• Anonym (Sanna)

    Hjälp mig, min bebis vill inte äta!

    Jag har en 8-månaders son som absolut inte vill äta mat. Jag har försökt med ALLT, både puread mat och BLW. Men nej det är bara min bröstmjölk som duger. Jag helammande honom i 6 månader och började sen med smaksensationer. Det han får i sig idag är ytterst lite, upp till en halv smakportion med gröt på morgonen och ibland inte ens det. Sen eventuellt lite puread mat, några teskedar.

    Detta hade inte varit något problem om det inte vore för att jag ska börja arbeta igen om tre veckor och han INTE tar flaskan heller. Dvs vi får varken i honom ersättning eller välling. Inte ens pipmuggen förstår han sig på utan leker bara med den (vänder på, kastar i golvet, slår i bordet osv). När vi försökt med BLW så hamnar maten bara på golvet eller så är han alldeles kladdig, i princip inget kommer i munnen.

    Jag har ingen aning om hur vi ska klara av detta på 3 veckor. För att komplicera det ytterligare så släpper jag inte till bröstpump heller, så att pumpa ut och mata på kopp funkar ej. :(

    Är det nån som har erfarenhet av ett barn som är så kinkig med matintroduktionen? Våran äldsta var inte alls såhär utan slukade maten glupskt från första stund.

  • Svar på tråden Hjälp mig, min bebis vill inte äta!
  • Anonym (123)

    Han kanske är mätt? Om du ger honom det bästa han vet om han skriker ett tag, så är han inte hungrig på annat. Sluta amma, han äter när han blir hungrig. Måste du till jobb så måste du.

  • Anonym (Stina)

    Fortsätt erbjuda maten. De kommer släppa när du blrjar jobba och den andra föräldern är hemma.

  • Anonym (Sanna)
    Anonym (123) skrev 2017-05-26 02:54:04 följande:

    Han kanske är mätt? Om du ger honom det bästa han vet om han skriker ett tag, så är han inte hungrig på annat. Sluta amma, han äter när han blir hungrig. Måste du till jobb så måste du.


    Nä mätt är han inte, vi har till och med testat att låta pappan mata med antingen flaska eller mat när jag varit ute. Det slutat alltid på samma sätt, nämligen att min partner ringer hem mig.
  • Meriall

    Kan du få ut lite bröstmjölk och ge på sked? Om det funkar kanske man kan prova med 95% bröstmjölk och 5% ersättning/välling/puré så smakar det som han är van. Sedan successivt öka med lite mer % av det andra.. Det kan också vara så att bara han lär sig äta på sked så blir det bättre.

Svar på tråden Hjälp mig, min bebis vill inte äta!