• Rolooo

    Hjälp med bärsjal

    Hej!

    Min sambo och jag har använt bärsjal till vår bebis sedan han var nyfödd. De fyra första månaderna använde vi en trikåsjal, vilket funkade jättebra, de fyra senaste månaderna har vi använt en vävd bomullssjal, vilket har visat sig vara lite krångligare. Han somnar lätt och sover bra i sjalen, men varje gång vi ska sätta i honom i sjalen ålar han sig och sträcker ut sig så att det är näst intill omöjligt att få på sjalen. Knytningen blir sladdrig och lös så jag måste gå och hålla i honom tills han har somnat, då spänner jag åt sjalen. Vi har testat att han honom på ryggen men det har inte gått eftersom han rör så mycket på sig. Sjalen är en Ellevill bommul storlek 6 och jag är ganska smal så jag funderar på om jag ska korta ner den lite. Vi knyter alltid FWCC eftersom den är den enda som funkar. Någon som har några tips på hur man kan få till en bra knytning? Vill gärna fortsätta med sjal eftersom min son inte trivs i barnvagnen.

  • Svar på tråden Hjälp med bärsjal
  • Lena

    Vi knöt också den knytningen. Vi gjorde aldrig extra utrymme för barnet utan drog åt så mycket vi kunde innan vi satte i barnet

  • Fru Ve

    Jag bär också i vävd sjal, min son är 3 månader. Man måste spänna lite hårt innan och när barnet ska i även om barnet tycker det är lite krångligt då och protesterar. Det blir bra direkt då man satt barnet på plats rätt. Ett annat tips är Ergobaby eller annan ergonomisk bärsele istället, kan upplevas enklare att få på och är skön både för bebis och bäraren (även om jag tycker att den vävda sjalen är allra bäst!).

Svar på tråden Hjälp med bärsjal