• fadeaway

    Sommarjobbare på förskola

    Vad tycker ni om att ha unga sommarjobbare på förskolor? Ok eller inte?

  • Svar på tråden Sommarjobbare på förskola
  • Carambolan

    Det är väl ok så länge de inte lämnas ensamma med barngruppen. Sommarjobb brukar mest gå till gymnasiestudenter och många av dem är ju bara 1-2 år ifrån att vara färdigutbildade barnskötare.

  • Anonym (Hanna)

    Jag uppskattar inte unga sommarjobbare, de känns helt enkelt bara otryggt att lämna mina barn till någon som har lite eller ingen erfarenhet av barn själv. Sen förstår jag ju att dom måste komma ut på arbetsmarknaden för att skaffa sig erfarenheten. Men de känns hel ät enkelt otryggt.

  • Maddi

    Vissa unga är ansvarsfull och kan vara minst lika ansvarsfull som en äldre. Bara för att man är över 25 så behöver inte de betyda att den äldre tar mer ansvar än den yngre. Den äldre kanske bara ser dedär som sitt jobb och bara längtar till dagen är slut och den yngre kanske tycker de är roligt och ser fram emot jobbet.

    Döm inte efter ålder, utseende eller personlighet. Se hela människan innan ni tycker och tänker.

  • violis

    De " sommarjobbare" som överhuvudtaget finns inom förskolan är "barn" som går på högstadiet ev 1:an på gymnasiet...de har fått jobbet genom kommunens sommarjobb...de "jobbar" i 3 veckors perioder för en låg ersättning -lite olika hur generösa komunerna är - tror min kommun förra året gav den runt 40kr i timmen så de är inga stora summor det handlar om. Dessa " barn" får inte betraktas som vikarier och aldrig lämnas ensamma med ansvaret för några barn, de får som regel inte heller byta blöjor . Vissa år får man jätteduktiga " sommarjobbare" som leker med barnen och läser för dem mm och andra år får man in några som bara "sitter av " tiden...och är ett " extra" barn i gruppen. Eftersom vi inte tar in " vanliga" sommarjobbare ( semesterperioden ska lösas på den personal vi har genom att vi går i hop ett antal förskolor under de sk " stängningsveckorna") finns inga äldre " sommarjobbare" som ska kunna ta över våra ordinarie arbetsuppgifter - är du äldre och vill jobba inom förskolan så är det under andra tider på året du kan få jobba då som " springvikarie" 😃( är du då duktig och framåt blir du uppbokad ofta är du inte det blir du aldrig bokad mer än en gång / förskola.....)

Svar på tråden Sommarjobbare på förskola