• GladaNina

    Äggledarspolning - gravid?

    Hej! 

    Jag tänkte höra om det finns några här som blivit gravida efter att ha gjort en äggledarspolning?

    Jag gjorde detta igår (inte det mest behagliga jag vart med om..) och det blev fri passage ut i båda äggledarna efter en liten stund (tog längre tid med den vänstra men det gick till slut). Gynekologen såg även att jag hade två fina äggblåsor (dag 12 i cykeln) så det kunde eventuellt bli tvillingar om det gick vägen denna gången..

    Jag har inga större förväntningar då jag inte fått ett plus på 2 år, men hoppet är ju inte över givetvis. Jag har hört på vissa håll att just en spolning kan göra att det rensar ut rören och folk blir gravida ganska direkt efteråt, någon som lyckats med detta? Hur långt efter en spolning har ni blivit gravida?

    Ville gärna höra någon solskenshistoria om det finns :)

  • Svar på tråden Äggledarspolning - gravid?
  • Lullebulle

    Jag har gjort det och jag blev inte gravid efter det! Blev dock gravid med ivf senare och fick en son.
    Jag tror absolut att det kan hjälpa om det är stopp men var det inte stopp från början så blir det ju ingen skillnad?!!
    Finns även tabletter man kan få för ägglossning men det är ju samma sak där, har du ägglossning från början så är det ju inte det som är problemet

  • GladaNina

    Tack för svar!
    Ok, fick du reda på vad som var anledningen till att du inte kunde bli gravid utan IVF? Jag vet ju att det ofta inte finns någon förklaring, men jag försöker väl hitta lite olika orsaker själv. Det var lite stopp i vänstra äggledaren men efter ett tag fick de genom koksaltlösningen där med under äggledarspolningen. Jag har ätit tabletter (letrozol) i 3 omgångar också trots att jag verkar ha normal ägglossning så jag vet vad du talar om. Vårt problem verkar alltså ligga nån annanstans.

  • Iden

    Jag gjorde spolning och blev gravid på försök tre efter det. Allt gick bra och det blev ett barn till slut. Jag tror absolut det kan funka om det var problemet från början.

  • GladaNina

    Iden: hur länge hade ni försökt innan ni gjorde en spolning?

    Jag vill ju inte gärna ge upp, och vi bor inte i Sverige så en IVF skulle kosta oss hur mycket som helst, försöker väl därför gripa efter halmstrån tills vi blir mer desperata att betala för ev. IVF. Har dock försökt att bli gravid i ca 2 år utan någon framgång alls.

  • Iden

    Vi hade försökt cirka 1 1/1 år och fick utredning och spolning av landstinget efter egenremiss. Hos Sahlgrenska gjorde vi detta. 

    De sa på plats att det finns ingen direkt vetenskaplig evidens för att spolning fungerar men att det ändå verkar hjälpa många. En månad efter spolningen när det inte tagit sig efter den ägglossningen ringde jag och bad om att ställas i kö till IVF. Då menade hon i telefon på att efter en spolning kan det behöva gå några månader innan det tar sig. Det är inte säkert att det fungerar direkt. Och hon fick ju rätt för två månader senare fick jag be henne plocka bort oss ur kön.

Svar på tråden Äggledarspolning - gravid?