• Anonym (h)

    ångest oskuld

    Hej! är en 19 år gammal tjej, ska bli 20 i juni. Har så mycket ångest över att jag är oskuld, känner mig efter och som om jag är konstig. Min syn på sex har allltid varit öppet och har hela tiden tänkt att det händer när det händer. Men känner  nu att jag verkligen är lite för gammal och att det är konstigt att va oskuld i min ålder!
    Tycker även det är jobbigt att folk får en bild av att jag är pryd eller "väntar på den rätta", för så har det aldig varit. För mig är det att jag vill ha sex när JAG vill ha det. Det har varit tillfällen där jag kunde bli av med oskulden, på fester etc, men jag har aldrig känt någon större atraktion till killen,,o vill inte ligga bara för att ligga, känns som det för mig bara kommer bli fel, när man inte känner något liksom. Har heller aldrig varit i ett seriöst förhållade. 
    Känns bara som om jag är efter och känner nu att jag inte kommer våga säga till en kille att jag är oskuld om jag ska ha sex med han..för känns som om han kommer tycka det är konstigt pågrund av min ålder. 
    O känner nu att jag nästa gång bara ska gå o ligga med nästa kille man hånglar med på klubben bara för att få det överstökat..för har ju än så länge inte mött någon som gör mig pirrig, kåt o som jag verkligen vill göra det med..
    Jag har som sagt hela tiden tänkt att det händer när det händer, men nu är jag 19 ska snart fylla 20 o det har inte hänt än.. 
    Vet inte hur jag ska göra!! Ångest över det!!

  • Svar på tråden ångest oskuld
  • zinz001
    Hej! Kom ihåg att man inte måste ha sex. Man kan bli pressad av att andra i ens närhet pratar om att de har haft sex. Du är INTE onormal. Det är inget konstigt att inte haft sex när man är 19. Och ha ALDRIG sex bara för att bli av med oskulden. Jag brukar vanligtvis inte använda ordet oskuld för det är som om man skulle ha en skuld när man haft sex men så är det inte. Och ha bara sex när det känns helt rätt. Känns något fel ska man avbryta, våga säga ifrån. Du behöver inte känna dig stressad av att inte haft sex. Och du kommer att hitta någon att älska i framtiden.

    Mitt tips är att: Lär känna dig själv och älska dig själv för den du är. Då blir det lättare att älska någon annan. En dag kommer du träffa nån du tycker om och bli grymt kär det kan jag lova. Kärlek är lite som trisslotternas slogans "Plötsligt händer det",  Ha kul, lev livet, en dag träffar du den rätta.

    Jag är en kille på snart 21 år som inte heller haft sex. jag tänker på samma sätt )) vill inte ligga bara för att ligga-]].
  • Tecum

    Ta det lugnt, 20 är ingen ålder! Det finns massor av killar i din ålder som aldrig haft sex, och en och annan tjej också. Du har rätt attityd, låt bli att ligga om det inte känns rätt. Kanske är ett tips att leta lite mer aktivt efter någon speciell istf att bara vänta på att det ska hända.

  • Anonym (Jo)
    Tecum skrev 2017-05-27 09:58:23 följande:
    Ta det lugnt, 20 är ingen ålder! Det finns massor av killar i din ålder som aldrig haft sex, och en och annan tjej också. Du har rätt attityd, låt bli att ligga om det inte känns rätt. Kanske är ett tips att leta lite mer aktivt efter någon speciell istf att bara vänta på att det ska hända.
    Väl skrivet.
  • Nimzay

    Vet att detta kan vara lättare sagt än gjort men försök att inte känna dig stressad!

    Är i samma ålder som du och jag har aldrig heller legat med nån, fast jag kanske är lite mer åt det hållet du kallar "pryd" eller "väntar på den rätta" men hur som helst är du inte ensam om att vara oskuld i den åldern. ;)

    Vet även hur det känns att känna sig konstig och efter för det har jag själv gjort (och gör ibland) fast på grund av andra saker än just sex. Så jag vet alltså att det är lättare sagt än gjort att sluta känna sig till exempel konstig, men försök att inte tänka att du är konstig och försök även att sluta känna stress och press.

  • MrFlex

    Du har all tid i världen. Du är långt ifrån gammal oskuld och helt normal. Dock så undrar jag varför du hånglar med killar du inte är så attraherad av? För mig är hångel en sexuell handling även om det så klart inte alltid leder till sex.

  • Anonym (J)

    Jag är tjej, 22 år och har inte heller haft sex ännu. Känns inte särskilt konstigt och skulle inte påstå att jag skäms, men skulle heller inte skylta med (eller knappt nämna) det faktum att jag inte legat med någon. Vill inte ligga med någon som jag inte har några som helst känslor för och jag har inte varit kär i någon på flera år så det har liksom bara inte blivit av. Det händer när det händer.

  • Anonym (Vakna)

    Du är 19 år,inte 39 år.Jag var över 20 år när jag blev av med den.Ingen tyckte att det var konstigt.Det är bara bra att vänta tills det känns rätt!

  • Anonym (Lugn!)

    Äsch, det är vanligare än du tror med 20-åriga oskulder! Rätt som det är händer det nåt i ditt liv - nya vänner, flytt till annan stad, börjar studera, hittar ny hobby - och en massa nya människor kommer in i ditt liv - och då! :)

    Jag hade 0 pojkvänner under gymnasiet, flyttade sen till en universitetsstad, träffade min första kille och förlorade oskulden som 20,5-åring.

Svar på tråden ångest oskuld