• gisela85

    Är Blenda och Edla för lika?

    Tycker ni att Blenda och Edla passar till två systrar eller är de för lika? Alltså till exempel Lina och Nina är för lika för två systrar, och Mona och Monica med, men tycker ni att Blenda och Edla är det?

    En väninna frågade mig om detta idag för att hon tycker väldigt mycket om båda namnen och skulle kunna tänka sig att använda dem om hon i framtiden skulle få två döttrar. Hon vet inte huruvida det passar sig att ge namnen till två systrar eller om hon tyvärr behöver utesluta ett av namnen - vad tycker ni?

  • Svar på tråden Är Blenda och Edla för lika?
  • Anonym (nä)

    Inte för lika.

    Men en annan reflektion, som är OT för mig är det i alla fall ett ko-namn då min mormor som använde det namnet på några av sina kor (inte samtidigt).

  • fluu

    Inte för likt och helt underbara namn båda två! Några av mina absoluta favoriter!


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (annie)

    Jag tycker inte dom är för lika. Däremot känns det som om man bryter tungan av sig när man säger båda namnen efter varandra, och de gör man även om man säger axel och alex. 

  • Carambolan
    Anonym (nä) skrev 2017-05-22 13:01:54 följande:

    Inte för lika.

    Men en annan reflektion, som är OT för mig är det i alla fall ett ko-namn då min mormor som använde det namnet på några av sina kor (inte samtidigt).


    Haha, precis min tanke också! Det har varit klassiska konamn även på mina farföräldrars gård. Speciellt Blenda har gått i flera ko-generationer
  • gisela85

    Min väninna har själv kor på hennes gård, tre stycken, de heter Gullviva, Krusa och Fagerlind, de är så fina och snälla Solig

  • DenNamnbitne

    Inte alls! Tvärtom passar de bra som syskonnamn. Att bokstäverna går igen i en annan ordning är bara positivt. Det ger en samklang och resonans i helheten.

  • yoo

    Blenda låter som ett namn på en ko så jag skulle inte välja det namnet till mitt barn om jag så fick betalt för det!

Svar på tråden Är Blenda och Edla för lika?