• Evvi_jj

    Vill bli chef, behöver tips på kompetensutveckling att föreslå på utvecklingssamtalet

    Hej alla!
    Jag ska ha medarbetarsamtal med min chef i veckan. Jag har varit ganska tydlig med att jag vill ha mer ansvar och gärna röra mig mot en ledarroll, vilket hen är helt med på. Just nu finns ingen tjänst tillgänglig dock, men behöver tips på vad jag kan föreslå som kompetensutveckling för mig detta år? Ska ju vara sådant som samtidigt gagnar verksamheten, så en regelrätt ledarskapsutbildning kanske inte kommer i fråga... Men jag vill ju göra sådant som för mig i rätt riktning..
    Någon som har tips? Jobbar i en stor kommun...
    Tack!
  • Svar på tråden Vill bli chef, behöver tips på kompetensutveckling att föreslå på utvecklingssamtalet
  • Kjell2
    Evvi_jj skrev 2017-05-29 11:19:54 följande:
    Hej alla!
    Jag ska ha medarbetarsamtal med min chef i veckan. Jag har varit ganska tydlig med att jag vill ha mer ansvar och gärna röra mig mot en ledarroll, vilket hen är helt med på. Just nu finns ingen tjänst tillgänglig dock, men behöver tips på vad jag kan föreslå som kompetensutveckling för mig detta år? Ska ju vara sådant som samtidigt gagnar verksamheten, så en regelrätt ledarskapsutbildning kanske inte kommer i fråga... Men jag vill ju göra sådant som för mig i rätt riktning..
    Någon som har tips? Jobbar i en stor kommun...
    Tack!
    Erbjuda dig att hoppa in som chefsvikarie om behov uppstår.
    Kolla om det finns någon form av projekledarjobb där du kan visa på dina ledaregenskaper.
  • Kasperina

    Det är jättesvårt att svara på utan att veta vilken typ av verksamhet du jobbar med eller vilken typ av ledarroll du vill ha. Finns möjligheten att leda olika projekt inom verksamheten? Är det den typen av ledarskap du vill jobba mot, eller snarare med personalansvar? Vill du hantera en budget? Har du kunskap att göra det? Annars är det något att titta på.

  • Occam

    Kolla upp UGL, superbra (och hardcore) utbildningar på temat "känn dig själv så du kan leda andra". Finns varianter där man fokuserar mer på ledarskap och gruppdynamik utan att vara chef - men man måste inte vara chef för att gå en UGL. Krävs ett femdagarsinternat men marknaden är rätt prispressad så det kostar inte en förmögenhet (jämfört med annat) för de företag som tar kompetensutveckling på allvar.

  • Kjell2
    Evvi_jj skrev 2017-05-29 11:19:54 följande:
    Hej alla!
    Jag ska ha medarbetarsamtal med min chef i veckan. Jag har varit ganska tydlig med att jag vill ha mer ansvar och gärna röra mig mot en ledarroll, vilket hen är helt med på. Just nu finns ingen tjänst tillgänglig dock, men behöver tips på vad jag kan föreslå som kompetensutveckling för mig detta år? Ska ju vara sådant som samtidigt gagnar verksamheten, så en regelrätt ledarskapsutbildning kanske inte kommer i fråga... Men jag vill ju göra sådant som för mig i rätt riktning..
    Någon som har tips? Jobbar i en stor kommun...
    Tack!
    Du kan också bygga på ditt CV lite och få erfarnhet genom att ta olika ledarroller utanför jobbet. Det kan vara allt från att vara ungsdomsledare till ordförande i någon förening.

    Det är inte ovanligt att arbetsgivare tittar på just sånt vid chefsrekrytering för att se om det finns ett intresse och erfarenhet av ledarskap.


Svar på tråden Vill bli chef, behöver tips på kompetensutveckling att föreslå på utvecklingssamtalet