• Så vit

    Göra FET när man fortfarande ammar första barnet?

    Har gjort IVF och fått ett barn som är 1 år inom kort. Tankarna på syskon finns och vi har 5 st blastocyster i frysen (superglada över detta ). Tiden går, snart har det alltså redan gått 2 år av "frystiden" och med tanke på att vi kanske inte lyckas direkt och behöver flera insättningar och man vet aldrig om det blir missfall (vilket vi fick vid tidigare IVF) så känns det som att vi inte kan vänta jättelänge innan vi försöker med de embryon vi har kvar. Vi ska inte börja riktigt än, men min fråga är hur det funkar att göra ett FET då man fortfarande ammar? Efter att vårt barn fötts har jag fått mensen två gånger, en gång vid ca 4,5 månaders ålder och 7,5 månaders ålder, men då jag fortfarande ammar ganska mycket och troligtvis kommer att göra det vid 1 års ålder och lite längre så vet jag ju inte hur det blir med mensen. Jag undrar om det är någon som vet hur man gör vid FET när man har ett litet barn? Och om man kan göra FET när man fortfarande ammar eller om jag måste sluta i god tid innan?

  • Svar på tråden Göra FET när man fortfarande ammar första barnet?
  • chbw

    Från min klinik har jag fått info om att jag inte ska amma och mensen ska vara regelbunden innan vi får göra FET. (dock har jag pcos så mensen lär inte gå o vänta på utan kommer nog få stimulera fram den).

    Första är inte född än så är ju ett tag kvar men känns lite trist med amningen då jag helst skulle vilja börja med första FET hyfsat tidigt, ifall det inte tar sig, blir missfall eller om något av embryona inte överlever upptiningen. Men jag har planerat att helamma minst 6 månader om det går, och sen delamma så länge det känns bra. Känns så trist att, förutom behöva genomgå IVF, bli begränsad i när vi kan börja försöka igen. De som kan bli spontant gravida kan ju bara börja ligga när ägglossningen startar igen så har de ju chansen att få syskon så.. 

    Hör med din klinik om deras riktlinjer :) förstår inte riktigt varför en inte skulle kunna göra FET även om en ammar, om en har fått tillbaka mens o ägglossning. Är ju många som blir spontant gravida vid amning... :o

  • Ellie

    Jag gjorde FET när jag ammade vår precis fyllda 2-åring. Ostimulerad cykel. Jag tror inte ens de frågade om amningen. Dock hade jag regelbunden mens sedan ca 1 år tillbaka. Det tog sig direkt och blev en lillasyster.

  • micke78

    Hej. Jag slutar amma min 6 månader gamla son nu för att göra FET om ca 3 månader. Kliniken sa jag måste sluta amma 3 månader innan FET. Var samma när jag skulle göra FET efter dottern föddes. Fråga din klinik.
    Älskar att amma, men vill även ha ett barn till så hoppas jag kan amma nästa jättelänge istället ;)

Svar på tråden Göra FET när man fortfarande ammar första barnet?