• Äldre 29 May 15:56
    4118 visningar
    12 svar
    12
    4118

    Gravid, älskar ej pappan längre

    Det är så att jag är gravid och bor med pappan till barnet. Vi har varit tillsammans i snart 8 år och jag är nu gravid i 5 månaden. Jag har inga känslor kvar för honom och vet inte hur jag ska berätta att jag inte vill leva med han längre. Har barn sedan ett tidigare förhållande där barnet är 10år. Vill ha råd och hjälp och hur jag ska gå vidare med detta. Vill ha eget med bebis och mitt tidigare barn. Han får inte röra mig länge, alltså det finns inga känslor kvar alls. Barnet jag har sen innan tycker inte om han alls då hon intefår göra saker som hennes kompisar för göra. Han är inte snäll alls mot henne, skäller hela tiden på henne.

  • Svar på tråden Gravid, älskar ej pappan längre
  • Anonym (Vera)
    Äldre 29 May 16:00
    #1

    Lämna honom då, vad är problemet? Börja söka eget boende mm.

  • Anonym (Jaha)
    Äldre 29 May 16:13
    #2

    Bara att lämna, men detta beteende borde du sett tidigare. Han har rätt till vv när barnet är stort nog.

  • Äldre 29 May 16:23
    #3
    Anonym (Jaha) skrev 2017-05-29 16:13:50 följande:

    Bara att lämna, men detta beteende borde du sett tidigare. Han har rätt till vv när barnet är stort nog.


    Hade hoppas på en förändring från hans sida men det blev bara värre. Till och från har han funkat med mitt barn men har nu tröttnat.
  • Anonym (esk)
    Äldre 29 May 16:28
    #4

    Om han är galen: se till att flytta ut omedelbart. Han kommer att få svårt att hävda sina rättigheter om ni inte är sambo eller gifta när barnet föds. Ange fader okänd.
    Ge honom ingenting om han inte får rätt via domstol.

  • Anonym (K)
    Äldre 29 May 16:31
    #5
    Anonym (esk) skrev 2017-05-29 16:28:00 följande:

    Om han är galen: se till att flytta ut omedelbart. Han kommer att få svårt att hävda sina rättigheter om ni inte är sambo eller gifta när barnet föds. Ange fader okänd.

    Ge honom ingenting om han inte får rätt via domstol.


    Sorgligt nog kan han ju kräva att få testa sig som pappa. Det kan ta upp till två år efter födseln men det går alltid igenom till slut.
  • Anonym (.-.)
    Äldre 29 May 16:32
    #6

    Men oj, vilka svar. Vänta tills du inte är gravid längre med att fatta ett så stort beslut, gärna tills du ev slutat amma också. Med hormoner som snurrar överallt är det inte så klokt att lita på sina känslor när det handlar om så allvarliga saker som att lämna pappan till sitt barn när inget stort svek eller liknande verkar ha inträffat. Har ni gått i någon slags familjerådgivning?

  • Anonym (Jaha)
    Äldre 29 May 16:34
    #7
    Ensamkvinna78 skrev 2017-05-29 16:23:54 följande:

    Hade hoppas på en förändring från hans sida men det blev bara värre. Till och från har han funkat med mitt barn men har nu tröttnat.


    Ursäkta att jag frågar men om han har varit lite osabil fram och tillbaka, varför skaffa barn? Du kommer inte bli av med honom på minst 18 år. Sedan att barnet ska få spendera halva sin uppväxt med en man du inte känner är ok. Nu vet jag inte vilket beteende vi pratar om, men de är något som stör både dig och dottern. Sedan kan du inte vara vid ditt barns sidan när han har sin vecka och "skydda" mot beteendet du lämade honom för.
  • Anonym (esk)
    Äldre 29 May 16:40
    #8

    Det är ingen självklarhet att man får testa om man är pappa till någon. Är man inte gifta eller sambo vid födsel kan man inte kräva detta. Nu har de ju varit sambo och om det finns papper på det (varit skrivna på samma adress) så kan det ju vara skäl till att få igenom ett test.
    Men förhala det så länge det går, ju mindre kontakt desto bättre om han är galen. Han kanske även tröttnar på att driva detta om det tar lång tid.
    Flytta ut genast: Är du ensamstående när barnet föds får du enskild vårdnad och pappan får inte mycket att säga till om. Du kan inte tas ifrån enskild vårdnad såvida du inte är olämplig. Ge inte bort din enskilda vårdnad! Umgås med sin pappa kan man göra ändå om du så vill.
    Han kanske inte ens vill göra anspråk på faderskapet.

  • Äldre 29 May 16:42
    #9

    Det är så mycket annat runt omkring som gör att jag inte vill leva med honom. Han tar kontakt med andra kvinnor på nätet hela tiden. Gjort det till och från och gett han chanser men hans beteende finns kvar inom honom. Trodde han bättrat sig men fick se igår att en kvinna är tillbaka igen på hans vänlista. Alltså jag orkar inte längre med honom. Han haf barn sen tidigare men träffar sällan sitt tonårsbarn. Ligger mycket till varför det är så men inget jag har med att göra.

  • Anonym (K)
    Äldre 29 May 17:10
    #10
    Anonym (esk) skrev 2017-05-29 16:40:18 följande:

    Det är ingen självklarhet att man får testa om man är pappa till någon. Är man inte gifta eller sambo vid födsel kan man inte kräva detta. Nu har de ju varit sambo och om det finns papper på det (varit skrivna på samma adress) så kan det ju vara skäl till att få igenom ett test.

    Men förhala det så länge det går, ju mindre kontakt desto bättre om han är galen. Han kanske även tröttnar på att driva detta om det tar lång tid.

    Flytta ut genast: Är du ensamstående när barnet föds får du enskild vårdnad och pappan får inte mycket att säga till om. Du kan inte tas ifrån enskild vårdnad såvida du inte är olämplig. Ge inte bort din enskilda vårdnad! Umgås med sin pappa kan man göra ändå om du så vill.

    Han kanske inte ens vill göra anspråk på faderskapet.


    Jo, man kan kräva det, jag har personlig erfarenhet av detta. En man hävdade att han var min dotters pappa och han gav sig aldrig. Han fick till slut rätt att få pröva sig. Och då hade jag ändå aldrig bott ihop med honom som Ts har gjort.

    Myndigheterna gör ordentliga utredningar för att ta reda på vem pappan är och det är svårt att dölja för Ts att han bott ihop med en man i 8 år.
  • Äldre 29 May 19:42
    #11

    Du borde nog lämna honom. Han verkar inte vara en bra partner för dig, ingen bra styvpappa till ditt barn som du har sen tidigare och inte heller nån vidare bra pappa till det barn han själv har sen tidigare. På grund av allt detta är nog risken stor att han inte heller blir en särskilt bra pappa till ert ofödda barn.

    Plus att er relation ser ut att riskera att bli sämre och sämre och i och med det riskerar det nog att bli en dålig miljö att växa upp i, både för ditt barn sen tidigare och det ofödda barnet, om ni fortsätter bo tillsammans i en sämre och sämre relation.

  • Äldre 29 May 20:03
    #12

    Lämna honom. Finns ingen anledning att spara på skit.

Svar på tråden Gravid, älskar ej pappan längre