• Tihi

    Olika Apple ID, ny iPhone, kaos och sju svåra år!

    Nu behöver jag verkligen hjälp och jag ska försöka förklara så enkelt jag kan.

    Två personer har använt samma Apple ID på telefonerna, förutom på icloud, imessage och facetime där en person har använt ett eget ID, men Appstore och iTunes har varit samma ID alltså och kanske något annat jag har missat?

    Med iOS 10.3 loggas allt in på en gång med ett ID (irriterande!) så det vore läge att separera om det går nu när båda ska ha nya telefoner.

    Som jag tänker så får den ena behålla allt som förut och vara synkad mot iPads, inga problem där.

    Men den som ska få en "egen" telefon kommer att förlora en hel del? Eller...? Tänker jag rätt om den som ska bli egen måste ta bort apparna som är köpta med det andra ID:et innan säkerhetskopieringen för att sen på den nya telefonen logga in med eget ID och ladda ner apparna igen med eget ID? Dvs ta bort apparna, gör säkerhetskopiering på gamla telefonen och lägg den kopian på nya telefonen.

    Kommer den personen att få behålla alla sina kontakter, foton och sms? Kommer även anteckningar och påminnelser finnas kvar? Finns mejlen kvar? Kalenderanteckningar?

    Det är kanske lättare att svara på vad som egentligen är kopplat till ID:et i säkerhetskopian? Vad ska man ta bort innan för att kunna göra telefonen "egen" och separera från det andra ID:et?

    Jag antar att apparna måste tas bort för att det ska funka men kan jag lägga in musik (från datorn) som är gjord med cd-skivor och delvis köpt på det andra ID:et? Jag förstår att med två olika ID så kommer inte musiken att synkas automatiskt längre utan att man köper sin egen musik i framtiden men det som ligger på datorn i iTunes kan fortfarande att synkas till den "egna" telefonen eller?

    Det här är säkert jätterörigt att förstå men om jag försöker summera det så undrar jag vad som är länkat till ett ID och vad som behöver tas bort innan en säkerhetskopiering för att kunna behålla så mycket som möjligt på den som ska få en helt "egen" telefon. Det viktigaste att få behålla är helt klart foton, kontakter, sms och helst anteckningar och annat men det är okej att förlora köpta appar och framtida musikinköp. Men det vore trevligt om man kan ta med musiken från biblioteket på datorn däremot.

    Är det någon som fattar vad jag menar och kan hjälpa mig? Eller har någon lösning jag inte har tänkt på? På Apples hemsida står det något om att använda olika ID på samma telefon men det var högst oklart hur man gör och hur det funkar.

    Att använda iCloud är helt uteslutet så prata inte om den metoden är ni snälla. Tungan ute 

  • Svar på tråden Olika Apple ID, ny iPhone, kaos och sju svåra år!
  • Tihi

    Kan det vara så enkelt att om jag kör en kopia där jag tar bort alla appar och sen gör en ny kopia på den utan appar så kan jag lägga den i nya telefonen och vara fri från det andra ID:et? Då får jag ladda ner apparna igen med eget ID senare men jag har behållit allt jag vill som foton, sms, kontakter, anteckningar etc? Har jag fel?

    Musik-biblioteket lägger man väl ändå in separat efter att man har kopierat gammal telefon till ny telefon? Har inte gjort det här på några år så jag minns inte med säkerhet men tror att man kör musiken i en andra omgång.

    Om jag nu lyckas skilja telefonerna åt så måste jag väl ha olika användare eller vad det är på min Windows 8 för annars blir det väl kaos när man ska synka telefonerna mot datorn ibland? Vi har bara en dator som vi synkar på. Vad är det jag behöver göra exakt för att inte få kaos med två olika telefoner och en dator?

    Eller ska jag fortsätta med två olika ID på samma telefon? Det ska ju tydligen gå men är högst oklart även på Apples supportsida hur det går till isf, speciellt efter iOS 10.3 när allt loggas in på en gång. Finns det någon som har det så och kan förklara hur det går till?

  • Tihi

    Jag fortsätter skriva i hopp om att någon läser som kan hjälpa mig. Drömmer

    Startade en av nya telefonerna och den loggar in på iCloud, App store och iTunes på samma gång. Det är ju inte bra alls eftersom att iCloud ska ha ett annat ID än App store och iTunes. Obestämd 

    Är det enda sättet att ta bort alla appar på telefonen som ska separeras? Blir den självständig då med sitt egna ID men med foton, kontakter, sms etc intakt?

    Vad kommer att hända med musiken? Kan jag ta den från datorns bibliotek fortfarande eller blir en telefon helt utan musik?

    Hur undviker jag att det blir kaos när jag gör säkerhetskopiering till samma dator i framtiden om jag lyckas separera telefonerna?

Svar på tråden Olika Apple ID, ny iPhone, kaos och sju svåra år!