• Pirum

    Lägsta ålder för att se Game of Thrones?

    Mitt äldsta barn vill se Game of Thrones och undrar hur gammal han måste vara?
    Han är 12 nu. Vad tycker ni? Den är ju väldigt grafisk både vålds- och sexscener.

    Han har inga problem med att acceptera att han är för liten, han vill bara veta hur länge han ska vänta. 

    Det finns ju 15-årsfilmer som han har sett så jag tycker inte man ska behöva gå precis på hur den är kategoriserad utan göra en egen bedömning av innehållet. 

  • Svar på tråden Lägsta ålder för att se Game of Thrones?
  • Carambolan

    Jag hade nog låtit en 12-åring se den men i förälders sällskap.

  • Lena

    Jag hade sagt 18år och 15år med vuxens sällskap dels för våld och sex men också för att uppskatta den

  • Aniiee

    Grabbarna på 16 och 17 får se, fast deras föräldrar var extremt tveksamma, och det har blivit några samtal genom säsongerna för att de har behövet bearbeta några saker. De är på säsong 4 nu, och fick lov att börja titta nu i april, så enligt mig så har de inte ens sätt det värsta än.

    Tjejerna som är 14 och 8 är det tvärnej till.

    Sedan säger jag som lena, åldersbegränsningar är ju inte enbart om sex och våld och så, utan även om man kan greppa filmen/serien/boken/whatever.


    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Carambolan

    Ja, klart man ska uppskatta det också Första boken kom när jag var 12-13 och jag slukade den. (Som allt annat i fantasyväg.) En kompromiss kanske kan vara att börja i den änden?

  • Meriall

    Min 11åring råkade se när vi föräldrar tittade och han tyckte det var jättehemskt. Han är inte så lättskrämd heller. Så det beror nog på mognad. Är ju en hel del hemska scener där där de bränner barn på bål och våldtar småtjejer utöver allt annat våld.

  • Pirum

    Tack för bra och tänkvärda svar!
    Det där med att låta hen läsa böckerna först är ju en strålande idé. Hen läser avancerat, både på svenska och engelska (blir lätt så om man är ett fantasyfan, det finns ju så otroligt mycket mer på engelska). 

    Det där om att det inte bara är våld och sex som man ska ta hänsyn till var också riktigt smart utan också att barnet ska ha nått tillräcklig mognad. 

    Hen har en lång läslista som bör räcka ungefär halva sommarlovet så det dröjer innan första boken blir läst. Kanske hinner hen fylla både 13 och 14. :)

  • Aniiee
    Pirum skrev 2017-05-24 19:25:37 följande:

    Tack för bra och tänkvärda svar!
    Det där med att låta hen läsa böckerna först är ju en strålande idé. Hen läser avancerat, både på svenska och engelska (blir lätt så om man är ett fantasyfan, det finns ju så otroligt mycket mer på engelska). 

    Det där om att det inte bara är våld och sex som man ska ta hänsyn till var också riktigt smart utan också att barnet ska ha nått tillräcklig mognad. 

    Hen har en lång läslista som bör räcka ungefär halva sommarlovet så det dröjer innan första boken blir läst. Kanske hinner hen fylla både 13 och 14. :)


    Du behöver inte skiva hen, du har redan skrivit han i TS.

    jag säger också låt honom lägga till böckerna på läslistan. 
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Sarita

    Den är ju fasansfullt våldsam med massor av tortyrscener så jag tycker inte ens 15 räcker!

  • Rakad Apa

    Min brorson på 11 år ser på den serien utan problem.


    ?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • fornminne

    Jag hade aldrig låtit en 11-åring se den, men från 15 tycker jag är lugnt. Men själv hade jag nog tyckt att den var för otäck och brutal när jag var i tonåren. Även nu som vuxen har jag svårt för vissa magstarka scener i den.

  • fornminne

    Sen tycker jag att Game of Thrones har fått oförtjänt dåligt rykte när det gäller förekomsten av sex och våld. Finns andra serier, t ex historiska som Tudors och Outlander, som har med fruktansvärda scener. Tortyr, bestialiska avrättningar och sexuellt våld. Inte hela tiden, men det förekommer. Det är verkligen inte bara Game of Thrones som har med sådant, utan även annat som har visats i svensk TV på bästa sändningstid. (21-22).

  • nevermind

    Alla barn är olika. Min äldsta hade behövt vara 25, näst äldsta räcker om hon vart 10 typ.
    Men generellt hade jag sagt 15.

Svar på tråden Lägsta ålder för att se Game of Thrones?