• ssa123

    Aldrig rumsren. Avliva?

    Vi har två hundar på 2 resp 1 år.

    Och de blir f-n ta mig aldrig rumsrena. Eller vet egentligen inte om det är båda eller bara den yngre. Det kissas och bajsas lite där det passar. Även i våran säng.

    Är inte hållbart ju. Snälla vad gör man?? Vill ju helst inte avliva såklart.

    Har varit till veterinären. Inga fysiska fel.

    Dessutom så vet vi att dom KAN låta bli, för de har inte en endaste gång gjort något inne i våran stuga. Som längst har vi vart där 2 v i sträck. Och inte en enda olycka.

    Snälla tips tack

  • Svar på tråden Aldrig rumsren. Avliva?
  • Lena

    Lägger ni mer tid på dem när de är i stugan? De kan helt enkelt vara understimulerade...

  • micromat

    Hur är ni ute med dom, är dom stressade, vad skiljer sig mellan stugan och hemma? Vad har ni gjort för att få bort urindoften?

  • Joo3221414

    Ska ni överväga att avliva era barn också om de inte slutar med blöja i tid?

  • ssa123
    Lena skrev 2017-05-25 23:06:14 följande:

    Lägger ni mer tid på dem när de är i stugan? De kan helt enkelt vara understimulerade...


    Nä det skulle jag inte säga. Enda skillnaden är att det är 100 kvm mindre än huset hemma
  • ssa123
    micromat skrev 2017-05-25 23:09:27 följande:

    Hur är ni ute med dom, är dom stressade, vad skiljer sig mellan stugan och hemma? Vad har ni gjort för att få bort urindoften?


    De är ute på två-tre längre promenader dagligen. Utöver det är de ute så fort vi är ute på gården. Kan vara många timmar på helgen. Och typ en timme på vardagskvällar.

    Släpper ut dem på gården så fort de tassar på eller är pipiga. Speciellt den äldre hunden visar tydligt på dörren. Det kan vara fyra ggr under en kväll.

    Stugan är mindre än huset. Massor mindre. Det är enda skillnaden jag kan komma på.

    Vi har skurat med allt från specialmedel för hundkiss tiill klorin och såpa på golven.

    Ser alltid till att inget ligger på golvet. Ligger det kläder på golvet blir det kissat på direkt.

    Däremot har vi fyra fem mattor de aldrig kissat på.

    Tror inte de är stressade. Inte vad jag kan förstå iaf. Inne ligger de helst i knä och vill bli kliade typ
  • Starka

    Har ni provat att helt enkelt börja om med rumsrenhetsträningen? Börja om helt från början som man gör med valpar ut ofta ofta ofta och kanske begränsa området dom är på( givetvis inte bur!!) inomhus med er så att dom blir tvugna att börja säga till. Vår tik fick ett "återfall" inför första löpet smög undan och kissade men ett par dagar med begränsat område så slutade hon igen. Alltså jag menar när du tex sitter i soffan så får dom vara med dig där så du kan se dom och snabbt gå ut om de behövs

  • Starka
    ssa123 skrev 2017-05-26 01:10:15 följande:

    De är ute på två-tre längre promenader dagligen. Utöver det är de ute så fort vi är ute på gården. Kan vara många timmar på helgen. Och typ en timme på vardagskvällar.

    Släpper ut dem på gården så fort de tassar på eller är pipiga. Speciellt den äldre hunden visar tydligt på dörren. Det kan vara fyra ggr under en kväll.

    Stugan är mindre än huset. Massor mindre. Det är enda skillnaden jag kan komma på.

    Vi har skurat med allt från specialmedel för hundkiss tiill klorin och såpa på golven.

    Ser alltid till att inget ligger på golvet. Ligger det kläder på golvet blir det kissat på direkt.

    Däremot har vi fyra fem mattor de aldrig kissat på.

    Tror inte de är stressade. Inte vad jag kan förstå iaf. Inne ligger de helst i knä och vill bli kliade typ


    Vad får dom för mental stimulans? Den mentala biten är för dom flesta hundar viktigare än motion egentligen.
  • ssa123
    Starka skrev 2017-05-26 01:10:28 följande:

    Har ni provat att helt enkelt börja om med rumsrenhetsträningen? Börja om helt från början som man gör med valpar ut ofta ofta ofta och kanske begränsa området dom är på( givetvis inte bur!!) inomhus med er så att dom blir tvugna att börja säga till. Vår tik fick ett "återfall" inför första löpet smög undan och kissade men ett par dagar med begränsat område så slutade hon igen. Alltså jag menar när du tex sitter i soffan så får dom vara med dig där så du kan se dom och snabbt gå ut om de behövs


    Vi har inte testat det fullt ut. Får nog börja där.Blir aldrig klok på när de hinner kissa egentligen. De är liksom alltid runt oss och aldrig hemma själv.
  • ssa123
    Starka skrev 2017-05-26 01:12:41 följande:

    Vad får dom för mental stimulans? Den mentala biten är för dom flesta hundar viktigare än motion egentligen.


    Det är nog sämre med den erkänner jag. Lite trick tränar vi (inte dagligen) sånna gummibollar man stoppar gott i får dom men inte heller det dagligen.

    Brukar då och då slänga ut maten i snön/gräset så de får pyssla med det en stund.

    Gärna mer tips på saker man kan hitta på.

    Speciellt den äldre är lättlärd
  • Starka
    ssa123 skrev 2017-05-26 01:20:11 följande:

    Det är nog sämre med den erkänner jag. Lite trick tränar vi (inte dagligen) sånna gummibollar man stoppar gott i får dom men inte heller det dagligen.

    Brukar då och då slänga ut maten i snön/gräset så de får pyssla med det en stund.

    Gärna mer tips på saker man kan hitta på.

    Speciellt den äldre är lättlärd


    Vad är det för ras?

    All sökträning brukar vara poppis gömma saker i "lådor" så dom får lista ut hur dom ska öppna.

    Är det småhundar kan en enkel hushållsrulle med vikta ändar och godis i ge en liten stunds sysselsättning. Skvallerträning eller lite enkel vardagslydnad

    Kan ju göra promenaderna mer utmanande med att gå offroad om ni bor lämpligt för det, låt hunden klättra krypa osv

    Jag märker direkt på min lilla fjant när jag har varit dålig på stimulans biten, då börjar hon hitta på jäkelskap Hahaha problemet med henne är att hon är för smart, löser problem snabbare än jag hinner komma på nya utmaningar åt henne
Svar på tråden Aldrig rumsren. Avliva?