• Anonym (Sol)
    Äldre 28 May 17:53
    2595 visningar
    18 svar
    18
    2595

    Skyddar du dig från solen under sommaren?

    Går från en skala 1 (som innebär 0 skydd) till 5 (som innebär så mycket skydd som du kan).

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skyddar du dig från solen under sommaren?
  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 28 May 18:55
    #1

    Jag skyddar mig genom att långsamt bygga upp en solbränna och håller mig i skuggan när det behövs (tex korta utlandsresor mitt i vintern). Inga solkrämer, varken till mig eller barnen.

  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 28 May 18:56
    #2

    Vad ska jag rösta på?

  • Äldre 28 May 19:01
    #3

    Jag håller mig inne mesta tiden. Jag har lärt mig det till slut.

  • Äldre 28 May 19:06
    #4

    Nej, inte särskilt. Har ett jobb där jag är ute mycket och tar gärna av mig till T-shirt/Linne, shorts och sandaler när det är bra väder.
    Blir fort brun och är det resten av sommaren. Bränner mig aldrig. Smörjer mig heller aldrig, jag tror dom krämerna gör mer skada än nytta!

  • Äldre 28 May 19:19
    #5

    Jobbar med cancerpatienter och får dessutom soleksem. Skulle ALDRIG frivilligt låta bli att använda solskydd! Och hade jag barn kulöe detsamma gölla dem. Hudcancer is a bitch!

  • Äldre 28 May 19:32
    #6

    Jag bränner mig inte, men jag får soleksem. Därför har jag alltid en tunn vit blus på mig i början av sommaren, tills jag har byggt upp ett skydd. Sedan struntar jag i det. Jag är ändå helst i skuggan, så det blir liksom inget problem.

  • Anonym (H)
    Äldre 28 May 19:38
    #7

    Jag har alltid SPF 100 , kläder , handskar också , och bara går ut när jag behöver .

  • Äldre 28 May 20:05
    #8

    Stannar inne för tiden solen står högt, och måste jag ut så är det heltäckande kläder som gäller.


    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Anonym (Hatar sommar­en)
    Äldre 29 May 06:49
    #9

    Använder SPF 50 och skyddande kläder, får mycket eksem av solen, håller mig helst inomhus när det är som varmast!

  • Äldre 29 May 09:17
    #10

    Jag är ute i solen så mycket det går och ligger gärna och pressar stundvis. Åker alltid utomlands på semestern. Smörjer in mig med Spf kring 20 och 10.
    Blir inte bränd och har precis varit på melanom-koll, inga konstigheter.

  • Äldre 29 May 12:35
    #11

    Jag är väldigt ljushylt och skyddar mig med kläder, skugga och solskyddsfaktor, i den ordningen. Hatar att smörja in mig, men skulle bränna mig sönder och samman om jag var tvungen att vistas någon längre stund i solen utan skydd.

  • Äldre 29 May 12:39
    #12
    IsDimma skrev 2017-05-28 19:06:38 följande:

    Nej, inte särskilt. Har ett jobb där jag är ute mycket och tar gärna av mig till T-shirt/Linne, shorts och sandaler när det är bra väder.
    Blir fort brun och är det resten av sommaren. Bränner mig aldrig. Smörjer mig heller aldrig, jag tror dom krämerna gör mer skada än nytta!


    Av nyfikenhet, vilken skada tror du att solskyddskrämerna gör?
  • Äldre 29 May 15:32
    #13

    Jag skyddar mig bra. Använder solkräm med hög solskyddsfaktor när jag ska vara en längre stund i solen, håller mig mycket i skuggan och skyddar med kläder. Solar aldrig varken ute eller i solarium.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 29 May 18:00
    #14
    Palestrina skrev 2017-05-29 12:39:22 följande:
    Av nyfikenhet, vilken skada tror du att solskyddskrämerna gör?
    Nu var inte frågan till mig, men den stora risken är ju att man vaggas in i en falsk trygghet och tror att man är skyddad mot hudcancer (eller i alla fall mer skyddad än vad man faktiskt är) och därför vistas i solen mer. Tittar man på vad epidemiologiska studier visar så finns det i vissa studier inget samband, och i vissa studier ett positivt samband, mellan malignt melanom och solkrämsanvändande.

    Det bästa hur hudcancersynpunkt är förstås att använda solkräm utan att vistas i solen mer än vad man skulle göra utan solskydd, men i praktiken tror jag det är få som har det beteendet och jag tror inte att jag själv skulle klara att låta bli att "fuska" om jag använde solkrämer.
  • Svensk­sommar­83
    Äldre 29 May 18:11
    #15

    Är en riktig soldyrkare men kommer framförallt ihåg att dra på barnen uvkläder och solskyddsfaktor 50 sen ser man själv ut som en kokt kräfta ibland.

  • Äldre 29 May 20:23
    #16

    Använder aldrig solskydd och bränner mig aldrig. Men tar det ganska lugnt, bygger hellre upp en snygg bränna och är i solen 1-2 timmar än pressar 8 timmar (som man gjorde i unga år;))
    Smörjer dock in mig med massa hudkräm.


    Goodness me
  • Äldre 30 May 00:07
    #17
    Mascaraklumpar skrev 2017-05-29 18:00:54 följande:
    Nu var inte frågan till mig, men den stora risken är ju att man vaggas in i en falsk trygghet och tror att man är skyddad mot hudcancer (eller i alla fall mer skyddad än vad man faktiskt är) och därför vistas i solen mer. Tittar man på vad epidemiologiska studier visar så finns det i vissa studier inget samband, och i vissa studier ett positivt samband, mellan malignt melanom och solkrämsanvändande.

    Det bästa hur hudcancersynpunkt är förstås att använda solkräm utan att vistas i solen mer än vad man skulle göra utan solskydd, men i praktiken tror jag det är få som har det beteendet och jag tror inte att jag själv skulle klara att låta bli att "fuska" om jag använde solkrämer.
    Men då är det ju inte solskyddskrämen som gör skada, som inlägget jag citerade antydde, utan användarens korkade beteende. Solskyddskrämen i sig orsakar inte hudcancer.

    Jag vet inte vad du menar med att "fuska", men jag bränner mig efter 30 minuter i solen utan solskydd så ibland är solskyddskrämen en förutsättning för ett någorlunda normalt liv.
  • Äldre 30 May 11:17
    #18

    Skyddar mig med kläder och föredrar att sitta i skuggan.

Svar på tråden Skyddar du dig från solen under sommaren?