• Äldre 23 May 14:01
    4210 visningar
    14 svar
    14
    4210

    14 månader äter knappt

    Min 14 månader gamla dotter har ätit lite redan sedan födseln men alltid följt sin kurva och växt i sin takt. Men sedan 1års kontrollen så har hon bara gått upp 110 gram (på 2 månader). Sedan vi började med smakportioner så har hon bråkat med maten. Hon har alltid ätit som en myra men när jag nu ser hur hennes vänner äter som är i samma ålder så blir jag lite orolig. Hon äter en köttbulle och 5 pastabitar, sedan vill hon inte ha mer. Men kan efteråt äta 120 ml ersättning. Flaskan är det Enda hon inte bråkar med!! Gröt vill hon inte ha längre heller. Allt som kommer på sked ratar hon, därför slutade vi med burkmat när hon fyllde 1. Blev lättare att ge bitar av vår mat men som sagt så äter hon så himla lite att det knappt.märks på henne att hon går upp i vikt.. Ska till dietisten på fredag. Men vill gärna prata med andra föräldrar som är i liknande situationer!!

    Hur kan jag få henne att äta mer?

    Hon tycker bara om färdigblandad välling i tetra, inte den man blandar själv (har dock bara provat Nestlé nattinattivälling). Är majsvälling sötare?

    Är det okej att fortsätta ge ersättning som stöd till den vanliga maten eftersom hon inte äter så mkt mat?

    Hon äter ju fortfarande på natten just för att hon inte får i sig tillräckligt med mat på dagarna...

  • Svar på tråden 14 månader äter knappt
  • Äldre 23 May 14:17
    #1

    Det är helt rimligt att ge ersättning som kompliment om barnet äter dåligt. Min dotter gör det. Majsvälling är nog sötare i smaken.

    Gillar hon om man doppar mat biten inågon god sås?

    Smooties?

    Klämmis gröt?

  • Äldre 23 May 14:59
    #2

    Hur blir det om du ger ersättning på sked? Tänker att funkar det så kan du ju börja blanda lite ersättning i soppor och potatismos och såser så hon känner igen smaken. Säger hon att maten inte smakar bra eller är hon inte hungrig?

  • Äldre 23 May 16:38
    #3

    Läs på om selektiv ätstörning. Inte alls säkert att ditt barn har det men utifall att.

  • Äldre 23 May 17:46
    #4
    Annelie 76 skrev 2017-05-23 16:38:35 följande:

    Läs på om selektiv ätstörning. Inte alls säkert att ditt barn har det men utifall att.


    Har hört talas om detta och hoppas verkligen inte det är det hon har. Det är som sagt inget nytt påfund utan hon har ätit pyttelite sen dag 1. Hon äter antibiotika i förebyggande syfte pga problem med njure och urinvägar och har gjort sedan födseln. Den smakar äckligt så jag tror att en del av hennes problem ligger i att hon inte vågar smaka..
  • Äldre 23 May 17:48
    #5
    Miriami skrev 2017-05-23 14:17:13 följande:

    Det är helt rimligt att ge ersättning som kompliment om barnet äter dåligt. Min dotter gör det. Majsvälling är nog sötare i smaken.

    Gillar hon om man doppar mat biten inågon god sås?

    Smooties?

    Klämmis gröt?


    Grötklämmis går alltid hem, har försökt göra egen men den gillade hon inte haha. Blir så dyrt i längden med de färdiga klämmisar dock. Men jag brukar ha med dem om vi är iväg någonstans.

