• Sophiasophia

    vanligt eller utökad nipt???

    Vi tänkte först att så mycket info som möjligt är väl bra, men så sa nån att det utökade görs extremt sällan och egentligen bara om man har ärftliga gendefekter i släkten. Stämmer detta? Hur har ni resonerat och vad valde ni?

  • Svar på tråden vanligt eller utökad nipt???
  • Nykär15

    Vi resonerade som så att om vi ändå ska lägga så mycket pengar på det så vill vi ta med allt vi kan. Vi hade ett foster som dog i v 13 förra året och vi vet ju inte exakt varför den dog, mina tidigare barn var med en annan man så vet ju inte om det är våra gener, vår matchning som var problemet. Läkaren sa väl att det eg borde räcka för oss med det vanliga men vi hade bestämt oss för att ta det utökade. Har läst en blogg där en ung tjej fick två barn med delationssyndrom, båda dog och har även läst en bok om två kvinnor som fick tre barn där alla hade problem pga genkombinationen mellan henne o maken, men det såg de först efter utredningar på dem när de var födda.


    Så kände att jag vill ta allt som går att kolla på! Det enda vi valde bort var att få veta könet Glad


    Fick svar för 1,5 vecka sen att det var låg risk på alla punkter, så det kändes väldigt skönt och gör att jag kan njuta och blicka framåt mer!

  • Nykär15
    Meriall skrev 2017-06-08 08:57:16 följande:

    Är det något mer i den utökade än könskromosomer och ev sådana fel?


    Könskromosomerna ingår i det vanliga NIPT med, så det är 5 andra syndrom som de kollar i det utökade. Som förekommer i ungefär 1/1000 födslar och det är inga syndrom som påverkas av föräldrarnas ålder.
  • Meriall

    Ah okej. De sade till mig att de "gör en utökad som kollar könskromosomer utöver de 3 vanligaste trisomierna" så då antar jag att det inte var den mest utökade de gjorde.

  • Nykär15
    Meriall skrev 2017-06-08 09:12:22 följande:

    Ah okej. De sade till mig att de "gör en utökad som kollar könskromosomer utöver de 3 vanligaste trisomierna" så då antar jag att det inte var den mest utökade de gjorde.


    Konstigt, här ingår könskromosomerna i den vanliga. 

    Här är vanliga NIPT: 


    www.unilabs.se/SE/laboratorymedicine/NIPT/Pages/default.aspx


    Och länken jag gav ovanför är för den utökade. 

  • Sophiasophia

    Ja, könskromosomer ingår i det vanliga.

    Vi har redan ett friskt barn så vi är ju ganska trygga med att våra gener funkar ihop. Det är väl framförallt av åldersskäl vi vill testa. Vi är 37 och 38.

Svar på tråden vanligt eller utökad nipt???