• Anonym (Ångest)

    Har fått jobb på ÄLDREBOENDE! Hjälp!

    Jag är 17 år och har sökt massvis med sommarjobb, både kommunalt och icke-kommunalt. Självklart vill jag helst ha icke-kommunalt men det verkar inte bli så.

    Idag fick jag hem ett brev från min kommun, jag har blivit tilldelad en plats på ett äldreboende i augusti. Den sämsta tiden att jobba, dessutom. Ska även utomlands under den perioden så har lagom ångest just nu..

    Jag hatar verkligen att vara på äldreboende, jag mår psykiskt dåligt av att vara där och får ännu mer dödsångest än vad jag redan har. Ja, jag vet, jag är 17 år men jag är fan jävligt rädd för döden.

    Har ringt till min kommun och frågat om jag kan bli omplacerad. De skrev upp mig på en omplaceringslista, men det är ju inte säkert att jag får en annan plats. Det lät ganska osäkert.

    Mår jättedåligt just nu. Vill verkligen verkligen inte jobba på äldreboende (dessutom inte i augusti får då ska jag ju utomlands) men det är inte ett lika stort problem för vi kan boka om resan till typ juli. Det stora problemet är att jag vantrivs på ålderdomshem. Att se gamlingar sitta där och se så livslösa ut får mig att må dåligt. Det är grått och tråkig, deprimerande stämning där inne. Jag mår inte bra där. Hur fan ska jag kunna JOBBA där i 3 veckor? Det kommer inte gå.

    Vet inte vad jag ska göra.
    Om jag inte får byta så vet jag inte vad jag gör.. kan ju som inte heller avsäga mig platsen för då kommer jag mest troligt inte ha något jobb i sommar alls och jag behöver ju pengarna!

    Tips/hjälp/stöd uppskattas.
    Har du inget bra att skriva, skriv då inget alls.

  • Svar på tråden Har fått jobb på ÄLDREBOENDE! Hjälp!
  • Anonym (S)

    Alltså det handlar om 3 ynka veckor. Stå ut! Det kommer komma många fler tillfällen i livet då du kommer få acceptera läget och bara härda ut.

  • frokenkorrekt

    Se det som att du kan liva upp stämningen lite, gå ut och gå, baka, tror knappast du som ungdom och outbildad ska ta hand om en döing. 

  • Lena

    Det är inte grått tråkigt och trist på alla och anstränger du dig kan du liva upp dem och lära dig mycket!

  • AndreaBD

    Jag förstår att det är svårt att göra något jobb som man inte alls tycker om. Men i och för sig har du ju aldrig gjort det. Jag har själv jobbat på äldreboende och det kan vara väldigt trevligt. Många äldre människor är så glada att få lite sällskap, många berättar roliga/intressanta saker. Varför inte testa?

    Förhoppningsvis behöver du inte heller koppla ihop det med döden, även om man kan grubbla lite om sånt i din ålder (det går över igen också). Det är ju inte så att gamla människor tänker på det jämnt heller.

  • AndreaBD

    Min dotter var också 17 när hon gjorde praktik på äldreboende, och det var t.o.m. såna med demens. Hon tyckte också det var roligt. Hon gjorde sånt som hon var bra på, gjorde teckningar för några äldre kvinnor för att de gillade det och bakade.

    Du behöver inte kunna göra allt.  Sedan är det mycket allmänt jobb också - bädda, duka bordet och liknande.

  • Anonym (Kluringen)

    Det blir vad man gör det till. Ett äldreboende behöver inte alls vara en massa gamlilngar som sitter och ser livlösa ut. Är du dessutom vare sig undersköterska eller har utbildning för demens kommer du inte få så avancerade arbetsuppgifter.

    De gamla behöver ofta stimulans och kan vara oerhört tacksamma att jobba med. 

    Se det som en nyttig erfarenhet som dessutom ger innehålll till ditt CV. 3 veckor är verkligen inte lång tid.

  • Anonym (Väx upp)

    Tycker du ska växa upp lite lilla gumman. Du låter extremt omogen och bortskämd.

  • Anonym (Tönt)
    Anonym (Väx upp) skrev 2017-05-24 15:44:39 följande:

    Tycker du ska växa upp lite lilla gumman. Du låter extremt omogen och bortskämd.


    Ännu ett exempel på en dålig vuxen som inte tillför något i kommentarsfältet. Suck. Folk ber om hjälp och tips och det där är din kommentar. Du är inte mer vuxen än ts. Väx upp.
  • Anonym (Snorunge)

    Förstår inte vad för äldreboende du varit på. Låter otroligt omoget, och bortskämd! Så ta du och väx upp lite och sluta lipa över att du måste jobba med äldre, äldre som för övrigt har mycket visdom att ge!!!

Svar på tråden Har fått jobb på ÄLDREBOENDE! Hjälp!