• momsan

    NIPT i Värmland?

    Erbjuds NIPT i Värmland? Om inte; någon som vet var man kan göra det privat? I Örebro?

  • Svar på tråden NIPT i Värmland?
  • Tino
    momsan skrev 2017-05-23 15:34:07 följande:

    Erbjuds NIPT i Värmland? Om inte; någon som vet var man kan göra det privat? I Örebro?


    Tror inte det erbjuds i Värmland. Fast kanske om KUB visar avvikande resultat men jag är väldigt osäker. Jag försökte leta om man kunde ta privat i tex Karlstad men hittade inget. Däremot i Örebro kan man ta privat eller Göteborg eller Stockholm så klart. Testa att googla jag hittade en eller två mottagningar i Örebro.
  • momsan

    Om man kan lyckas hitta någon mottagning/ssk etc som kanna själva blodprovet på en så kan man tydligen beställa provrör och analys på fosterdiagnostik.se. Jag hade dock helllre gått till en mottagning som skötte allt.
    Vet någon hur landstinget i Värmland erbjuder KUB? Till vilka och när?

  • sobrio88

    KUB erbjuds till alla. Om man inte vill göra kub så blir man erbjuden ett vanligt ultraljud i v 14 tror jag för att se så det inte är tvilling graviditet tidigare än rul :)

  • sobrio88

    Blodprovet på KUB ligger väl i v11 och ultraljudet i v13 har jag för mig? Det är väl samma överallt?

  • momsan

    Det har varierat de senaste åren, första barnet fick vi inte göra kub, andra barnet fick vi det och för något år sedan var det bara blivande mammor över en viss ålder som erbjöds kub. Men nu får alla alltså? Bra i så fall !!

  • Tino
    momsan skrev 2017-05-24 06:16:14 följande:

    Det har varierat de senaste åren, första barnet fick vi inte göra kub, andra barnet fick vi det och för något år sedan var det bara blivande mammor över en viss ålder som erbjöds kub. Men nu får alla alltså? Bra i så fall !!


    Jag har också för mig att alla erbjuds KUB och om man inte vill får man vanligt ul istället. Blodprover tar man i v 11. Vi har bestämt att vi ska göra KUB men inte NIPT.
  • _Lini

    Inte besökt.

    Men mailat och fått bra svar.

    Ska göra kub 2/6 och planerar att besöka dem om utfallet är dåligt.

  • _Lini

    Fick lägsta sannolikhet på alla tre trisomier vid kub för 1 v sedan, 1:20.000, så vi skippar NIPT.

    Hur går det för dig?

Svar på tråden NIPT i Värmland?