säljaren Anne)

    Det dummaste du hört då du ska sälja något?

    Det skulle vara kul att höra andras dumma säljhistorier, jag har samlat på mig en hel del, jag köper mycket begagnat både via Blocket och Facebook.

    Det värsta var nog när jag ville byta lägenhet, jag skrev en annons med vad jag hade och vad jag sökte och det var de som hörde av sig och berättade om sina lägenheter och avslutade med att de trivdes där de bodde och inte ville byta. Det var också folk IRL som påriktigt frågade varför jag inte bytte min lägenhet i Husby mot en lägenhet i innerstan.

    Jag köpte några Ittala äggkoppar av en tjej på Facebook som ändrade sig en vecka efter köpet och hotade mig på telefon, mejl och via Facebook.

    Så har vi de som övervärderar sina saker. Jag såg en tjej som ville sälja fem gamla IKEA kataloger för 500 kronor, och nej det var ingen skämtannons.

  • Svar på tråden Det dummaste du hört då du ska sälja något?
  • Anonym (Hanna)

    La ut ett par skor på fb, inköpta för 399:- använda en gång och jag la ut dom för 50:-. Då var det en som ville betala 30:-. Glöm de, då skänkte jag dom hellre

  • Anonym (Man)

    Vi sålde en barnvagn, slumpade bort den för 300kr. Tror nypris var runt 8000kr, men den hade helt klart sätt bättre dagar. Efter en vecka hörde köparen av sig o hade ångrat sig, och ville ha pengarna tillbaka.

    Köpte även barnkläder av en säljare som var extremt noga med att bara ta kontant betalning, då pengarna annars skulle gå till kronofogden.

  • sextiotalist

    När jag gav bort en cykel och en ville att jag skulle ta cykeln till personen ifråga, blev erbjuden 50 kronor om jag gjorde det ;)

  • sextiotalist

    Och när sambon sålde en bil och en vill köpa bilen för 1/3 för priset, ja, en symaskin också :D.
    (Jag har två stycken redan, båda Bernina, en vanlig och en overlock så nej, vi behövde inte en symaskin till)

  • Hilda77

    En som ville ha ner priset rejält då det kostade för dom att hämta det. De bodde så långt bort så de tyckte att detvar rimligt att jag drog bort bensinkostnaden.

  • Anonym (Säljaren Anne)
    sextiotalist skrev 2017-05-22 12:03:50 följande:

    När jag gav bort en cykel och en ville att jag skulle ta cykeln till personen ifråga, blev erbjuden 50 kronor om jag gjorde det ;)


    Den har jag pckså varit med om men utan pengar, jag skulle åka en timme för att leverera en slipmaskin (som man utan problem kunde stoppa ner i en ICA kasse och ta på tåget) för personen hade ingen bil. Det har inte jag heller.
  • Anonym (:-O)

    Osäker på om detta faller under kategorin, men i alla fall är det 2 av mina vänner, vi kan kalla dem Sara och Lisa

    Sara berättade för Lisa att hon funderade på att sälja en fin hylla som hon ledsnat på. 
    Lisa sa att hon kunde behöva en sån hylla och får den då istället helt gratis av Sara.
    Lisa säljer den sedan själv inom 2 dagar för 2500kr som åker ner i egen ficka. 
     

  • Anonym (mja)

    Jag hade en köpare som skulle komma hit för att hämta en sak som hon jääääättegärna ville ha. Hon skrev att hon satt i bilen på vägen hit. Skrev när hon var vid affären i närheten här (700 meter bort). Sen skrev hon några minuter senare att hon kunde inte komma för att GPSen i bilen var trasig....


     


    En annan köpare som skulle hämta ett skrivbord, bad mig möta henne vid affären med skrivbordet (efter att jag sagt nej till att köra hem det åt henne eftersom jag inte har bil, vilket hon själv hade).


     


    Sen har vi madame som skulle köpa barnkläder av mig. Vi möttes på stan och jag bad henne kolla så att kläderna motsvarade förväntningarna så det inte kom någonting senare. 2 dagar senare ville hon sälja tillbaka kläderna för att familjen fått en oväntad utgift. Jag sa nej då jag själv hade det dåligt ställt och sa att hon kunde lägga ut kläderna igen till någon annan då. Det tog några timmar, sedan skickade hon tillbaka bilder på alla kläder fast nu med stora matfläckar på och påstår att de fanns där när hon köpte sakerna. Jag visade då återigen bilderna som jag lagt ut dom på försäljning med och sa att de inte fanns där då. Hon tystnade. Några dagar senare låg kläderna ute till försäljning (av hennes sambo), då utan fläckar igen....


