• Anonym (HH)

    Gå hem till varandra på förskoletid

    Undrar om era barn och deras förskolor någon gång föreslagit att gå hem till ett av barnen på förskoletid? Barnen skall umgås och var hos denne kompis tillsammans med lärarna.

    Ett sätt att få barnen att bli bättre vänner.

    Våra barn har fått hem brev om att de ska besöka vän en viss dag och ingen har frågat oss om det är okej för oss. Vill också lägga till att vi känner inte barnets familj eller vart de bor. Undrar om någon har varit med om liknande?

  • Svar på tråden Gå hem till varandra på förskoletid
  • Frontline

    Nää inget liknande men här finns det ingen hemma heller då barnen går på förskola..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Lena

    Det har hänt en gång här att hela förskolan gick hem till en av familjerna och åt pizza till lunch :)

  • smulpaj01

    Låter märkligt. Om barnen är på förskolan är väl ingen hemma i hemmet?

    En gång ringde en förskollärare till mig och frågade om hon fick ta hem mitt barn så jag kunde hämta barnet hos henne efter jobbet.

    Hon bodde nära mitt jobb (förskolan låg ifs också nära) så jag sa okej till det.

    När jag kom och hämtade var hon, hennes man och mitt barn på balkongen. De vuxna drack vin och mitt barn satt på golvet med en youghurt. Kändes inte helt bra faktiskt.

  • LFF

    Nej, inte på så vis men de äldre barnen går till ett barns hemmaområde så de får visa vart de bor etc för kompisarna. Sen har de med sig lunch från förskolan som de äter ute.

  • pigglet

    Det har faktiskt hänt på mina barns förskola. Var en familj som ville bjuda hem hela gruppen, kanske i samband med att barnet skulle sluta? Hela förskolan gick då hem till familjen, lekte ute på gården, åt glass eller fikade. Hemmavarande barn var välkomna, jag gick över med mina barn (vi bodde grannar med familjen). Tänkte inte på det som något konstigt egentligen, bara trevligt.

    Även på förskolan där jag jobbar har det hänt, nu när jag tänker efter. Samma upplägg, hela gruppen gick hem till barnets familj och fikade.

    För mig känns det inte som någon stor grej, inget jag reagerat över. Att bjuda hem en hel förskolegrupp är ju inget de flesta drömmer om, men vissa vill. Det är väl en trevlig utflykt, precis som vilken annan.

  • Anonym (Trevlig grej men....)

    Själva idén låter ju ganska bra. Problemet som uppstår är ju att de flesta som har barnen på förskolan är ju på jobbet. Det är ju liksom därför man lämnar sina små på förskolan.

    Det händer att jag är hemma i huset när mina barn är på förskolan. Men det betyder att jag sköter mitt jobb hemifrån och alltså inte har möjlighet att ta emot besökare.

    Visst kan jag tänka mig att förskolegruppen får komma hem till oss och fika nån dag när jag är ledig. Dock tycker jag alltid att hela huset är fullt med kompisar för det mesta så behovet är kanske inte så stort.

  • Anonym (234)

    Nej jag tycker inte det är ok. De förutsätter att ni ska ta ledigt från jobbet, ställa till trassel på er arbetsplats och får förlorad arbetsinkomst. Detta utan att ens fråga om det är ok. Det är inte förskolans uppgift att arrangera sådana saker. Finns inte i deras uppdrag eller i deras läroplan. De har gått för långt med att styra era liv. Kontakta förskolechefen men även kommunen.

  • ropy

    En gång kom hela förskoleavdelningen hem till oss när vårt ena barn hade brutit armen och var hemma från förskolan i flera veckor. 

    Han blev jätteglad. Barnen hade ritat teckningar och pysslat små saker. Tror inte att de andra barnens föräldrar var informerade att de kom över till oss nån timme den dagen. Vi bor nära förskolan och det fick bli som en del i verksamheten den dagen.

    Båda mina barn har också haft som projekt att visa sitt hus - dvs gruppen har gått hem till varje barns hem och så har man fotat barnet framför barnets hus och sen satt upp som en poster på förskolan. Mycket uppskattat av alla barnen och blev en del i att lära sig att promenera i området, hålla ledet, hantera trafiken etc. Då gick man ju inte in i huset utan bara utanför.

  • enola
    Anonym (234) skrev 2017-05-24 10:47:19 följande:

    Nej jag tycker inte det är ok. De förutsätter att ni ska ta ledigt från jobbet, ställa till trassel på er arbetsplats och får förlorad arbetsinkomst. Detta utan att ens fråga om det är ok. Det är inte förskolans uppgift att arrangera sådana saker. Finns inte i deras uppdrag eller i deras läroplan. De har gått för långt med att styra era liv. Kontakta förskolechefen men även kommunen.


    Fast det var ju inte hem till TS de skulle utan till ett annat barn, tillsammans med en av förskollärarna. Så på det viset påverkar det ju inte TS överhuvudtaget. 
  • K med lilla E

    Det hände ett par gånger under mitt barns förskoletid. Några gånger hem till ett annat barn som skulle sluta, och någon gång hem till en pedagog med fika och lunch en hel eftermiddag i dennes trädgård, allt förankrat innan så att man istället kunde hämta sitt barn där istället för på förskolan. Väldigt trevligt!

