• wildrose

    Granne blockerar min infart

    Jag har nyligen köpt ett hus, ägaren som hade det tidigare hade inte bil och använde således inte infarten eller tog upp plats på gatan. Jag använder inte heller infarten alltid, eftersom jag har hantverkare som använder ytan mellan varven.

    Grannhuset mitt över har gått i arv till ett pensionärspar som har bott här i många år. De har byggt igen sitt garage och måste parkera på gatan. Eftersom gatan är smal, kan man bara stå på min sida av gatan, och när jag flyttade in stod de ofta exakt framför min grind. Efter ett tag började de ställa sig framför min infart också. Jag sa till dem att det inte var ok, varpå de blev ganska arga och menade att jag parkerade mitt över deras garage när jag ställer min bil på gatan. Någon som förstår det argumentet?

    Jag trodde inte att det skulle bli mer problem efter att vi hade haft diskussionen, men häromdagen hade de parkerat bilen så att en bit av bakdelen blockerade min infart, och därmed gjorde det omöjligt för mig att använda den. Jag knackade på och frågade varför, det finns gott om plats på gatan. De blev helt tokiga, tyckte jag tog upp en massa plats på gatan(mina barn kommer ibland och parkerar uanför osv.) Förstod jag inte att de hade tunga matpåsar mm. Slutligen sa jag till dem att jag inte orkar diskutera med dem mer utan kommer att ringa p-vakten nästa gång. Då flippade de ut helt och tyckte att jag skulle flytta, de hade aldrig haft problem med någon annan på gatan tidigare. 

    Någon som kan hjälpa mig att se deras sida av saken? 

  • Svar på tråden Granne blockerar min infart
  • wildrose
    Lena skrev 2017-05-22 20:23:11 följande:

    De är griniga idioter som inte är vana att visa hänsyn.


    Jag är böjd att hålla med dig!

    Har hört att det ibland kan finnas ett samförstånd mellan grannar om vem som ska parkera var på gatan, men tycker det känns mycket begärt att det skulle vara underförstått på något sätt.
  • Lena

    Jovisst men då får man förklara det vänligt och blockera folks utfarter bryter mot trafikregler även om man har fått tillåtelse

  • Hejhoppsan
    wildrose skrev 2017-05-22 20:30:59 följande:
    Jag är böjd att hålla med dig!

    Har hört att det ibland kan finnas ett samförstånd mellan grannar om vem som ska parkera var på gatan, men tycker det känns mycket begärt att det skulle vara underförstått på något sätt.
    Men oavsett tidigare eventuella samförstånd måste grannarna väl begripa att om det flyttar in någon som vill använda sin egen infart så är det bara att gilla läget! 
  • Almina

    Ja, de verkar ju lite knepiga... Är det alltså av nån slags "hämnd" för att du/dina barn ibland parkerar på gatan, så att den biten av gatan som är närmast deras hus är upptagen? Att parkera mitt över deras garage kan ju knappast ha någon betydelse om det inte används...

    Känns som att de skulle funderat över att få långt att gå med kassar innan de byggde igen sitt garage...?

    Om du vill gå dem till mötes skulle ni ju kunna komma överens om en bit av gatan utanför ditt hus där de kan parkera. Dvs att du och dina gäster undviker att ställa sig där (var andra som bor på gatan parkerar kan du ju inte styra över). Då kanske de blir nöjda, och du slipper förhoppningsvis att de parkerar där du inte önskar.

  • MissNastrax

    Gammalt grinigt par som fått göra vad de vill och att det ska vara som det alltid varit och kan du inte anpassa dig så får du dra fastän du har rätten på din sida i.o.m din infart.

  • legomum

    Även om grannarna byggt bort sitt garage så har de en garageplats och ska således använda den kan jag ju tycka

    Nästa gång så får du väl ta fram kameran/mobilen och fota, gör en stor grej utav det mät och fixa ;)
    Se till att de märker att du är där utanför... tuta ett par varv...

    Sedan tar du telefonen och ringer... kan ju vara en god vän eller fröken ur....

    Då ska du se att de flyttar sin bil....

    En del fattar inte förrän man gör en grej av det.

  • wildrose
    Almina skrev 2017-05-23 00:17:05 följande:

    Ja, de verkar ju lite knepiga... Är det alltså av nån slags "hämnd" för att du/dina barn ibland parkerar på gatan, så att den biten av gatan som är närmast deras hus är upptagen? Att parkera mitt över deras garage kan ju knappast ha någon betydelse om det inte används...

    Känns som att de skulle funderat över att få långt att gå med kassar innan de byggde igen sitt garage...?

    Om du vill gå dem till mötes skulle ni ju kunna komma överens om en bit av gatan utanför ditt hus där de kan parkera. Dvs att du och dina gäster undviker att ställa sig där (var andra som bor på gatan parkerar kan du ju inte styra över). Då kanske de blir nöjda, och du slipper förhoppningsvis att de parkerar där du inte önskar.


    Jag har fått uppfattningen av att det är en sorts hämndaktion. När jag frågade varför de ställde sig framför infarten, svarade de först att det var en principfråga.

    Det anser nog att de har rätt till sin "fasta" parkeringsplats framför min grind, och när någon annan tar den platsen, blockerar de min infart. 

    Förra gången jag sa ifrån, blev de ju ganska sura, men dagen efter frågade de om jag ville hyra deras hus utomlands, som om ingenting hade hänt. Mannen är jämnt ute med hunden, och när jag precis flyttade hit kunde jag inte gå in i huset utan att stöta på honom. Hade någon varit hemma hos mig, visste de om det. De verkar som att alla mina hantverkare har blivit kontaktade av dem, dvs de har visat intresse av att anlita dem, men sen har inget hänt. Samtliga mina bekanta har stött på dem, jag känner mig nästan lite bevakad av dem. Sedan detta hände har jag dock inte sett röken av dem. Nu funderar jag på hur jag ska bemöta dem om jag träffar dem, (i synnerhet om de tror att jag har lust att småprata igen) jag tycker att de var väl otrevliga när de sa till mig att flytta härifrån. 
Svar på tråden Granne blockerar min infart