• Äldre 12 Jun 17:01
    10901 visningar
    23 svar
    23
    10901

    WhatsApp, Viber eller Skype? Vilken funkar bäst?

    Vad jag vill är att kunna skicka sms och ringa vanliga samtal gratis, videosamtal kör jag aldrig.

    Jag vill slippa skapa konton och lösenord om jag inte måste.
    Skype kräver ett konto med en hotmail-adress och lösenord om jag fattar rätt men WhatsApp och Viber använder bara telefonnumret?

    Integritet är en vacker sak så kryptering och sånt är guld värt och att Appen inte säljer ut en på något vis och delar eller sparar ens information t ex till gud vet vem.
    Hur ligger det till med WhatsApp där som ju ägs av Facebook? Jag är FB-vägrare och vet att det var någon stor rättssak i Tyskland nyligen om WhatsApp och integritet men minns inte detaljerna och orkar inte leta just nu.

    Jag behöver inte kopplas ihop med alla i min kontaktlista som har appen utan ser det som en fördel om jag själv addar personen jag vill prata med men det är inget måste.

    Stabilitet är ju bra och att samtalen går fram som "vanliga" samtal och likaså sms utan att man behöver logga in på något vis. Jag vill alltså att telefonen ska ringa/pipa om någon försöker nå mig på appen.

    Jag skulle bli överlycklig för många svar om vilka ni använder och föredrar och varför. Skrattande

  • Svar på tråden WhatsApp, Viber eller Skype? Vilken funkar bäst?
  • Caramb­olan
    Äldre 12 Jun 17:05
    #1
    Tihi skrev 2017-06-12 17:01:14 följande:

    Integritet är en vacker sak så kryptering och sånt är guld värt och att Appen inte säljer ut en på något vis och delar eller sparar ens information t ex till gud vet vem.

    Hur ligger det till med WhatsApp där som ju ägs av Facebook? Jag är FB-vägrare och vet att det var någon stor rättssak i Tyskland nyligen om WhatsApp och integritet men minns inte detaljerna och orkar inte leta just nu.


    Det finns ett gammalt djungelordspråk i de mörka delarna av internet, förvisso grovhugget men ändå med ett stort korn av sanning: om en nättjänst är gratis är du inte kunden utan varan som blir såld.

    Har tyvärr inget att tillföra i sakfrågan. Använder själv bara Skype av de du nämner. Nån hotmailadress har jag däremot inte så där måste du ha fått något om bakfoten.
  • Äldre 12 Jun 17:13
    #2
    Carambolan skrev 2017-06-12 17:05:46 följande:
    Det finns ett gammalt djungelordspråk i de mörka delarna av internet, förvisso grovhugget men ändå med ett stort korn av sanning: om en nättjänst är gratis är du inte kunden utan varan som blir såld.

    Har tyvärr inget att tillföra i sakfrågan. Använder själv bara Skype av de du nämner. Nån hotmailadress har jag däremot inte så där måste du ha fått något om bakfoten.
    Jag vet vad du menar men det finns säkert bättre och sämre Appar gällande integritet.

    Vad består ditt Skypekonto av om det inte är en mejladress? Hur kontaktar du och vänner varann? På telefonnummer eller hur då? Gillar du Skype?
  • Äldre 12 Jun 17:17
    #3

    Whatsapp tycker jag är smidigt. Liten behändig app utan massa krångel. Min mobil laggar av viber och Skype. Whatsapp är mkt stabil och funkar typ alltid. Som sms och vanliga telefonsamtal men man kan ringa med video också om man vill det. Skype/viber är större och har mer specialfunktioner. Skype verkar också (för mig iaf) ha en tendens att stänga av sig så man missar meddelanden. Whatsapp är liksom alltid på, inget krångel.

    Så jag tycker whatsapp.

  • Äldre 12 Jun 17:17
    #4

    Vet inget om integritet etc dock.

  • Äldre 12 Jun 17:56
    #5
    Meriall skrev 2017-06-12 17:17:09 följande:
    Whatsapp tycker jag är smidigt. Liten behändig app utan massa krångel. Min mobil laggar av viber och Skype. Whatsapp är mkt stabil och funkar typ alltid. Som sms och vanliga telefonsamtal men man kan ringa med video också om man vill det. Skype/viber är större och har mer specialfunktioner. Skype verkar också (för mig iaf) ha en tendens att stänga av sig så man missar meddelanden. Whatsapp är liksom alltid på, inget krångel.

