• Anonym (lärare)

    Sommarpresent till fattig elev

    Hej.
    Som många andra lärare i landet har jag elever med väldigt dålig ekonomi. Men en av mina mentorselever har det extremt torftigt med sin förälder. I julas fixade jag en matkasse med julmat, godis och ett presentkort till ica och nu inför sommarlovet vill jag också göra något för eleven och vårdnadshavaren.
    De borde ha rätt till fler bidrag än bostadsbidrag, men föräldern är rädd att en kontakt med soc skulle göra att barnet inte skulle få bo hemma. 

    Har ni tips på vad jag skulle kunna ge? Eleven är en grabb på ca 11-14 år

    Ska man satsa på uteleksaker, fruktkasse eller presentkort? 

  • Svar på tråden Sommarpresent till fattig elev
  • Anonym (varit fattig)
    Anonym (lärare) skrev 2017-05-24 15:27:43 följande:

    Hej.
    Som många andra lärare i landet har jag elever med väldigt dålig ekonomi. Men en av mina mentorselever har det extremt torftigt med sin förälder. I julas fixade jag en matkasse med julmat, godis och ett presentkort till ica och nu inför sommarlovet vill jag också göra något för eleven och vårdnadshavaren.
    De borde ha rätt till fler bidrag än bostadsbidrag, men föräldern är rädd att en kontakt med soc skulle göra att barnet inte skulle få bo hemma. 

    Har ni tips på vad jag skulle kunna ge? Eleven är en grabb på ca 11-14 år

    Ska man satsa på uteleksaker, fruktkasse eller presentkort? 


    Kanske entré biljetter till skansen eller annan aktivitet? picknik korg med bra picknikmat?
  • Aniiee

    Beror lite på var ni bor och vad du känner att du vill ge.

    Kanske kommunens sommar-kalendarium? När man har kärvt med pengar så är det ibland svårt att tänka på saker man kan göra som kommunen anordnar. Ett litet bidrag till att kunna gå på något av det också? 

    En guldkant du kan sätta åt dem på lite "längre sikt" är att beställa Smakbox åt dem? 3 stycken kostar 500-någonting, det kommer en box varannan månad med smakprover på mat, godis och sånt. Det blir ingen automatisk prenumeration, utan du beställer 1-6 st och betalar på en gång, och när det är slut så är det slut.


    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Anonym (lärare)

    Vi bor lite avsides, men picknickkorg och biobiljett är görbart och funkar med buss också

  • scanmia

    Det beror ju lite på din budget. Har du en liten sådan så bjud på glass och ge en bok som du tror att han kommer att gilla att läsa över sommaren. Att veta att man har haft en lärare som faktiskt sett en och uppskattat en är obetalbart.

    Är budgeten större så sätter bara fantasin stopp:
    Matkasse, cykel (begagnad behöver inte bli dyr alls), skateboard/rollerblades (med hjälm och skydd), inträde till museer, parker, pooler, evenemang som kan göra sommaren givande, nya skor, sommarkläder, eller alternativt shoppa tillbaka-till-skolan-kläder på nätet och skicka till honom innan skolan startar i höst... 

  • Anonym (Rektor)

    Låter helt fel att du som lärare gör något.

    Varför skulle barnet inte få bo kvar hemma?

  • Anonym (lärare)
    Anonym (Rektor) skrev 2017-05-24 16:17:46 följande:

    Låter helt fel att du som lärare gör något.

    Varför skulle barnet inte få bo kvar hemma?


    Varför är det fel att hjälpa?

    Att föräldern är orolig är inget jag kan göra något åt. Kanske är det en vårdnadstvist jag inte känner till eller så har soc varit inblandad förut så att föräldern blivit orolig eller så är det stolthet som gör att föräldern inte vill behöva be om hjälp. Jag vet inte varför och vill inte fråga heller..
    Barnet får mat varje dag, har någonstans att bo och har en förälder som bryr sig. 
  • Tinanders

    Hej

    För det första borde du informera föräldrarna att de inte behöver vara oroliga för att deras barn ska behöva flytta för att de ansöker om ekonomiskt bistånd! Har arbetat inom båda områderna så har bra koll. Jag skulle säga att det däremot är negativt att föräldrarna inte ansöker om ekonomiskt bistånd om de inte har tillräckligt me pengar för att tillgodose barnens behov av mat, kläder, skor osv.

    Tipsa även föräldrarna om att ansöka om bidrag från majblomman. De at tystnadsplikt så de behöver inte vara oroliga för att någon får veta att de ansökt. Vissa kommuner har även andra fonder som invånarna kan ansöka om pengar från.

    Presentkort på bio eller någon butik eller cityföreningen är väl annars ett bra alternativ.

  • Anonym (Fint!)

    Så himla fint av dig!

    Klart det inte skulle behöva vara så, men när situationen är som den är tycker jag det är beundransvärt med privatpersoner som vill göra nåt fint för andra.

  • Anonym (j)

    Det låter ju skumt att de är oroliga att barnen inte ska få bo hemma. Kanske det är så att barnen faktiskt far illa och inte borde bo hemma då.

    Får lärare ens göra sådär för en elev?

  • modsey

    Säsongskort på badhuset med utepool.

    Biobiljetter?

    Citycheckar som kan användas för fika eller restaurang.

    Presentkort till djurpark, Ålandskryssning, badland

    Beroende på din budget o var nu bor !

Svar på tråden Sommarpresent till fattig elev