• Piela

    Sonens "andra jag"

    Samlar pusselbitar för en ev utredning på 8 årige sonen (misstänker ADD). Igår hade han sagt något som jag hajade till inför. Han pratade om sitt andra jag / andra huvud med mormor i bilen. Mormor frågade vem det var som bestämde och det var som tur var sonen. Men jag blir fundersam över detta. Hemliga kompisar har de väl när de är yngre? Finns det någon här som har några tankar?

  • Svar på tråden Sonens "andra jag"
  • Anonym (Jag)

    Känner igen det frpn ett barn på förskolan som har adhd. ( jobbar där) Han pratar också om sitt andra huvud. Det är impulskontroll han försöker definiera, eller sin brist på den, och hur han blir frustrerad när andra huvudet vinner.

    Kan helt klart ha att göra med add.

  • Imsevimse77

    Sonen på 7 år har autism och har en låtsaskompis sedan några år tillbaka. De kan bli riktigt osams och jag har fått medla några gånger. Sen har låtsaskompisen fått skulden ett par gånger också. :)

  • Piela

    Detta var första gången vi hört honom referera till någon form av extra person i hans värld. Och det var ju inte jag som hörde det. Men vi ska se om vi kan forska lite kring hans tankar kring detta vid tillfälle.  

  • Anonym (Vem är du)

    Som jag tolkar det så är det andra jaget den bit av honom han inte vill ha. Den andra är den som ställer till det för honom. Jag har alltid känt två mig. Det riktiga jag och jaget som inte lämnar mig i fred . Jag har autism. Jag fick veta det i vuxen ålder. Nu förstår jag att det andra jaget var det jaget som inte kunde beete sig som jag som var boss ville.

Svar på tråden Sonens "andra jag"