• Anonym (37år)

    När vände insättningssymtomen??? vill ha svar!

    Hej!

    Använt 14 tabletter (4 st 5mg + 12 st 10mg) Escitalopram och tycker inte jag blivit bättre.
    Använde oxascand morgon kväll ett tag men har försökt trappa ut det nu och vaknade inatt med megaångest, det bränner i bröstet, tror jag ska bli psykopat och kan inte sova.
    Oro i mage på dagarna och rädd för att sova på kvällarna.

    När vände det för Er?

    Vill inte använda oxascand mkt mer nu....

  • Svar på tråden När vände insättningssymtomen??? vill ha svar!
  • Anonym (37år)

    Det kanske inte ens är insättningssymtom utan mitt egna tillstånd som absolut inte blivit bättre.......

  • Anonym (37år)
    Anonym (A) skrev 2017-06-02 07:58:34 följande:

    Sluta med dom...


    det va ju inge bra svar....
    Läkaren säger jag ska äta dom minst ett år.
  • Anonym (A)

    Det bestämmer du själv, inte läkaren. Han har ingen anining, om hur du mår...

  • Anonym (Madde81)
    Anonym (37år) skrev 2017-06-02 07:56:47 följande:

    Hej!

    Använt 14 tabletter (4 st 5mg + 12 st 10mg) Escitalopram och tycker inte jag blivit bättre.

    Använde oxascand morgon kväll ett tag men har försökt trappa ut det nu och vaknade inatt med megaångest, det bränner i bröstet, tror jag ska bli psykopat och kan inte sova.

    Oro i mage på dagarna och rädd för att sova på kvällarna.

    När vände det för Er?

    Vill inte använda oxascand mkt mer nu....


    Jag har ätit Escitalopram i tre veckor nu och är känslomässigt avtrubbad och kan inte gråta med noll sexlust. Antar att jag får dras med det under hela behandlingstiden. Jag har inte konstant ångest och oro längre. Sover gott om nätterna och har slutat med sömnmedicin. Ätit 5 mg i 7 dagar och sedan dess 10 mg som jag ska stå på över sommaren. Är sjukskriven till 1 september och ska se om vi ska höja till 15 mg. På det stora hela är jag mycket nöjd för att endast ätit i tre veckor.

    Sluta inte! Kämpa på, tror det vänder smart för dig! Kram
  • viskningen

    Ledsen att säga det, men för mig tog det tid... Några veckor, minst. Egentligen vände det inte förrän jag fick Mirtazapin till kvällen som ett komplement. De hjälper dig att sova och är antidepressiva. Alternativt Lergigan som är lugnande som hjälper dig att sova. Klokt att undvika Oxascand, ett underbart litet piller som är ett helvete att sluta med. Heja heja heja! Du klarar det här!


  • Ringblomman80
    viskningen skrev 2017-06-06 08:35:48 följande:

    Ledsen att säga det, men för mig tog det tid... Några veckor, minst. Egentligen vände det inte förrän jag fick Mirtazapin till kvällen som ett komplement. De hjälper dig att sova och är antidepressiva. Alternativt Lergigan som är lugnande som hjälper dig att sova. Klokt att undvika Oxascand, ett underbart litet piller som är ett helvete att sluta med. Heja heja heja! Du klarar det här!


    Åt du också Escitalopram? Vad är några veckor?

    Nu har jag knaprat i tre veckor och har fortf mkt ångest på förmiddagar samt kvällar när jag ska sova. Jag hör ju ett brus i öronen när jag ska sova och får PANIK av det.

    Hoppas det vänder snart och jag kan lugna mig m ångest, oro för sus i öronen mm
  • Anonym (Tilda)

    Jag fick inte ökad ångest av Escitalopram men fick andra insättningssymtom, för mig blev det bättre efter två veckor och efter en månad hade alla insättningssymtom försvunnit. Jag tycker du ska testa en vecka till, blir det inte bättre tycker jag du ska prata med läkaren, du kanske behöver byta medicin.

  • viskningen
    Ringblomman80 skrev 2017-06-07 11:35:15 följande:
    Åt du också Escitalopram? Vad är några veckor?

    Nu har jag knaprat i tre veckor och har fortf mkt ångest på förmiddagar samt kvällar när jag ska sova. Jag hör ju ett brus i öronen när jag ska sova och får PANIK av det.

    Hoppas det vänder snart och jag kan lugna mig m ångest, oro för sus i öronen mm
    Jag åt först en annan SSRI i ca två månader och sen bytte jag till Escitalopram. Därför kanske lite svårt att jämföra. Jag tycker ändå att du ska försöka stå ut 2-3 veckor till åtminstone. Jag vet att det absolut inte är vad man vill höra att det bara är att försöka ta sig igenom det. Men det är tyvärr så. Det blir bättre. Och om det inte blir bättre kanske du behöver byta. Hoppas att din läkare är vettig nog att hålla tät kontakt. Den goda nyheten med att byta SSRI är att utsättningen av den förra och insättningen av den nya inte behöver bli så jobbig som det du går igenom nu eftersom medicinerna liknar varandra. För mig vände det ungefär fem veckor efter bytet till Escitalopram. Sen var det svårt att se att det vände när jag var i det. Men i efterhand är det tydligt att de har hjälpt mig att lyfta blicken lite.

    Får du någon typ av lugnande som hjälp under tiden du sätter in Escitalopram? Håller tummar och tår för att det vänder för dig snart! Det blir bättre!
  • Ringblomman80
    viskningen skrev 2017-06-08 11:30:28 följande:
    Jag åt först en annan SSRI i ca två månader och sen bytte jag till Escitalopram. Därför kanske lite svårt att jämföra. Jag tycker ändå att du ska försöka stå ut 2-3 veckor till åtminstone. Jag vet att det absolut inte är vad man vill höra att det bara är att försöka ta sig igenom det. Men det är tyvärr så. Det blir bättre. Och om det inte blir bättre kanske du behöver byta. Hoppas att din läkare är vettig nog att hålla tät kontakt. Den goda nyheten med att byta SSRI är att utsättningen av den förra och insättningen av den nya inte behöver bli så jobbig som det du går igenom nu eftersom medicinerna liknar varandra. För mig vände det ungefär fem veckor efter bytet till Escitalopram. Sen var det svårt att se att det vände när jag var i det. Men i efterhand är det tydligt att de har hjälpt mig att lyfta blicken lite.

    Får du någon typ av lugnande som hjälp under tiden du sätter in Escitalopram? Håller tummar och tår för att det vänder för dig snart! Det blir bättre!
    Tack för ditt omtänksamma svar!
    Jag hade en ljus eftermiddag igår och det va skönt. Det bara kom ett lugn o hela magen men idag är det lite värre igen.
    Tyvärr är det mitt sus i örat som ger mig mest ångest o ju mer jag tänker på suset ju mer tjuter det. Ond cirkel!
Svar på tråden När vände insättningssymtomen??? vill ha svar!