• Anonym (Freeza)

    Besöka jobbet som föräldraledig?

    Måste man besöka sitt jobb när man är föräldraledig?

    Jag och en väninna gick på föräldraledighet nästan samtidigt. Hon har varit på jobbet typ 1-2 ggr under 16-17 mån. Jag har varit där säkert en 7-8 ggr om inte mer. Varit där vid bland annat jullunch, avtackning och en minnesstund då en kollega gick bort. Har även talat om för min chef att jag gärna vill ha veckomailen hon skickar ut (ibland får jag dom ibland inte) och att hon meddelar mig om det är någon viktig konferens eller interngrej på jobb så jag kan avgöra om jag vill vara med (aldrig hänt att hon meddelat mig, trots att det funnits tillfällen har jag senare fått veta av kollegor).

    Varje gång jag kontaktar chefen för möten (min föräldraledighet har inte varit "optimal" eller vad man ska säga. Började med sjukskrivning 2,5 mån innan förlossning. Helt oväntat. Dottern föddes ca 2 mån för tidigt. Låg på neo ca 6-7 veckor. Operation har förekommit. Riktiga föräldraledigheten påbörjades när dottern egentligen var beräknad. Pga dessa saker har vi blivit ombedda av läkare att INTE utsätta dottern för stora folksamlingar första 6-7 mån. Så under den tiden var jag bara till jobb en gång snabbt. Sen har vi valt att ha dottern hemma till hon är nästan 2 år. Överenskommet med chefen också som tyckte det var självklart med dotterns historik. Jag har då varit hemma med henne.) vid första besöket på jobbet fick jag redan där känslan ac att min chef tyckte att jag borde komma dit mer "för att hålla kontakten med jobbet" som hon typ uttryckte det. Och har som sagt sen dess varit där en 7-8 ggr minst.

    Egentligen känner jag att jag inte ens vill eller orkar! Jag är FL liksom. Dagarna går verkligen I ETT och besöka jobb bara för att känns så där. Speciellt när alla kollegor är så utspridda och sällan på kontoret ändå. Vad ska jag häcka där för???

    Hur har ni gjort och vad tycker ni?

    Sorry för lång utläggning :-/

  • Svar på tråden Besöka jobbet som föräldraledig?
  • Carambolan

    Jag tycker inte man behöver vara där då mycket! Jag gick till jobbet för att fika och visa upp bebisen efter typ två månader (i samband med efterkontrollen, gick på mvc precis bredvid jobbet). Sen var jag med på två planeringsmöten ett par månader innan jag skulle komma tillbaka, när det gått så länge att planerna började röra de projekt som skulle ligga på mitt bord efter ledigheten. Då var jag däremot bara borta 10 månader, hade jag varit hemma i två år hade det kanske kännts viktigare att "hänga med" lite mer under tiden.

  • nnnnnnnn

    Om du är FL så är du ledig!
    Du behöver inte åka dit alls...

    Om du vill hålla kontakt med jobbet så kom överens med chefen om att du jobbar tex 2 h/vecka = hinner läsa veckobrevet + gå på möten.

  • Lena

    Jullunch, avtackning och minnesstund känns rimligt. Veckobrev och annat dagligt jobb bör du hålla dig borta från!

  • Anonym (Jo)
    Lena skrev 2017-05-24 10:25:26 följande:
    Jullunch, avtackning och minnesstund känns rimligt. Veckobrev och annat dagligt jobb bör du hålla dig borta från!
    Detta håller jag med om.
  • Mrs Moneybags

    7-8 gånger på 2 år är kanske ok, men det låter inte som om det har gått 2 år än?

    Jag var väl där 2-3 gångar på 11 månader. Kändes helt ok, men deltog inte på något sätt i det dagliga, det hade jag aldrig orkat med. Det var någon grillkväll med kollegorna, jullunch, hälsa på för fika typ. 

  • Anonym (ett par ggr räcker)

    Jag var F-ledig 9 månader
    Efter 2 månader var jag förbi på en fika och visade upp sonen och så.
    Efter 6 månader var jag där igen på en fika och snabb catch up om vad som hänt.
    efter 8 månader var jag där på en snabb avstämning med chefen inför att jag skulle komma tillbaka. Vilket jag gjorde när sonen var 9 månader.

  • Anonym (Mia)

    Jag var och hälsade på efter 4 mån med bebisen. Sen höll jag kontakt via mail med några kollegor. Min chef frågade om jag ville gå en tvådagars utbildning vilket jag gärna gjort men det gick inte för det var för kort varsel, vilket chefen förstod. Hon har frågat om jag kan komma in något enstaka tillfälle och jobba när det varit kris. Kunde komma en gång. Jag blir inbjuden till apt men det är inte möjligt för mig att gå då jag inte har någon som kan passa. Hade jag haft t ex min mamma i närheten som kan passa så hade jag nog gått mer på sånt om jag fick betalt. Men jag upplever att arbetsgivaren har full förståelse och kräver ingenting. Tycker det känns bra att bli tillfrågad så man inte glöms bort men är man fl så är man.

  • Fru Ve

    Jag har bara varit på mitt jobb under fl för att jag ville hälsa på kollegorna och visa bebisen. Har varit där en gång på 3 mån och kommer nog inte att gå fler gånger. Tycker man mest känner sig lite utanför och folk har inte tid ändå att prata så mycket då de har jobb att sköta. Man har ingen skyldighet att vara tillgänglig under fl.

    Nu är inte jag fl så länge, bara 6 mån på heltid och sen deltid i ytterligare 2 mån. Sen ska min man vara fl. Är det du som är hemma 2 år med ert barn? I så fall kommer man ju väldigt ifrån jobbet på den tiden. Men du måste känna själv hur du vill ha det med att besöka och så.

  • Anonym (Freeza)
    Anonym (Jo) skrev 2017-05-24 10:28:45 följande:

    Detta håller jag med om.


    Håller ju med om detta själv också. Men veckobreven har jag själv önskat just flr att jag vill kunna ha lite koll men ha det på mina egna villkor (vill jag läsa dom 1 gg i mån så gör jag det eller varannan mån osv)
  • Anonym (Freeza)
    Mrs Moneybags skrev 2017-05-24 10:36:25 följande:

    7-8 gånger på 2 år är kanske ok, men det låter inte som om det har gått 2 år än?

    Jag var väl där 2-3 gångar på 11 månader. Kändes helt ok, men deltog inte på något sätt i det dagliga, det hade jag aldrig orkat med. Det var någon grillkväll med kollegorna, jullunch, hälsa på för fika typ. 


    Nej precis. I okt är det två år FL. dottern börjar förskola aug. Så helt 2 år blir det ju inte heller. Om inte man räknar med sjukskrivningen.
Svar på tråden Besöka jobbet som föräldraledig?