• Celinee

    När blev ert barns kolik bättre?

    Som rubriken lyder,

    Ni som haft barn eller har barn med kolik, när vände det?

    Vi har en dotter på 8 veckor som egentligen skrikit sedan dag 1, men vid 3 veckors ålder kulminerade det och blev en mardröm. Hon skriker varje vaket tillfälle, att få henne att sova är näst intill omöjligt. Vi har testat allt... mellan 17-22 är det konstant skrikande varje dag.

    Hon hatar vagnen och bilen vilket gör det svårare, hon panikslriker tills vi plockar upp henne.

    Enda stället hon sover på (någon timme) är om vi har henne i bärsele och gungar runt i huset.

    Vi var på akupunktur förra veckan som verkar hjälp något, men sömnen är fortfarande samma, dock känns det inte som hon har ont på samma sätt, det går att få kontakt under skriken. Vi ska göra två behandlingar till i veckan. Jag har tagit bort alla mjölkprodukter, hon får Sempersmagdroppar.

    Det jag letar efter är era erfarnheter om när det kan vända, jag är så ledsen att jag inte kan hålla mitt barn utan att hon skriker och krampar...

    Stort tack på förhand!

  • Svar på tråden När blev ert barns kolik bättre?
  • Mascaraklumpar

    För båda mina barn har den här kurvan stämt rätt bra. Sonen (född i vecka 39) låg över tretimmarsgränsen mellan 3 och 10 veckors ålder med (peak vid 6 veckor), och dottern (född i vecka 37) låg under gränsen med en kortare skrikperiod varje kväll mellan 5 och 10 veckors ålder (peak vid 7 veckor).

  • Cecese

    Andra barnet hade kolik och när det var som värst skrek hon 17.30-01.30. 2-3 dagar före hon blev 4 månader svängde det helt plötsligt en kväll och hon skrek inte alls mera. 

  • Anonym (vg)

    Ni har garanterat redan provat det, men har ni bytt till d droppar med vatten istället för olja? För här sa bvc att bebis har kolik och det fanns inget mer att göra ån att ge minifom och vänta ut det.. men när vi tog bort d dropparna så blev bebis som en helt annan bebis. Helt lugn och glad, skriker nästan aldrig.

  • Anonym (Stina)

    Min kompis hade ett helvete med kolik i 3,5 månad innan de vände för dem

  • Celinee
    Mascaraklumpar skrev 2017-05-29 18:14:20 följande:

    För båda mina barn har den här kurvan stämt rätt bra. Sonen (född i vecka 39) låg över tretimmarsgränsen mellan 3 och 10 veckors ålder med (peak vid 6 veckor), och dottern (född i vecka 37) låg under gränsen med en kortare skrikperiod varje kväll mellan 5 och 10 veckors ålder (peak vid 7 veckor).


    Tack så mycket ???? Celina kom precis på 40+0 och gallskriken började runt 2,5 vecka. Så den stämmer väldigt bra. Då är vi halvvägs nu ungefär. Avtog skriken successivt för er? Minskade i timmar per dygn dvs?
  • Celinee
    Cecese skrev 2017-05-29 18:57:36 följande:

    Andra barnet hade kolik och när det var som värst skrek hon 17.30-01.30. 2-3 dagar före hon blev 4 månader svängde det helt plötsligt en kväll och hon skrek inte alls mera. 


    Det känns så långt dit nu när man är i det men väldigt betryggande att det faktiskt blir bättre, en dag känns som en vecka just nu :(
  • Celinee
    Anonym (vg) skrev 2017-05-29 19:07:44 följande:

    Ni har garanterat redan provat det, men har ni bytt till d droppar med vatten istället för olja? För här sa bvc att bebis har kolik och det fanns inget mer att göra ån att ge minifom och vänta ut det.. men när vi tog bort d dropparna så blev bebis som en helt annan bebis. Helt lugn och glad, skriker nästan aldrig.


    Ja vi bytte ganska snabbt då vi märkte att hon blev ännu sämre i magen av dem vi fick från BVC :( koliken kvarstår dock :( vi hoppas på att akupunkturen ska hjälpa nu....
  • Cecese
    Celinee skrev 2017-05-29 19:54:44 följande:
    Det känns så långt dit nu när man är i det men väldigt betryggande att det faktiskt blir bättre, en dag känns som en vecka just nu :(
    Jag vet hur det är, det var fruktansvärt jobbigt och jag var nära att gå in i väggen av utmattning eftersom jag var helt ensam utan nån avlastning alls och med ett äldre syskon varannan vecka som krävde sitt. Kämpa på för det går över en dag. 
  • LittleSunshine84

    Känner igen mig!

    Första förändringen var vid 12 veckor, sen lite större förändring vid 16 veckor. Vid 5-6 månader blev det stor skillnad.

    Största skillnaden kom när vi slutade amma och övergick enbart till Neocate. Jag uteslöt mp, sojaprotein och hur mkt andra saker som helst. Men uppenbarligen fick jag i mig ngt ändå.

    Min son blev diagnosticerad med Reflux. Passar det in?

    Håll ut!

  • Celinee
    LittleSunshine84 skrev 2017-05-29 20:25:48 följande:

    Känner igen mig!

    Första förändringen var vid 12 veckor, sen lite större förändring vid 16 veckor. Vid 5-6 månader blev det stor skillnad.

    Största skillnaden kom när vi slutade amma och övergick enbart till Neocate. Jag uteslöt mp, sojaprotein och hur mkt andra saker som helst. Men uppenbarligen fick jag i mig ngt ändå.

    Min son blev diagnosticerad med Reflux. Passar det in?

    Håll ut!


    Stort tack för att du skriver! :)

    Vi funderade på det med (har googlat på allt!) men hon spyr nästan aldrig och bajsar som en häst vilket dem tydligen inte ska göra :(

    Har funderat på att sluta amma med... men hon vägrar flaska! Så hopplöst vi försöker varje dag. Hon blir bara mer arg och blå, när hon får bröstet blir hon lugn en stund... även dör blir hon arg om det börjar strömma mjölk när hon bara vill sutta :(
Svar på tråden När blev ert barns kolik bättre?