• Tjoho123

    Haltande katt

    Hej!

    Vår katt kom in med haltande framben för ca 1.5 dag sen. Han kan stödja på tassen ibland men försöker helst undvika. Har inspekterar och det ser ut som en stor varböld vid en av klon. Kisse verkar inte ha ont dock eftersom han beter sig som vanligt.

    Tips och råd? Vi ska åka in till veterinären, men vad tror ni kan ha hänt? Och hur mycket kan detta kosta att fixa tilö utan försäkring? Tack på förhand!

  • Svar på tråden Haltande katt
  • Snuttis2

    Blir nästa lite arg!!!

    Boka veterinär besök till imorgon!!!!

    Besökt veterinär skulle ni gjort direkt när han kom haltandes! Katter är oerhört smärttåliga så att han inte gör så mkt väsen av sig säger inget om hans mående!

    Anledningen till skadan spelar ju ingen roll se till att katten får den vård han har rätt till!

    Kan vara en trafikskada, slagsmål, glasbit, ?

    Kostnad är oklart, ett vanligt veterinär besök med kontroll o enklare prover brukar ligga på 1000-1500kr .

    Har ni tur är det en sårskada o Då blir det väl en kontroll , med blodprov, feberkoll, rengöring , smärtstillande med antiinflammatoriskt och penicillin det borde landa på summan jag sa ! Krävs röntgen blir det betydligt mer......

  • EmberEyes

    Om det 'bara' är en varböld (ev en tagg eller liknande som blivit infekterat) så borde det inte vara jätte-dyrt att sticka hål på, plocka ut taggen eller vad det kan vara, och rengöra. Ev. antibiotika på det. Skulle gissa på ett par tusen utan försäkring.
    Är det något större så vet måste röntga, ta ultraljud, operera bort en klo eller trampdyna, behålla en eller att par dagar för observation osv,  så kan det lätt springa iväg till 10-15 000. Om inte mer.

    Hoppas allt kommer gå bra för dig och katten!

  • Tjoho123
    Snuttis2 skrev 2017-06-11 21:03:01 följande:

    Blir nästa lite arg!!!

    Boka veterinär besök till imorgon!!!!

    Besökt veterinär skulle ni gjort direkt när han kom haltandes! Katter är oerhört smärttåliga så att han inte gör så mkt väsen av sig säger inget om hans mående!

    Anledningen till skadan spelar ju ingen roll se till att katten får den vård han har rätt till!

    Kan vara en trafikskada, slagsmål, glasbit, ?

    Kostnad är oklart, ett vanligt veterinär besök med kontroll o enklare prover brukar ligga på 1000-1500kr .

    Har ni tur är det en sårskada o Då blir det väl en kontroll , med blodprov, feberkoll, rengöring , smärtstillande med antiinflammatoriskt och penicillin det borde landa på summan jag sa ! Krävs röntgen blir det betydligt mer......


    Vi ska åka till veterinär imorgon, anledning till att vi inte gjort det tidigare är att det är helg och de har stängt!

    Men tack för ditt svar :)
  • Tjoho123
    EmberEyes skrev 2017-06-11 21:05:03 följande:

    Om det 'bara' är en varböld (ev en tagg eller liknande som blivit infekterat) så borde det inte vara jätte-dyrt att sticka hål på, plocka ut taggen eller vad det kan vara, och rengöra. Ev. antibiotika på det. Skulle gissa på ett par tusen utan försäkring.

    Är det något större så vet måste röntga, ta ultraljud, operera bort en klo eller trampdyna, behålla en eller att par dagar för observation osv,  så kan det lätt springa iväg till 10-15 000. Om inte mer.

    Hoppas allt kommer gå bra för dig och katten!


    Tack så mycket! Man tänker inte på att ha en försäkring på en vanlig bondkatt men när sådant händer så borde man ju haft det...
  • viseversa

    Du har låtit katten lida i 1,5 dygn. Och klart som fan hm har ont annars hade han inte haltat. Jösses åk in med katten på en gång.