  • Anonym (234)

    Varför ska man gå hem till andra med förskolan? Det är ju förskolan och dess personal man godkänt för sitt barn. Hemma hos andra kan det finnas allergener, jordnöt eller pälsdjur, cigarettrök. Ska man vara gruppens glädjedödare som orsakar att man inte kan gå hem till någon och få gott fika? Hemmet kanske inte har säkerhet för barn, alla gör inte sånt osv. Vissa barn kan göra sig populärare genom att man har ett stort hem där många barn kan vara och man kan bjuda flott, vilket alla i gruppen inte kan osv.
    Visst dessa problem kan ju uppstå annars också, men trots allt onödigt att förskolan också för in problemen i deras verksamhet. 

  • Lena

    Förskolan bör veta om alla allergier och se till att stället är lämpligt att besöka.

    För mig är det ingen skillnad mot att besöka en park eller ett museum.

  • elyse

    Nej, situationen du beskriver låter konstig. Man kan freda relationen genom att t.ex. bara gå med de här två barnen till en lekplats, vara inomhus medan de andra är ute eller liknande. Jag hade inte gillat upplägget du beskriver.

  • sextiotalist

    Är alla inbjudna och de anställda är med, så bör det väl ändå inte vara några problem. Barn gör utflykter till mer utmanande platser än ett annat hem under tiden de är på dagis.
    Däremot kan de inte kräva att föräldrar tar ledigt för sådana utflykter.

    Är det för att de ska till ett annat hem som upprör dig eller för att de lämnar lokalerna?

  • Anonym (234)
    K med lilla E skrev 2017-05-24 11:02:02 följande:

    Det hände ett par gånger under mitt barns förskoletid. Några gånger hem till ett annat barn som skulle sluta, och någon gång hem till en pedagog med fika och lunch en hel eftermiddag i dennes trädgård, allt förankrat innan så att man istället kunde hämta sitt barn där istället för på förskolan. Väldigt trevligt!


    Det kan ju inte vara upp till föräldrarna att ta ledigt från jobbet, orsaka problem på jobbet och få förlorad lön för att ungarna ska gå hem till någon för att fika, om barnet inte kan följa med hem till den personen. Inte heller att skaffa annan barntillsyn. Man betalar ju  och har en överenskommelse att de ska stå för barntillsynen för att man ska kunna förvärvsarbeta. Då kan man inte bara säga: kom och hämta ungen om det inte passar.
  • Anonym (234)
    Lena skrev 2017-05-24 11:13:03 följande:

    Förskolan bör veta om alla allergier och se till att stället är lämpligt att besöka.

    För mig är det ingen skillnad mot att besöka en park eller ett museum.


    Då för man ju in ett moment att ens hem ska godkännas. Alla kommer inte leva upp till kraven. Alla kan således inte bjuda hem och vara flott inför gruppen. Det är inte lika förutsättningar för alla. Det är onödigt att förskolan för in det i sin verksamhet.
  • K med lilla E
    Anonym (234) skrev 2017-05-24 11:15:55 följande:
    Det kan ju inte vara upp till föräldrarna att ta ledigt från jobbet, orsaka problem på jobbet och få förlorad lön för att ungarna ska gå hem till någon för att fika, om barnet inte kan följa med hem till den personen. Inte heller att skaffa annan barntillsyn. Man betalar ju  och har en överenskommelse att de ska stå för barntillsynen för att man ska kunna förvärvsarbeta. Då kan man inte bara säga: kom och hämta ungen om det inte passar.
    Va? Du förstår ju inte alls! Hela förskolegruppen har blivit bjuden hem till ett barns hem under en del av dagen och hämtas där istället för på förskolan. En eller ett par gånger har det hänt att en fröken förberett mat och fika hemma hos sig och hela gruppen har gått dit istället för att vara kvar på förskolan. Vad är det för konstigt med det och hur får du det till att det kan orsaka problem på jobbet för några föräldrar? 
  • K med lilla E
    Anonym (234) skrev 2017-05-24 11:21:00 följande:
    Då för man ju in ett moment att ens hem ska godkännas. Alla kommer inte leva upp till kraven. Alla kan således inte bjuda hem och vara flott inför gruppen. Det är inte lika förutsättningar för alla. Det är onödigt att förskolan för in det i sin verksamhet.
    På den förskolan min dotter gick och detta hände då och då så var det väl förankrat med alla föräldrar och ingen gång vet jag någon som INTE tyckte att det var ett trevligt initiativ, och INGEN tyckte att det var krångligare att hämta på ett annat ställe än förskolan. Hade många föräldrar inte okejat det hela så hade det naturligtvis inte blivit av. 
  • enola
    Anonym (234) skrev 2017-05-24 11:21:00 följande:
    Då för man ju in ett moment att ens hem ska godkännas. Alla kommer inte leva upp till kraven. Alla kan således inte bjuda hem och vara flott inför gruppen. Det är inte lika förutsättningar för alla. Det är onödigt att förskolan för in det i sin verksamhet.
    Nu är det väl sannolikt så att just de här föräldrarna har valt att bjuda hem barngruppen. Det framgår ingenstans att det är på förskolans initiativ eller att de planerar att besöka fler barn.
  • Anonym (Ja)

    När jag gick på dagis så var vi hem till en lärare. Det är ett svagt minne men jag minns att jag tyckte det var kul och mysigt.

    Du får prata med lärarna och på den vägen få veta var dom bor och framförallt vilka dom är. Jag tror detta är ett initiativ från föräldrarna till barnet och jag tycker att det är en fin gest :)

Svar på tråden Gå hem till varandra på förskoletid