• MistyM

    Vad väger ni som fått tvillingar?

    Jag hittade ingen likadan tråd, så jag tänkte fråga vad ni som blivit gravida med tvillingar hade för vikt och längd innan/när ni blev gravida? Det sägs att det är större chans för det om kvinnan är lite större så var nyfiken om det också hänt för mindre tjejer.  

  • Svar på tråden Vad väger ni som fått tvillingar?
  • MistyM
    Jag är själv kort och väger runt 53kg :) Hade såklart velat att det kunde hända ändå.
  • Euphoria85

    Vägde runt 48 när jag blev gravid med mina killar gick upp 7 kg ungefär.

    Är nu gravid med 1 i magen och hade startvikt på 54 ligger nu på 58.

  • Anonym (77)

    Har aldrig hört att man skulle släppa fler ägg om man är större som person? Har du någon källa på det eller är det bara vad du hört av någon kompis etc? Att det är vanligare ju äldre man är, är ju däremot allmänt känt. (Utöver ärftliga faktorer då)

  • Anonym (Cia)
    Anonym (77) skrev 2017-06-11 10:04:18 följande:

    Har aldrig hört att man skulle släppa fler ägg om man är större som person? Har du någon källa på det eller är det bara vad du hört av någon kompis etc? Att det är vanligare ju äldre man är, är ju däremot allmänt känt. (Utöver ärftliga faktorer då)


    www.babyhjalp.se/tvillingar-vill-ha

    Googla lite så hittar du fler källor.
  • MistyM
    Anonym (77) skrev 2017-06-11 10:04:18 följande:

    Har aldrig hört att man skulle släppa fler ägg om man är större som person? Har du någon källa på det eller är det bara vad du hört av någon kompis etc? Att det är vanligare ju äldre man är, är ju däremot allmänt känt. (Utöver ärftliga faktorer då)


    www.sciencedaily.com/releases/2006/09/060923104930.htm

    Tas upp på de flesta ställen när man läser om vilka samband som setts hos tvillingmammor, bland annat ålder som du nämner, men också vikt/längd och om det finns i släkten. 
  • twinboymom

    167cm och 58kg här när jag blev gravid med tvillingarna. Gick upp ca 10kg och 2v efter födseln låg jag på -15kg. Riktiga parasiter som sög åt sig all stackars näring jag lyckades få i mig... ;-P

  • Mammat3

    Vägde 52kg när jag blev gravid och är 164cm, precis innan de kom vägde jag 65kg. Väger 52 nu med så ingen större förändring här förutom att jag gick ner massor i vikt direkt efter graviditeten (vägde 45kg efter en månad) så behövde mer äta upp mig igen

  • LFF

    170 lång, strax över 70 när jag blev gravid. Gick upp 25kg totalt, ner nästan 20 efter pojkarna plockats ut i v40.

Svar på tråden Vad väger ni som fått tvillingar?