• Äldre 4 Jun 09:32
    6859 visningar
    9 svar
    9
    6859

    Att ta en gatuhundsvalp

    Min dotters kompis har adopterat en spansk gatuhundsvalp. Av vissa orsaker så vill hon nu ge bort den redan efter nån vecka.( vi behöver inte gå in på orsakerna) valpen är 6 månader och har växt upp på ett mottagningscenter för gatuhundar fram tills det hon kom hit. Den har alltså inte varit i familj förrän den kom, men blivit väl omhändertagen.

    Nu har vi blivit ombedda att ta oss an den. Vi har en 5 årig hund i samma storlek och temperament och de kommer bra överens. Vi är dock tveksamma. Vårt liv är enkelt med en hund, hon är inskolad så det passar oss och skulle liksom inte orka med valpliv mer, och har dessutom svårt att korta arbetsdagarna. Samtidigt skulle det ju vara kul med en kompis till den andra hunden, samt att göra en god gärning.

    Någon som har erfarenhet av att ta en gatuhundsvalp och kan dela med sig av sina tankar?

  • Svar på tråden Att ta en gatuhundsvalp
  • Äldre 4 Jun 13:25
    #1

    En 6 mån valp är ingen picnic. Jag hade inte gjort det om jag ändå inte har tid. Tragiskt att hon inte tar sitt ansvar. Den som blir lidande är hunden.

  • Äldre 4 Jun 16:25
    #2

    Har ni ingen hundvakt alt kan vara hemma några månader nu i början är det ju inte möjligt för er ta hand om en valp.

  • Äldre 4 Jun 16:36
    #3

    Gud vad jag hatar "titta vad gulligt, den tar vi"-syndromet så många verkar ha. Stackars hund.

    Säg åt henne att lämna igen valepn och aldrig mer ens titta åt en hund, så hon inte lockas att göra om det.


    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Äldre 4 Jun 17:05
    #4

    Om hon adopterat via en seriös organisation så ska hon i första hand vända sig till dem. Ni verkar tyvärr inte vara rätt hem, precis som Dexter säger så behöver ni kunna lägga ner mycket tid i början.

    Om organisationen inte vill ta tillbaka hunden hade jag även varit tveksam till om veterinärintyg och annat är korrekt.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Dingo­)
    Äldre 5 Jun 00:26
    #5

    Bara säg nej, det är inte ert problem att lösa.

    Den veterinär jag känner är för övrigt mest förbannad på alla okunniga människor som drar in gatuhundar i Sverige, för risken är stor att några av dem bär på sjukdomar eller parasiter som det inte screenas för och vi riskerar då våra inhemska hundar.

    En släkting tog en hund från Rumänien och den hade hjärtmask trots "test", man vet aldrig hur detta hanteras i mindre nogräknade länder, och misstag kan klart också ske.

    Det finns gott om hundar här som behöver hem också, varför inte börja med dem?

  • Äldre 5 Jun 03:22
    #6

    För snart en månad sen tog jag hem en gatuhundvalp på 6 månader från Ryssland. Han är en mycket snäll och duktig hund, älskad av hela grannskapet :) Den första veckan var mycket tung då vi försökte hitta en rutin som passar oss båda. I ungefär en vecka kissade han inne, men sedan dess har han gjort ute. Det är mycket arbete med en valp, jag får springa efter hunden hela tiden eftersom han älskar att ta saker och hämta dem tillbaka till sin plats Skrattande

    Har ni tid och ork att lägga in på träning kan ni ju ta hunden, valpskedet räcker ju inte såååååå länge :) Då måste ni bara kolla om dotterns kompis har rät att ge bort hunden till er eller om den måste ges tillbaka till....stället där hon hämtade hunden från.

    Om ni verkligen inte orkar eller har tid att ta hand om en valp, då ska ni inte ta den. Då är det snällare att låta dotterns kompis lämna den tillbaka eftersom många hembyten inte är bra för hunden. Ni skall alltså fundera på saken med hjärnan, inte hjärtat nu ;)

  • Äldre 5 Jun 07:42
    #7

    Nej, ta inte hand om en gatuhund, det kan bli mycket problem. Är den importerad på lagligt sätt till Sverige? Har du fått se veterinär intyg etc? Det bästa vore att lämna tillbaka valpen till den organisation som sålde valpen till flickan.

  • Äldre 5 Jun 12:05
    #8

    Hej, Jag har en adopterad hund från Rumänien och för min del har det gått bra. Men jag undrar över vilken förening som denna hund kommit till Sverige med? En seriös förening vill alltid veta om det är något problem och i så fall lämna den till en jourfamilj tills de hittar ett nytt hem, man brukar få skriva på papper om sådant. Men till din fråga om du ska ta över hunden. Jag hade en hund innan min nya kom och det har gått bra mellan dem. Däremot trodde jag han skulle äta upp mina katter, men det löste sig också och nu är de vänner. Man får långsamt fram. Det som var jobbigast var att lära hunden bli rumsren men det gick ändå väldigt fort med beröm när hunden gör ifrån sig ute. De lär sig snabbt! Annat som jag märkt är att de kan vara vaktiga på allt möjligt men det beror nog mest på att de inta haft något sedan tidigare och nu har något som de verkligen vill behålla. Det finns många grupper på Facebook med adoptörer där vi tipsar varandra med allt rörande våra hundar. Jag har inte blivit avskräckt och ska få hem en till hund nu i juni :) Det jag vill säga är att om du vill göra skillnad och hundarna trivs tillsammans så gör du en god sak för denna hund. Har du läst på något om hur dessa hundar behandlas i sina hemländer? Det är vidrigt och allt är människornas fel.
    Lycka till!

  • Äldre 15 Jun 21:51
    #9

    Ni som undrade vilken organisation som tar in hundarna så är det SOS-animals.

Svar på tråden Att ta en gatuhundsvalp