• _Lini

    Klädtips, hur har ni andra gjort?

    Är nu i v 14 och de flesta av mina vanliga kläder passar inte.
    Hur gör ni med kläder? Köper ni enbart mammakläder eller köper ni vanliga men går upp en storlek?

    Jag är normalt en 34-36a. Funderar på att köpa en del klänningar inför sommaren och har sett många fina (dock ej mammakläder.)

    Funkar det att köpa strl 38-40 istället? 
    Hur har ni andra gjort?

  • Svar på tråden Klädtips, hur har ni andra gjort?
  • Anonym (Mamma)

    Jag köpte två par gravidjeans och några leggins. Sen kunde jag ha vanliga toppar och tröjor ganska länge. Mot slutet köpte jag några vanliga tröjor och tunikor i en eller två storlekar större. Klänningar är ju jättebra!

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-06-04 16:45:18 följande:

    Jag köpte två par gravidjeans och några leggins. Sen kunde jag ha vanliga toppar och tröjor ganska länge. Mot slutet köpte jag några vanliga tröjor och tunikor i en eller två storlekar större. Klänningar är ju jättebra!


    Glömde lägga till att man kan sätta ett skärp ovanför magen så gör det inget att klänningen är lite större.
  • GAndrea

    Jag fick barn 30/11 förra året. Gick upp 25 kg. 60->85. Är medium 38-40 i vanliga fall. Min vanliga stil är mycket klänningar som sitter åt under bysten eller i midja med gummiband. De kunde jag ha nästan hela graviditeten. Alltså inga gravidklänningar. Dock som tunikor i slutet, annars såg man trosorna ???? Sen hade jag några ribbstickade linnen från hm som var lite längre. Och icke-gravid som jag hade och åkte in till förlossningen med. Jeans, uppknäppt skjorta och linne eller klänning körde jag mycket på. De kläder jag köpte som var gravidkläder var: 1 par jeans, 1 par jeansshorts, 1 par mjukisbyxor, 1 par gravidleggings, 2 st hms tvåpack gravidlinnen (svart/vit) och en långärmad ljusgrå topp. Köpte aldrig någon vinterjacka utan gick antingen med mannens eller hans fleecejacka. Sparsam gravidgarderob kanske, men jag jobbade också till v 38 på IKEA där de står för uniformen :)

  • GrönaDruvan

    Jag har använt några vanliga linnen och några koftor, men annars har jag bara använt mamma kläder. Tycker allt annat sitter fult när man får mage.

  • Anonym (Två barn)

    Vanliga klänningar blir kortare fram än bak när man är gravid och kläder i större storlekar sitter inte lika bra över axlarna. Men det kan man ju strunta i! Jag blandade lite. Jag köpte några gravidtoppar och någon klänning som även var för amning så kunde jag ha dem rätt länge. Byxor har jag aldrig kunnat ha som gravid utan jag har haft gravidkjol och gravidleggings istället.

  • Jsv17

    Jag är också i v.14 och jag fick köpa gravidkläder i förra veckan, mest för att byxorna inte passade. Så köpte gravid leggings och gravid jeans på hm, sen köpte jag en gravid klänning, och 2st amnings/gravid toppar för att de var på rea, 100kr st och 3 för 2 på rean.

    Annars funkar toppar och tröjor fortfarande men har beställt gravid shorts och gravid linnebyxor nu till sommaren också. Har nog tänkt att "vanliga" tröjor kanske i nån större storlek ska fungera i princip hela graviditeten, kanske köper några som är kombinerade amningstoppar för att det är bra till när bebis är också.

  • Mascaraklumpar

    Med första barnet använde jag vanliga byxor med låg midja och överdelar som var lite längre och som gick ned över magen. Det funkade hela graviditeten. Med andra kändes det som om magen liksom satt längre ned (eller så var alla byxor jag hade då högre i midjan), så då köpte jag några mammajeans rätt tidigt och sedan använde jag vanliga linnen och toppar med lite strech i till. 

