• UmmAminah

    Tjuvar allt hon kommer øver

    Hej

    Min dotter blir 5 snart.

    Att hon tog synliga saker på köksbänken som frukt , ok, lite dumt men normalt.

    Men sista månaderna har hon börjat avancera, går in i skåp. Tar smycken osv,mina nycklar. Och gömmer! Det sista är att hon tar saker på dagis... Och lägger i sin jacka, väska osv...

    Jag känner mig förtvivlad att jag inte når fram.

    Hur ska jag tackla det egentligen?

  • Svar på tråden Tjuvar allt hon kommer øver
  • Birgitta02

    Jag tror inte det handlar om stjälandet för din dotter. Tror det ligger djupare än så. Har hon varit med om nån förlust? Har hon bytt förskola? Har en älsklingsfröken slutat? Har en älskad morfar dött? Såna saker kan få en unge samla på sig saker. Saker som inte försvinner. Har ni försökt få henne att sätta sig in i den bestulnas situation ("skulle inte du bli jätteledsen om nån bara tog ditt halsband")? Typ så.

  • scanmia

    Gör ingen stor grej av det och se till att inte fånga henne i lögner. Konstatera bara vad som inte är hennes och gör upp en plan på hur ni ska återbörda det till ägaren. Prata också om hur hon ska få tillgång till de saker hon vill ha utan att stjäla dem. Ett barn är ju nästan maktlöst när det kommer till att själv få de saker och ting som hon vill ha. Men hjälp henne se möjligheterna tex skriva önskelistor, be att få låna (och sedan ge tillbaka), fråga först, spara pengar, göra själv.... Försök att förmedla att hon kan alltid komma till er med sina önskemål och drömmar så att ni tillsammans kan försöka komma på sätt att förverkliga dem. Det verkar kanske trivialt när det gäller gotter och leksaker, men ni lägger grunden för mycket större saker i framtiden.

    Ju mindre maktlös hon känner sig desto mindre behov får hon att stjäla, men samtidigt så har en femåring mycket begränsad impulskontroll så det är svårt för henne att motstå frestelserna i stunden ännu. Ge henne så mycket självbestämmande som ni kan. Tex kan ni ju ha frukt som hon får ta själv, eller? Kanske är det drags att införa en liten veckopeng så att hon själv kan få handla det hon vill ha?

Svar på tråden Tjuvar allt hon kommer øver