  • Monchichier
    Tjoho123 skrev 2017-06-11 21:09:00 följande:

    Tack så mycket! Man tänker inte på att ha en försäkring på en vanlig bondkatt men när sådant händer så borde man ju haft det...


    Suck. Som om vanliga huskatter inte kan bli sjuka eller skadade. Har man inte råd med icke subventionerade veterinärkostnader så ska man ha en försäkring, oavsett ras på djuret.
  • Starka

    Att inte ha försäkring inser du ju själv nu hur dumt det är... svårt att gissa vad det kommer att kosta från 1000 och uppåt. Även om vanliga vet har stängt så finns det alltid någon jour, visst det blir dyrare men sånt får man ju ta som djurägare. Vi va med vår hund senast förra helgen ett gräs i halsen 2500kr

  • Tjoho123
    viseversa skrev 2017-06-11 21:16:27 följande:

    Du har låtit katten lida i 1,5 dygn. Och klart som fan hm har ont annars hade han inte haltat. Jösses åk in med katten på en gång.


    Vill såklart inte att min katt ska lida men eftersom det är stängt på helgen så har jag inte så mycket val? Ska boka en tid det första vi gör imorgon
  • Tjoho123
    Starka skrev 2017-06-11 21:27:45 följande:

    Att inte ha försäkring inser du ju själv nu hur dumt det är... svårt att gissa vad det kommer att kosta från 1000 och uppåt. Även om vanliga vet har stängt så finns det alltid någon jour, visst det blir dyrare men sånt får man ju ta som djurägare. Vi va med vår hund senast förra helgen ett gräs i halsen 2500kr


    Jo du har rätt i det. Dumt dumt. Trodde det först var nån stukning och skulle vänta och se om det gick över men märkte bölden senast idag. Tänkte att vi väntar tills imorgon och bokar tid då.
  • Snuttis2

    Ber om ursäkt om jag lät otrevlig men djur kan tillskillnad från oss inte påtala sitt behov och som djurägare har man ju någonstans valt ett åtagande!

    Tyvärr gör de sig alltid illa på kvällstid eller helgtid, jag har suttit på jourtid i timmar o väntat och åkt 10 mil till närmsta djursjukhus mitt i natten- mitt i jobb veckan för att djuret är min familjemedlem o mitt ansvar!

    Skaffa en försäkring så snart du kan så har ni lite mer koll på kostnaderna när något händer, det tenderar ju att blir mer vanligt ju äldre djuret blir !

    Hoppas det går bra med kissen!

  • Pojkmamma86

    Kan vara klokapsel brott, katten kan tex ha fastnat med klorna och försökt komma loss och då har klon ryckts bort, finns det klorerade kvar behöver man sedera (söva) katten och ta bort dessa klorester. Oftast växer det ut en ny klo. Har du kollat om katten har alla klorna kvar? Tvätta med klorhexedin lösning och sätt på katten en tratt så den inte kommer åt och slicka risken är att det blir infekterat när det kommer in bakterier i såret.

  • Tjoho123

    Har varit hos veterinären idag. Han sövdes ner och hon petade ut mycket var och blod. Han hade tydligen sår över tassen, vet inte vad dock. Han fick ett dränage som ska va på i 3-5 dagar, måste även ha tratt och får inte gå ut. Vi ska tvätta med saltlösning och försöka få ut var, vilket är skitsvårt. Gick på 2000kr

    Detta tar på något fruktansvärt. Älskar min misse så himla mycket och att se han i tratt skär i hjärtat. Även när han jamar och vill gå ut. Första dagen nu och jag vet inte hur jag ska klara det ända tills fredag :'( någon som har tips och råd vad man kan göra eller tänka när man ser sitt lilla hjärta så hjälplöst? Tär på mig!

  • Snuttis2

    Kan bara säga håll ut!!! Han förstår inte just nu men kommer ju tjäna på skötseln, vilan i längden !

    Mys mkt och skäm bort på annat vis om ni kan. Våra är också ute och det är alltid tufft att tvinga någon att vara inne. Det är ju för en bättre sak!

Svar på tråden Haltande katt