    Kanske ska testa majsvälling o se om den är godare. Det är så märkligt, för hon älskar vällingen som är färdigblandad men inte den man blandar själv. Det måste ju ha med konsistensen att göra då? För smaken borde ju vara samma?
  • Äldre 23 May 17:50
    #6
    Aniroma skrev 2017-05-23 17:46:28 följande:
    Har hört talas om detta och hoppas verkligen inte det är det hon har. Det är som sagt inget nytt påfund utan hon har ätit pyttelite sen dag 1. Hon äter antibiotika i förebyggande syfte pga problem med njure och urinvägar och har gjort sedan födseln. Den smakar äckligt så jag tror att en del av hennes problem ligger i att hon inte vågar smaka..
    Då är ersättningen eran räddning. Var tacksam så länge hon äter den, det är ett litet helvete när flaskan inte längre funkar.
    Men prova att få bort den på natten så ni får sova. Vid 14 månader är det oftast bara en dålig vana att äta på natten, även när de äter dåligt. Jag bytte nattflaskan mot en kvällsflaska som jag gav när jag gick och la mig (ungefär 23). Lyfte upp sonen, stoppade in flaskan och han åt i sömnen. Funkade jättebra och jag slapp vakna mitt i natten.
  • Äldre 23 May 17:51
    #7
    Meriall skrev 2017-05-23 14:59:13 följande:

    Hur blir det om du ger ersättning på sked? Tänker att funkar det så kan du ju börja blanda lite ersättning i soppor och potatismos och såser så hon känner igen smaken. Säger hon att maten inte smakar bra eller är hon inte hungrig?


    Har inte testat ge ersättning på sked, känns som att det skulle ta en evighet att få i henne det. Jag tror att en del av hennes "problem" ligger i att hon inte har så många tänder och det blir jobbigt att tugga, macka är enklare att liksom än mkt annat, även fast jag försöker ge mjuka bitar av mat. Nu fick hon 3 tänder på en vecka när hon hade feber så kanske det hjälper lite! Hon pratat inte så hon bara vänder bort huvudet eller trycker bort min hand eller skeden när jag kommer med mat. Jag försöker att inte tjata eller trycka in mat om hon inte vill ha för det ska inte bli ett tvång, risken är att det blir värre ju..
  • Äldre 23 May 18:01
    #8
    Annelie 76 skrev 2017-05-23 17:50:32 följande:

    Då är ersättningen eran räddning. Var tacksam så länge hon äter den, det är ett litet helvete när flaskan inte längre funkar.

    Men prova att få bort den på natten så ni får sova. Vid 14 månader är det oftast bara en dålig vana att äta på natten, även när de äter dåligt. Jag bytte nattflaskan mot en kvällsflaska som jag gav när jag gick och la mig (ungefär 23). Lyfte upp sonen, stoppade in flaskan och han åt i sömnen. Funkade jättebra och jag slapp vakna mitt i natten.


    Ända sedan vi började med ersättning på "heltid" (alltså när jag slutade amma vid 8 månader) så har vi gett flaska kl 23. Då står hon sig fram till 03 ca o då vaknar hon o vill ha mat igen. Hon har haft perioder där hon inte ätit på natten, men så kommer det en tand eller en utvecklingsfas o så får man börja om igen. Hon äter max 150 ml så hon står sig inte så länge på det liksom.. Just nu äter hon mindre vanlig mat än vanligt (kan bero på att hon haft en infektion i kroppen) och när jag fick reda på att hon bara gått upp 110 gram på två månader så kände jag att jag fortsätter ge nattflaskan tills jag pratat med dietisten. Men jag vill ju såklart sluta med nattmålet!!
  • Äldre 23 May 20:08
    #9
    Aniroma skrev 2017-05-23 17:48:17 följande:

    Grötklämmis går alltid hem, har försökt göra egen men den gillade hon inte haha. Blir så dyrt i längden med de färdiga klämmisar dock. Men jag brukar ha med dem om vi är iväg någonstans.

    Kanske ska testa majsvälling o se om den är godare. Det är så märkligt, för hon älskar vällingen som är färdigblandad men inte den man blandar själv. Det måste ju ha med konsistensen att göra då? För smaken borde ju vara samma?


    Ok. Min dotter är helt likadan. Men har upptäckt att hon gillar om jag gör sempers gröt från ett år och blandar det med mosad fruktpuré. Då vill hon ha det helt blandat då liknar det klämmisgröt :)

    Hon ville också ha fördigblandad välling länge och det dög inte med annat. Men märkte till slut att hon inte blev mätt av det. Började köpa Nan 4 och hon acepterade det!

    Ja färdigblandad ersättning har ju en annan konsistens.
  • Äldre 23 May 20:17
    #10

    En period ville min lilla inte äta från sked men det gick när hon fick hjälpa till att hålla i skeden. Det har du kanske testat men...