     


    En annan köpare skulle jag möta på stan 13.00 utanför sibylla. Jag stod där och väntade, 13.10 skickade jag att jag var på plats och stod och väntade. Jag fick svar att hon och sambon satt i bilen påväg dit. Jag skrev att jag väntar då.
    13.25 fick jag ett meddelande från henne att dom hade varit där, men åkt hem igen då dom inte såg mig (jag stod alltså kvar). Jag svarade att jag stod kvar, men nu är jag tvungen att gå då mina barn började bli hungriga och otåliga. Påpekade att det var dålig stil och att hon faktiskt kunde skrivit när hon var där och då enkelt hittat mig... Dååå bad hon om ursäkt och kom sedan till McDonalds där vi satt och åt.

  • Anonym (Saab)

    Sålde min saab 9.5 på blocket, en grå sedan från 2004. Lade upp så många bilder som var tillåtet och skrev så detaljerad info jag kunde i annonsen, år, färg, service, däck, pris mm mm.

    Ändå! Får jag massa mail i stil med

    "Vad är det för färg på bilen?" Hmm jaa, grå kanske? Som bilderna visar och texten säger!

    "Vilket år är bilen ifrån?" Läs i annonsen!

    "Du måste sänka priset, jag är egentligen ute efter en kombi" Men.. va? Hur f** tänkte du nu? Maila inte mig då som inte säljer en kombi!!

    Aaahhh! Som tur är såldes bilen snabbt så jag slapp fler idioter..

  • Anonym (ttt)

    Det finns folk till allt. Jag sålde en del leksaker efter barnen och vi skulle flytta så det var verkligen superbilliga priser men rätt bra saker. Men då skulle det prutas, nästan alla försökte pruta. Ok att småbarnsfamiljer kan ha det knapert men när man lägger ut ett lass plastleksaker till köket (typ grytor, skedar osv, nästan en hel Ica-påse full och sätter priset till 30 kr (eftersom såna saker är billiga i butiken också) och folk försöker pruta till 20 kr, alltså har man så dålig råd kanske man får låta det vara. 

    Det värsta jag varit med om var via Shpock (har slutat använda appen för det var så mkt konstiga människor som hörde av sig). Också i samma flytt som ovan, skulle bli av med en loftsäng så tänkte att jag ger bort den bara de kommer och hämtar. Gammal men helt ok skick.
    En kvinna på annan ort ville ha den, paxade den, ca 1,5 månad innan vi skulle flytta. Hon undrade om jag kunde hålla den åt henne, hon behövde fixa en kärra. Jag sa att visst, om hon är helt säker på att hon ska ha den och att den måste vara borta innan jag skulle flytta, Absolut, bedyrade hon per telefon, swishade också över 50 kr symboliskt ,så att jag skulle hålla den. Hon började berätta en tragisk historia om att hennes barn varit fosterhemsplacerat men nu skulle få bo hos henne och då behövdes det ju en säng men hon hade inte råd köpa en ny. Toppen då att få min gratis. Hon var så tacksam och jag kände att sängen verkligen skulle göra nytta. 
    Veckorna gick, jag kontaktade henne ca 3 veckor innan flytten och påminde. Hon sa "har inte min granne ringt?" Eh, nej ingen har ringt, svarade jag. 
    Ja för min granne skulle hjälpa mig, får kolla igen.
    Gick några dagar till och det skulle vara midsommar snart så jag insåg att de måste hämta innan midsommar (som var typ 25:e eller nåt) och jag flyttade sen den 29:e. Jag pressade henne lite (hade haft andra intressenter också) men nej då hon skulle ordna detta. Sen skulle hennes  vuxne  son hjälpa henne. Han skulle messa mig, dagarna gick. Jag messade henne och sa att ingen har hörts av. Då messade sonen efter 5 minuter så hon måste ha sagt till honom. Dåligt skrivet mess, högst oklart, han behövde ordna en kompis som kunde vara med och bära och yada yada. Dagen före midsommar messa hon ett låååååångt mess där hon beklagar allt så himla mycket, det gick inte ihop sig. Det kostade ju att hyra kärra (vilket hon väl måste vetat från början?) Grannen orkade inte och sonen orkade visst inte heller hjälpa till - men jag hade ju iaf fått hennes 50 kr!  Slutade med att jag fick köra den till soptippen! 

    Så trött jag var då, ska aldrig mer ge bort nåt gratis för det betyder ju att folk inte känner sig skyldiga att hämta, det är ju gratis!

Svar på tråden Det dummaste du hört då du ska sälja något?