• Anonym (Maja)

    Min 11-åring gillar inte min nya man

    Hej

    Min nya och jag har varit ihop i 3 år nu och är gifta.

    Min 11-åring har svårt för honom. Inte så att det märks så mkt i vardagen men hon gnäller över det till hennes pappa..

    Nu vill hon inte bo hos oss säger hon.

    Vi har för mkt regler.

    Vi har (och speciellt min man) ansträngt sig på alla vis för att hon ska bli nöjd. Men han får bara kalla handen.

    Själv tycker jag det inte är en giltig orsak till att inte vilja bo - att man inte tycker om någon.

    Så ser inte livet ut. Att man kan fly bort så fort nåt inte passar.

    Men en del inom mig säger också att jag inte kan tvinga?

    Det värsta är att hon drar med sig sin lillasyster i detta så att hon nu också bara vill bo hos pappa.

    Vad ska vi göra?

    Jag har sagt till min man nu att han helt enkelt får dämpasig lite. Både i sina försök att nå fram och att han inte får säga till henne saker (städa/plocka/osv/osv/)

    Men VAD gör man när ens barn inte riktigt gillar den nya konstellationen??

    /ledsen mamma

  • Svar på tråden Min 11-åring gillar inte min nya man
  • hejnina

    "Själv tycker jag det inte är en giltig orsak till att inte vilja bo - att man inte tycker om någon." Nehe? Själv tycker jag verkligen att det är en legitim orsak. Man spenderar ju ganska mycket tid hemma och det ska vara en plats där man är trygg och bekväm. Hade du själv velat bo med någon du ogillar?

  • MajaVira

    Kan vara lite sent att göra något efter tre år...

    Vad har ni för regler och vad är det hon klagat på?

  • Anonym (asdf)

    "Själv tycker jag det inte är en giltig orsak till att inte vilja bo - att man inte tycker om någon"

    Själv tycker jag detta är en väldigt giltig orsak.

  • Froken Lokens

    Något du skulle ha tänkt på innan du gifte dig med mannen.

    Aldrig att jag skulle tvinga mina barn att bo under samma tak som någon de inte tyckte om. Aldrig att jag heller skulle fatta tycker för någon de inte tyckte om!

  • Anonym (Alltså)

    "Själv tycker jag det inte är en giltig orsak till att inte vilja bo - att man inte tycker om någon."

    Det dummaste jag någonsin läst tror jag. Självklart är det en helt giltig anledning? Hon tycker inte om honom och således vill inte bo med honom.

    Bara för att DU funkar bra ihop med din man innebär det inte per automatik att din dotter gör det. Sluta nervärdera din dotters känslor över hur hon tycker!

    Vill hon inte bo tillsammans med honom så är det helt enligt LAG hennes val att säga nej och flytta till sin far. Det är så simpelt.

  • Anonym (Maja)

    Nu skiljer man sig liksom inte bara för att barnen inte gillar ens partner.

    Det jag menar är t.ex att senare i livet kan du bara inte rymma för att du inte gillar nån.

    Så här ser ju vårat liv ut.

    Regler är vardagliga regler så som borsta tänder, duscha, gå och lägga sig en viss tid, städa sitt rum ibland, plocka bort sin tallrik, göra läxor osv.

    Hemma hos pappa har man det mer slappt så kontrasterna blir märkbara så att säga.

    Min man har även han 2 barn så men 4 barn så krävs det ju en viss ordning.

  • Anonym (hoho)
    Anonym (Alltså) skrev 2017-05-24 18:09:04 följande:

    "Själv tycker jag det inte är en giltig orsak till att inte vilja bo - att man inte tycker om någon."

    Det dummaste jag någonsin läst tror jag. Självklart är det en helt giltig anledning? Hon tycker inte om honom och således vill inte bo med honom.

    Bara för att DU funkar bra ihop med din man innebär det inte per automatik att din dotter gör det. Sluta nervärdera din dotters känslor över hur hon tycker!

    Vill hon inte bo tillsammans med honom så är det helt enligt LAG hennes val att säga nej och flytta till sin far. Det är så simpelt.


    Dottern har ju valet att själv försöka bjuda till att försöka gilla honom eller flytta till pappan.

    Det låter i mitt tycke galet något annat.
  • Anonym (Maja)
    Froken Lokens skrev 2017-05-24 18:06:21 följande:

    Något du skulle ha tänkt på innan du gifte dig med mannen.

    Aldrig att jag skulle tvinga mina barn att bo under samma tak som någon de inte tyckte om. Aldrig att jag heller skulle fatta tycker för någon de inte tyckte om!


    Haha så du skulle fråga dina barn om lov först innan du blev kär i nån.

    Käre tid...
  • Anonym (Alltså)
    Anonym (Maja) skrev 2017-05-24 18:12:59 följande:

    Det jag menar är t.ex att senare i livet kan du bara inte rymma för att du inte gillar nån.


    Nej, men självklart undviker man människor man inte gillar?
  • Anonym (H)

    Låt barnen bo hos pappan.

    Du kan också separera och flytta ihop med någon du ogillar.

    Du äger inte ditt barn , snart är hon myndig.

    Vill du umgås med henne efter hennes 18 årsdag?

Svar på tråden Min 11-åring gillar inte min nya man