• lindalicious

    Din enklaste mat, tack!

    Jag tycker det är riktigt tråkigt att laga mat och sambon fixar det jämt. Vill överraska honom och laga middagen i nån vecka nu när han jobbar mycket.

    Vilka är era absolut ENKLASTE tips på maträtter?

    Vi är noll kräsna, till och med halvfabrikat kan slängas in emellanåt, så kör på!

    Allt utom helvegetariskt funkar.


    Don't get mad, get even.
  • Svar på tråden Din enklaste mat, tack!
  • narie24

    Fiskblock i en ugnsform, häll på Abbas fisksås. Koka potatis till. Kräver inget och alla i familjen blir nöjda.

  • Carambolan

    Köp färskpastatortellini och koka. Servera med valfria kalla tillbehör som till exempel mozzarella/fetaost, strimlade soltorkade tomater, ruccola, majs, lufttorkad skinka, etc.

    Gör egna hamburgare. Köp grovmalen nötfärs, salta och peppra och forma till burgare med händerna. Stek. Servera med bröd och tillbehör.

  • Vickan I

    Fläskytterfilé med ris. Superenkelt.

    Skär ytterfilen i bitar. Lägg i ugnsfast form. Blanda 1 burk cremefraishe (stavning haha), 1 paket matgrädde, 1/2 dl soja och lite sambal i en skål. Häll blandningen över köttet i formen och in i ugnen på 175 grader ca 40 min. Koka ris till.

  • Träskvatten
    Löksoppa
    Skiva en lök.
    Lägg i en djup tallrik och fyll på med vatten.
    Släng i en buljongtärning.
    Kör i mikron några minuter
    Klart. Glad
  • Mor till Ella

    Kyckling och pastasallad, finns färdig tärnad kyckling i frysdisken.

    Pasta med tonfisksås, tonfisk i vatten, grädde, redning och salt och peppar.

    Bakad potatis med köpt skagenröra

    Räkmackor

    Stuvade makaroner och stekt falukorv

    Korvgryta med äpple

    Köp pizza deg på rulle

  • Anonym (Lia)

    Tinade laxfiléeer, lägg i form, lägg på pesto, in i ugn 20 min 200 grader. Koka potatis till plus sallad. Ev creme fraiche till.

    Eller blanda creme fraiche, fetaost, färsk hackad basilika och lägg på laxen, strö körsbärstomater på. Spara lite av blandningen och ha som kall sås till. Tillaga på samma sätt.

  • Mrs Moneybags

    Koka tortellini och klipp över lite rökt lax och tomatklyftor.

    Om du vill vara fancy, så kan du värma och hälla över en ostsås från Arla, 4 ostar tror jag den heter.

  • Anonym (Tips)
    lindalicious skrev 2017-05-23 00:58:01 följande:

    Jag tycker det är riktigt tråkigt att laga mat och sambon fixar det jämt. Vill överraska honom och laga middagen i nån vecka nu när han jobbar mycket.

    Vilka är era absolut ENKLASTE tips på maträtter?

    Vi är noll kräsna, till och med halvfabrikat kan slängas in emellanåt, så kör på!

    Allt utom helvegetariskt funkar.


    Mitt allra enklaste: Krossade tomater plus lite småpasta och vitlök = tomatsoppa. Jag slänger i fryst basilika om vi har.

    Alternativt: Koka färsk pasta, tex ravioli (tar 3 minuter). Häll på färdig ostsås och ät med halverade cocktailtomater eller lite strimlad påläggsskinka eller annat ni har i kylskåpet.

    Ett annat hyfsat enkelt: dela skinkstek i strimlor och stek med wokgrönsaker. Häll på en burk kokosmjölk, nån tesked röd currypasta och koka ris.
  • Axe

    Stek köttfärs med salt och svartpeppar

    Häll på cremefraiche och ketchup.

    Häll i kalvfond eller buljong

    Servera med pasta

Svar på tråden Din enklaste mat, tack!