• Lillkröta

    Hur länge är okej att amma innan det går för långt?

    Vad tycker ni är okej när det gäller amning? Hur länge ska man amma och vad är "normalt". Såg en dokumentär där en 30 årig kille blev ammad av sin mamma fortf. Det kändes inte helt 100, hehe.

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Hur länge är okej att amma innan det går för långt?
  • Fageve

    Alltså jag tycker att det är väldigt individuellt MEN under barnets första levnadsår så tycker jag absolut att det är helt OK. Sen när barnen börjat förskola och äter mat som dom ska så kan jag absolut inte förstå varför man fortsätter, helt ärligt!?! Och då har jag ändå helammat två barn, och nu mitt tredje som är nyfödd. Första barnet ammade jag tills hon va 9 månader barn två 14 månader, sen slutade vi för att jag började jobba. Jag kan inte förstå att man ammar barn som är 2 eller äldre, men det är min åsikt.

  • luciabarn
    Fageve skrev 2017-05-24 13:38:10 följande:

    Alltså jag tycker att det är väldigt individuellt MEN under barnets första levnadsår så tycker jag absolut att det är helt OK. Sen när barnen börjat förskola och äter mat som dom ska så kan jag absolut inte förstå varför man fortsätter, helt ärligt!?! Och då har jag ändå helammat två barn, och nu mitt tredje som är nyfödd. Första barnet ammade jag tills hon va 9 månader barn två 14 månader, sen slutade vi för att jag började jobba. Jag kan inte förstå att man ammar barn som är 2 eller äldre, men det är min åsikt.


    +1 jag tycker att det första levnadsåret är naturligt och rimligt. När barnet sen äter vanlig mat och på så vis får i sig all näring det behöver så förstår jag inte varför man fortsätter amma riktigt ärligt talat.. har hört mammor säga att de ammar så länge som möjligt för barnet (och mamman) tycker att de är så mysigt och deras egna stund. Vilket jag inte förstår.. barn vill tex ogärna sluta med napp också och det kan vara "gulligt" och "mysigt" med napp, betyder inte att det är bra när barnet blir äldre. Finns ju så mycket man kan göra tillsammans med sitt barn som en mysig egen stund tillsammans . Huvudsyftet med amning är att barnet ska få i sig näring, när huvudsyftet inte längre finns kvar så känns det heller inte rimligt att fortsätta amma.. det är dock bara min personliga åsikt.
  • Lena

    Jag tycker man ska sluta innan barnet börjar skolan men 1-3år amning känns helt rimligt

  • Tess1990

    När barnet tappat sina mjölktänder och börjar få permanenta, då förlorar även dom flesta förmågan att amma.

    Amning är mer än bara mat.

  • Lia4
    luciabarn skrev 2017-05-24 13:47:24 följande:

    +1 jag tycker att det första levnadsåret är naturligt och rimligt. När barnet sen äter vanlig mat och på så vis får i sig all näring det behöver så förstår jag inte varför man fortsätter amma riktigt ärligt talat.. har hört mammor säga att de ammar så länge som möjligt för barnet (och mamman) tycker att de är så mysigt och deras egna stund. Vilket jag inte förstår.. barn vill tex ogärna sluta med napp också och det kan vara "gulligt" och "mysigt" med napp, betyder inte att det är bra när barnet blir äldre. Finns ju så mycket man kan göra tillsammans med sitt barn som en mysig egen stund tillsammans . Huvudsyftet med amning är att barnet ska få i sig näring, när huvudsyftet inte längre finns kvar så känns det heller inte rimligt att fortsätta amma.. det är dock bara min personliga åsikt.


    Huvudsyftet är näring men även så otroligt mycket mer.

    Tycker att det är ok så länge som mamma och barn mår väl av det.
  • luciabarn
    Lia4 skrev 2017-05-24 14:03:57 följande:
    Huvudsyftet är näring men även så otroligt mycket mer.

    Tycker att det är ok så länge som mamma och barn mår väl av det.
    Vad är "så mycket mer?" Frågar för att jag uppriktigt undrar :)
  • syntharen
    luciabarn skrev 2017-05-24 14:18:55 följande:

    Vad är "så mycket mer?" Frågar för att jag uppriktigt undrar :)


    Vad amning är för barnet mer än näring? Trygghet, tröst, smärtstillande (lite iaf), sövande, anknytning är vad jag kan komma på.

    Själv anser jag att folk får göra som dom vill. Är säker på att inga barn som närmar sig tonåren vill ammas
  • scanmia

    Det är ok att amma tills det inte längre behövs eller tills det kostar mer än det smakar. Gör det för ont eller får man kämpa för hårt att ge mat så är tre veckor kanske för länge. Funkar allt bra och alla inblandade orkar så är det helt ok att räkna amningen i år och inte månader. 

Svar på tråden Hur länge är okej att amma innan det går för långt?