Inlägg från: Anonym (K) |Visa alla inlägg
  • Anonym (K)

    Är det dags?

    Säger som Carambolan, kan vara på gång eller "bara" vara förvärkar. Min första förlossning startade i v 38+4 med vattenavgång (hade inte känt nåt alls om att det var på gång innan) och en timme senare fick jag värkar. Värkarna var regelbundna och intensiva från början. Barnet föddes 7 timmar och 45 minuter efter första värken. Så sammanlagt tog förlossningen knappt 9 timmar från att vattnet gick.

    Med andra barnet hade jag onda sammandragningar i ungefär en månad innan han föddes. De kom och gick under dagen beroende på hur mycket jag ansträngde mig. Förvärkar hade jag varje kväll i kanske två veckor innan barnet föddes. De kunde göra mer eller mindre ont och vara mer eller mindre regelbundna. I början trodde jag förlossningen var på gång att starta men eftersom jag blev lurad varje gång slutade jag se dem som just ett tecken på att förlossningen skulle starta utan mer som att kroppen övade sig inför förlossningen. Efter ungefär två veckor som sagt hade jag samma förvärkar på kvällen igen men brydde mig inte om dem. Tog två alvedon för att kunna somna, vilket jag hade gjort några andra kvällar tidigare också. Kl 2 i v 38+4 (igen!) gick vattnet och värkarna kom igång typ 10 min senare. Precis som vid första förlossningen var de intensiva och regelbundna direkt och 5 timmar och 45 minuter efter första värken (riktiga alltså) var barnet ute. Den förlossningen tog knappt 6 timmar från vattenavgången, som jag räknar som starten på förlossningen då förvärkarna var samma som de varit i två veckor redan, så 3 timmar snabbare än första.

    Så det är bara att vänta och se hur det utvecklar sig. Men jag tänker också att din första förlossning inte var supersnabb (det var inte min heller), även om den kanske var snabbare än för många andra förstföderskor, så även om andra går snabbare hinner du nog med. När föddes ditt första barn i förhållande till när vattnet gick? För om det var i samband med vattenavgången som förlossningen tog fart skulle jag mer tänka att om vattnet går hemma innan värkarna kommit igång ordentligt är det mer ett tecken på att det kan gå snabbt efter det. Lycka till!

Svar på tråden Är det dags?