• vivinni

    Bantning tarmproblem? Panik!

    Går på pulverdiet sen igår och har planerat att fortsätta i ca 3 månader. Men jag är fruktansvärt lös i magen och har läst att det är vanligt att man antingen är det eller förstoppad.

    Så läste jag nyss om skräckexempel där folks tarmar spruckit?! Hur i hela friden ska jag göra för att slippa tarm/magproblem i framtiden? Läste att psylliumfrön sätter fart på magen, men vill man verkligen sätta fart på den? Är det inte irriterande för magen?

  • Svar på tråden Bantning tarmproblem? Panik!
  • Olym

    Det svåra med att ta flytande måltidsersättning så lång tid är att magen inte har någonting att arbeta med. När du sedan ska introducera vanlig mat igen så kan magen protestera. Vet inte vilken sort du tar men pulverdieter har ofta tveksamma innehållsförteckningar - det är bara en massa konstgjorda tillsatser. Att man antingen ska vara lös i magen eller förstoppad under dieten säger väl något om hur "bra" det är för kroppen. Gör egna soppor och shakes av riktig mat istället! Och knapra salladsblad eller något under tiden så att magen får jobba.

  • vivinni
    Olym skrev 2017-06-02 13:48:44 följande:

    Det svåra med att ta flytande måltidsersättning så lång tid är att magen inte har någonting att arbeta med. När du sedan ska introducera vanlig mat igen så kan magen protestera. Vet inte vilken sort du tar men pulverdieter har ofta tveksamma innehållsförteckningar - det är bara en massa konstgjorda tillsatser. Att man antingen ska vara lös i magen eller förstoppad under dieten säger väl något om hur "bra" det är för kroppen. Gör egna soppor och shakes av riktig mat istället! Och knapra salladsblad eller något under tiden så att magen får jobba.


    Är inte psylliumfrön 1-3 ggr om dagen nog för att få magen att jobba? :S
Svar på tråden Bantning tarmproblem? Panik!