• Aioli

    Föräldraledig fram till förlossning.

    Jag fick barn 2015, sen dess har jag varit föräldraledig. Sen några månader tillbaka är jag gravid och förväntas föda kring 1:a juli. Nu undrar jag om det är meningen att jag ska vara föräldraledig ända fram till förlossningen, eller om jag kan ta ut någon slags grav.penning sista veckorna? 
    Jag har ont i kroppen och blir helt slut för minsta lilla aktivitet. Att vara föräldraledig med ett barn på strax över året innebär att jag kan sitta en del och ta vara på tuppluren han tar varje dag för återhämtning. Jag skulle inte klara av att ha ett jobb i nuläget (inte senaste månaderna för den delen).
    Ska jag iallafall stå kvar på föräldrapenning? Det måste finnas några som har erfarenhet av detta?

    Mopsiga kommentarer om att det är en dum fråga undanbedes.

  • Svar på tråden Föräldraledig fram till förlossning.
  • Carambolan

    Tror det är i senaste laget för dig att ens hinna ansöka om havandeskapspenning. Det kan du få från 60 dagar fram till 14 dagar för bf. Försäkringskassan har 30 dagars handläggningstid och innan dess behöver du också ha samtal om omplaceringsmöjligheter med din chef, och jag antar att du behöver anmäla till jobbet minst två veckor i förväg att du vill återgå i tjänst... Blir inte många möjliga dagar kvar att söka för.

Svar på tråden Föräldraledig fram till förlossning.