• Primera738

    Vikt

    Hej gott folk!

    Jag är en tjej på 14 år och går i sjuan.

    Jag är väldigt smal och har alltid varit det och kommer alltid vara. Jag väger 30kg ungefär men med tanke på min längd är det normalt, Jag är 1,50 cm lång. Men jag är fortfarande väldigt smal gemfört med alla andra i klassen. Jag har alltid varit det och jag har tyckt att det inte är fel, vilket det inte är men i förgå så pratade jag och en tjej. Hon frågade om jag skulle följa med och handla dricka för det var varmt och påvägen dit pratade vi om vikt och sånt.

    Hon sa att hon åt dålig p.g.a mig. Hon sa "Du är smal men äter bra och då tänker jag att äter jag inget så kanske jag blir smal och att det inte spelar någon roll"

    Hon tycker hon är tjock men det är hon inte. Hon är inte smal som mig men inte tjock. Jag tror hon sa att hon vägde runt 50kg.

    När hon sa så sa jag att det inte alls är smal för mina matvanor, att det hade med något annat att göra.

    Men det var som att prata med en vägg.

    Så nu har jag tänkt: ska det vara så att folk tänker så?

    Är det så folk tänker?

    Vad borde man göra för att hon inte ska gå ner mer i vikt p.g.a mig?

    Visst det är hennes val om hon väljer gå ner i vikt men

    1. Det är inte bra att gå ner i vikt i denna ålder när man växer

    2. Jag vill inte att detta ska hänga på mig

    Vad hade ni gjort för att stoppa henne?

  • Svar på tråden Vikt
  • 9922Svavel

    Fortsätt prata med henne. Har ni båda kommit i/gått igenom puberteten? Flickor får ofta rundare kroppar i puberteten. För en del är det i er ålder för andra senare. Jag var sen i puberteten och var flicksmal tills jag var 18-19 år.

    Om din kompis verkligen börjar äta mindre tycker jag att du ska berätta det för en vuxen, kanske skolsköterskan eller er mentor/klassföreståndare.

    När man är barn/ungdom finns det tillfällen när det är ok att berätta hemligheter. Om någon mår dåligt är ett typiskt sånt tillfälle.

    Innan du berättar för en vuxen kan du försöka få din kompis att göra det. Ni kanske kan gå till skolkuratorn eller skolsköterskan tillsammans, du och hon.

Svar på tråden Vikt