• Rafael90

    Hur undvika mosigt pajskal?

    Jag har hittat ett recept på en hallonpaj med vaniljkräm som är gudomligt god och som jag sträckbakat i ca 2 veckor nu. Problemet är dock att pajskalet som är frasigt och gott direkt efter gräddningen, blir mosigt av hallonen och vaniljkrämen. Det håller sig frasigt i 1-2 dygn och sen blir det liksom geggigt. Finns det nåt sätt att behålla frasigheten? (Jag blandar hallonen med potatismjöl och försöker få bort så mycket vätska som möjligt innan gräddning men det har inte hjälpt).

  • Svar på tråden Hur undvika mosigt pajskal?
  • enanna

    Hur kan man ha kvar en efterrättspaj så länge!? :O

    Mitt tips är att äta upp den snabbare ;) du förgräddar säkert redan pajskalet?

  • Rafael90
    enanna skrev 2017-05-25 13:52:26 följande:

    Hur kan man ha kvar en efterrättspaj så länge!? :O

    Mitt tips är att äta upp den snabbare ;) du förgräddar säkert redan pajskalet?


    Jag försöker att inte äta sånt varje dag så halva går väl åt ganska direkt medan andra halvan är kvar nån dag till Glad

    Jag förgräddar inte då jag försökt det innan med andra pajer och hela skalet smälte ihop till en gegga som inte gick att använda. Jag klädde det med aluminiumfolie innan. Tror du förgräddning skulle hjälpa med att behålla frasigheten, om det nu lyckas?
  • Domesticgoddess

    Jag är tveksam ; kanske kan hjälpa lite med förgräddning men tror det ligger i fyllda pajers natur att de blir lite sunkiga om de får stå mer än någon dag.

    Tycker MajaViras förslag att göra små skal och fylla allteftersom är strålande!

  • enanna
    Rafael90 skrev 2017-05-25 15:18:28 följande:

    Jag försöker att inte äta sånt varje dag så halva går väl åt ganska direkt medan andra halvan är kvar nån dag till

    Jag förgräddar inte då jag försökt det innan med andra pajer och hela skalet smälte ihop till en gegga som inte gick att använda. Jag klädde det med aluminiumfolie innan. Tror du förgräddning skulle hjälpa med att behålla frasigheten, om det nu lyckas?


    Ja det tror jag! Tio minuter bara, så att det får lite färg :) värt att pröva! Det går att trycka upp skalet mot kanterna igen om det glider ner. Låt stå i kylskåpet en stund innan du sätter in i ugnen.
  • Kaffemedbullar

    Just kanske för att det får stå i 2 dagar som är förklaringen Tungan ute

    Gissar på att fyllningen mjukar upp det så att det spricker när det står framme. Om du fryser in den i frysen så blir det ju också is som när det tinar upp blir till vatten.

  • huskur

    Om allting flyter ihop under förgräddningen kanske du inte haft tillräckligt hög temperatur. 

  • Rafael90
    enanna skrev 2017-05-25 15:23:57 följande:
    Ja det tror jag! Tio minuter bara, så att det får lite färg :) värt att pröva! Det går att trycka upp skalet mot kanterna igen om det glider ner. Låt stå i kylskåpet en stund innan du sätter in i ugnen.
    Tyvärr har det som kommit ut ur ugnen efter förgräddningen inte haft den minsta likhet med det jag stoppade in, utan det har blivit en sås bara. Jag ska prova att kyla det först!
    Domesticgoddess skrev 2017-05-25 15:23:47 följande:

    Jag är tveksam ; kanske kan hjälpa lite med förgräddning men tror det ligger i fyllda pajers natur att de blir lite sunkiga om de får stå mer än någon dag.

    Tycker MajaViras förslag att göra små skal och fylla allteftersom är strålande!


    Kaffemedbullar skrev 2017-05-25 15:28:52 följande:

    Just kanske för att det får stå i 2 dagar som är förklaringen Tungan ute

    Gissar på att fyllningen mjukar upp det så att det spricker när det står framme. Om du fryser in den i frysen så blir det ju också is som när det tinar upp blir till vatten.


    Jo, det ligger väl i pajens natur att sunka till sig, önskar bara jag hade plats nog att trycka ner hela innan den mosar ihop sig Gråter
    8295 skrev 2017-05-25 16:12:06 följande:

    Kan jag få receptet..? Har så svårt att hitta pajer jag tycker om haha


    Här hittade jag det!

    mykitchenstories.se/2017/april/hallonpaj-fylld-med-vaniljkram-a-la-max-forbattrat-recept.html



  • huskur

    Om skalet är riktigt kallt och ugnen riktigt varm så hinner inte pajskalet tappa formen innan ytan blivit bakt.

Svar på tråden Hur undvika mosigt pajskal?