    Så jag tycker whatsapp.
    Det låter ju lovande. Stämmer det att du endera kan tillåta appen att ta hela din kontaktlista eller att du själv väljer vem som får skriva/prata med dig? Och allt du behöver göra är att ladda ner appen och ge ditt telefonnummer eller hur kommer man igång?

    Vad har du för mobil förresten? Om du använder iPhone integreras WhatsApp-samtalen i din vanliga telefon då eller håller sig samtalen från appen i sitt egna hörn av telefonen? (Alla Vibers samtal hamnar ju i ens vanliga telefon-och telefonlista numera och det gillar jag inte.)

    Förövrigt är jag lite av en bakåtsträvare Tungan ute så för mig är det en stor fördel om appen kan så lite som möjligt så länge den låter mig ringa och skicka sms.


  • Äldre 12 Jun 18:09
    #6

    Du kanske ska fundera på vilken app de som du vill prata med har. Annars håller jag med om Whatsapp. Jag har iPhone, och jag tror (använder inte Whatsapp så ofta) att samtalen hamnar i vanliga listan men att man kan stänga av den funktionen. Jag kan dock ha fel.

  • Äldre 12 Jun 18:18
    #7
    äsch skrev 2017-06-12 18:09:15 följande:
    Du kanske ska fundera på vilken app de som du vill prata med har. Annars håller jag med om Whatsapp. Jag har iPhone, och jag tror (använder inte Whatsapp så ofta) att samtalen hamnar i vanliga listan men att man kan stänga av den funktionen. Jag kan dock ha fel.
    Det är bara typ fem stycken jag vill prata med och dom som inte har valfri app är villiga att ladda ner vilken app som helst. Det är okej om integration till vanliga listan finns så länge man kan stänga av den, något som inte Viber tillåter.


  • Äldre 12 Jun 18:50
    #8
    Tihi skrev 2017-06-12 18:18:47 följande:
    Det är bara typ fem stycken jag vill prata med och dom som inte har valfri app är villiga att ladda ner vilken app som helst. Det är okej om integration till vanliga listan finns så länge man kan stänga av den, något som inte Viber tillåter.


    Whatsapp-samtal kommer upp i vanliga listan och jag hittar inte längre inställningen för att avaktivera det.
  • Äldre 12 Jun 19:01
    #9
    äsch skrev 2017-06-12 18:50:10 följande:
    Whatsapp-samtal kommer upp i vanliga listan och jag hittar inte längre inställningen för att avaktivera det.
    Tumme ner på det.
  • Äldre 12 Jun 20:57
    #10
    Tihi skrev 2017-06-12 17:56:27 följande:

    Det låter ju lovande. Stämmer det att du endera kan tillåta appen att ta hela din kontaktlista eller att du själv väljer vem som får skriva/prata med dig? Och allt du behöver göra är att ladda ner appen och ge ditt telefonnummer eller hur kommer man igång?

    Vad har du för mobil förresten? Om du använder iPhone integreras WhatsApp-samtalen i din vanliga telefon då eller håller sig samtalen från appen i sitt egna hörn av telefonen? (Alla Vibers samtal hamnar ju i ens vanliga telefon-och telefonlista numera och det gillar jag inte.)

    Förövrigt är jag lite av en bakåtsträvare  så för mig är det en stor fördel om appen kan så lite som möjligt så länge den låter mig ringa och skicka sms.


    Jag har Android men där blandas de inte. Whatsapp-samtalen går inte att se i vanlig telefonlistan utan håller sig i sin app. Jag gillar också appar som inte är all over the place utan bara gör det de ska vilket är varför jag gillar denna. Jag vet inte om man kan lägga till hela telefonlistan men jag har bara lagt till några personer iaf.

    Ja jag tror man bara laddar ner och gör så. Jag minns inte riktigt men det var nog inget krångel. Det funkade liksom bara. Min mamma som är jättedålig på teknik har också denna (på iphone) och föredrar det över vanliga sms.
Svar på tråden WhatsApp, Viber eller Skype? Vilken funkar bäst?