  • Skånetjej01

    Jag köpte 2 gravid jeans sen körde jag på vanliga leggings klänningar som inte va tajta funkade med min vanliga storlek vida toppar köpte jag också i min vanliga storlek. Använde även mina vanliga mjukis byxor för dom satt under magen. Jag fick på vintern o använde min vanliga vinterjacka. På slutet fick jag ha den uppknäppt.

  • Christi38

    Jag köpte 3-4 par mammajeans/byxor ( 2 graviditeter åren efter varandra) och använde sen leggings (varav ett par som var mammaleggings, annars vanliga) och tunikor/klänningar som var mer A-formade, funkade fint utan att vara gravidklänningar.

    Långa linnen användes under vanliga koftor (älskar koftor), knäppte bara översta knappen eller hade de öppna.

    Rätt så tacksamt mode med vidare toppar och tunikor, ett långt linne under bara :)

  • Physalis

    Köpte ett par gravidbyxor, men en del av mina gamla byxor fungerade också.

    Köpte också 2 gravidtröjor men även där fungerade många av mina vanliga kläder.

    Jag tänkte som så att jag kunde töja ut några gamla linnen mm så kunde jag köpa nya vanliga kläder med gott samvete efteråt istället.

    Sen beror det ju på hur mycket ens kropp förändras samt vilken klädstil man vanligtvis har.


    Korrekturläser som en kratta
  • _Lini

    Jag har mestadels åtsidande kläder och inga långa linnen eller lösa t-shirtar som jag skulle kunna kombinera med.

    Har blivit lite bredare så är sååå svårt med kläder just nu. Ska nog försöka varva med några bra mammabyxor och sen se vad jag kan hitta på reor.

    Nån som handlat från asos maternity?

    Tack för alla era svar hittills!!

  • Preet90

    Jag köpte 4 par gravid jeans i vecka 25 och dessa passar än idag. Köpte några mammatoppar och har nu köpt 3 klänningar. Har i vanliga fall stl 36 och fakiskt köpt stl 36 nu även när jag är gravid i vecka 34. Det är maxiklänningar och sitter perfekt :)

  • elyse

    Jag är i v 38 med andra barnet. Det enda jag köpt i gravidklädesväg är strumpbyxor, sex par. Till det några stretchkjolar i en storlek större än vanligt. Blir sammanlagt under 500:- på HM.

    Med första barnet såg jag ut som du och köpte då M eller 38/40. Är skönt att ha kläder med lite svängrum när man ammar. Kan fortfarande ha mina vanliga jeans fast med en gummisnodd som håller ihop midjan och jag har gått upp +20 kg båda graviditeterna. Med ett längre linne/tröja syns det inte. Jag har aldrig hög midja på byxor annars så varför skulle jag helt plötsligt vilja ha en mudd upp till brösten? Nu på slutet blir det mycket klänningar i A-linje. Finns just nu många bra klänningar med omlott fram och sådana är kanon när man ammar (Har aldrig köpt särskilda amningskläder heller). Annars rekommenderar jag överdelar med knappar fram eller stretchiga linnen där man helt enkelt drar ner ena sidan under kupan när man ammar. Tycker jag är bekvämt och mer diskret än amningsöverdelar.

  • Anotherone

    Jag har precis fått mitt andra barn.

    Det jag köpte som var specifikt mammakläder var tre par byxor (blå & svarta stretchjeans och svarta kostymbyxor) , två linnen och två långärmade gravidtoppar.

    Utöver det köpte jag 4-5 linnen i olika färger från HM divided ( de med tunna axelband för 49 . De funkade jättebra med gott om plats för magen ändå till slutet av graviditeten. Sen till det hade jag vanliga koftor, kavajer osv.

Svar på tråden Klädtips, hur har ni andra gjort?