    Tänkte inte du skulle mata ersättning på sked alltid, bara så hon förstår att det kan vara sånt där också så kanske såsiga saker blandat med ersättning på sked kan funka.

    Välling/ersättning på tetra smakar annorlunda än de man gör själv, de är liksom mildare i smaken eftersom de är perfekt blandade sedan innan. Min son åt bara det som liten första året så det blev dyrt ^^

  • Äldre 23 May 21:49
    #11
    Meriall skrev 2017-05-23 20:17:14 följande:

    En period ville min lilla inte äta från sked men det gick när hon fick hjälpa till att hålla i skeden. Det har du kanske testat men...

    Tänkte inte du skulle mata ersättning på sked alltid, bara så hon förstår att det kan vara sånt där också så kanske såsiga saker blandat med ersättning på sked kan funka.

    Välling/ersättning på tetra smakar annorlunda än de man gör själv, de är liksom mildare i smaken eftersom de är perfekt blandade sedan innan. Min son åt bara det som liten första året så det blev dyrt ^^


    Ja det kommer ju bli snordyrt i längden. Jag har egentligen aldrig varit för välling utan tycker gott o väl att ersättning funkar bra eftersom detta innehåller mer näring än välling. Men just vid natten hade der varit bra om hon blev riktigt mätt på välling så hon kan sova hela natten.. Men så vill ju till att hon äter bättre på dagen för att kunna stå sig under natten :P
  • Äldre 23 May 21:55
    #12

    Kan hon äta något hon inte tål? Ändrade ni något i kosten vid 1 år?

  • Äldre 23 May 22:55
    #13
    Aniroma skrev 2017-05-23 21:49:48 följande:
    Ja det kommer ju bli snordyrt i längden. Jag har egentligen aldrig varit för välling utan tycker gott o väl att ersättning funkar bra eftersom detta innehåller mer näring än välling. Men just vid natten hade der varit bra om hon blev riktigt mätt på välling så hon kan sova hela natten.. Men så vill ju till att hon äter bättre på dagen för att kunna stå sig under natten :P
    Du kan blanda ersättning och välling också. Det måste inte vara antingen eller.
    Ersättning och välling på tetra är tunnare än välling man blandar själv så det kan ju vara nåt sånt också.
  • Äldre 23 May 22:56
    #14

    Känner igen mig. Vår son är nu 16 månader och har varit rätt liten till växten från start (20:e percentilen på vikt och längd) och ville länge nästan bara ha bröstet och föredrar det fortfarande om vi är hemma. Matintroduktionen vid sex månader gick bra men sedan efter kanske två månader skulle han absolut inte bli matad och då var ju gröt etc uteslutet förutom i klämmis som han åt bra av en period men sedan bara klämde ut överallt utom i munnen... Välling eller ersättning har han aldrig velat ha. Jag har i perioder varit ganska ledsen och orolig över detta med hans matintag men för oss verkar det nu peppar peppar ha vänt sedan han fått fler och större tänder (hade inga vid 12 månader och fick sedan sex tänder snabbt) och nu funkar t ex hemgjorda köttbullar, broccoli, morot, ost, tofu, pasta, potatis, ris som man rullar bollar av så han kan stoppa in själv, avocado etc. På 15-månaderskontrollen var han på 40:e percentilen i längd och 50:e på vikt så äntligen runt medelstor.

    Vår barnläkare var aldrig orolig men jag tyckte det var väldigt jobbigt... även om han aldrig var extremt liten "på papper" så har han alltid varit minst av de jämnåriga och något yngre barn vi träffat. Förhoppningsvis blir det lättare när er dotter har fler/större tänder men annars ska ni självklart kolla upp det - har ni testat henne för allergier? Fortsätt med ersättning så länge hon vill ha och även på natten om ni inte tycker det är för jobbigt. Vår son ammar fortfarande minst en gång på natten och även om han kanske inte behöver det egentligen så är det inget problem för mig så jag tänker fortsätta tills han själv inte vill längre.

Svar på tråden 14 månader äter knappt