• dragonfly123

    Hur mycket sätta undan för bil?

    Hej där!


    Jag har nyligen köpt en ny(are) bil. Den är av årsmodell 2013, en Audi a6.
    Köpte den kontant. Nu är frågan - hur mycket ska jag lägga undan varje månad för bilreparation och service?


    Skulle bli ganska deprimerad över att behöva lägga ut större summor vissa månader för just såna här saker. Känns betydligt lättare psykologiskt att det tas från ett konto reserverat för just såna här saker.


    Vad tycker ni är en rimlig summa? 1000 kronor i månaden?
    Jag kör cirka 1000 mil om året, den har nu gått 9800 och servades vid 9200. Nästa service är en lite större vid 12k (Det är en automat 2.0 TDI) så detta blir alltså om cirka 2 år.


    Om servicen kostar 6-12k så har jag mellan 12-18k att lägga på övriga reparationer under dessa 2 år. 

    Så ja, vad är rimligt tycker ni? Behöver man mer? Motorras och diverse andra större kostnader täcks av försäkring upp till 15k mil.

  • Svar på tråden Hur mycket sätta undan för bil?
  • Farfallos

    Slå ut vad servicen över 10 000 mil (då får du med de riktigt dyra) kommer att kosta. Kanske hamnar du på 4 kr/mil. Lägg därtill däck för 2 kr/mil. Vilka oväntade reparationer du kommer behöva göra är ju omöjligt att veta på förhand, men om du lägger undan 2000 i månaden för det så ligger du kanske på plus. Pengarna försvinner ju ändå inte bara för att du lägger undan dem.

    ...men sedan så har du ju värdeminskningen som säkert ligger närmare 1000 kr/mån även om bilen bara står stilla, så när det blir dags att byta så kan det ju vara bra att ha ett litet kapital kvar.  

  • Flash Gordon
    dragonfly123 skrev 2017-06-12 10:18:46 följande:

    Hej där!


    Jag har nyligen köpt en ny(are) bil. Den är av årsmodell 2013, en Audi a6.
    Köpte den kontant. Nu är frågan - hur mycket ska jag lägga undan varje månad för bilreparation och service?


    Skulle bli ganska deprimerad över att behöva lägga ut större summor vissa månader för just såna här saker. Känns betydligt lättare psykologiskt att det tas från ett konto reserverat för just såna här saker.


    Vad tycker ni är en rimlig summa? 1000 kronor i månaden?
    Jag kör cirka 1000 mil om året, den har nu gått 9800 och servades vid 9200. Nästa service är en lite större vid 12k (Det är en automat 2.0 TDI) så detta blir alltså om cirka 2 år.


    Om servicen kostar 6-12k så har jag mellan 12-18k att lägga på övriga reparationer under dessa 2 år. 

    Så ja, vad är rimligt tycker ni? Behöver man mer? Motorras och diverse andra större kostnader täcks av försäkring upp till 15k mil.


    4000 i månaden kanske? Låter rimligt tycker jag.

    1500-2000 för rep och service medan du äger bilen.

    2500-3000 i månaden för att spara ihop till en ny bil om fem-sex år.

    Kommer du så småningom fram till att du sparar "för mycket" för bilrep så kan du ju ta överskottet och åka på semester eller nåt.

  • Aktieviking

    Jag har en Volvo V70 från 2015 och lägger undan 500kr per månad. Det täcker inte riktigt allt som t.ex. nya däck, men täcker service/reparationer. 
    Det viktiga är inte att man till 100% täcker allt, utan har en bra "krockkudde" som täcker det mesta. 

    Tycker jag iaf :)


Svar på tråden Hur mycket sätta undan för bil?