• Ragdoll12345

    Ni med långhåriga katter! Hur gör ni?

    För ett tag sedan så köpte jag en långhårig raskatt, hade läst på mycket om just den rasen innan köpet och kände mig förberedd.
    Läste dock ingenstans om problemet med att avföring fastnar i pälsen där bak. Jag förstår att det kan hända ibland, men vid varje kattlådebesök så fastnar det massor med bajs därbak på min katt. Varje dag när jag kommer hem från jobbet så ligger det bajs i alla rum av min lägenhet. Inte att han har gått omkring och bajsat, utan att det har fastnat i pälsen och sen har han helt enkelt dragit omkring på det. Överallt. Varje dag går jag omkring här hemma och letar bajsavtryck och hittar alltid minst 10 ställen.. Och jag rengör ju såklart min katt i rumpan när det har fastnat där, så jag duschar alltid av honom där bak. Katter och vatten vet ju alla hur bra de går ihop, så ni kan ju gissa hur populär jag är hos min katt.. Men det måste ju göras.

    Vad ska jag göra egentligen? Hur gör ni med långhåriga katter? Rakar ni dem så de ser ut som lejon? Känns som att jag är den enda med långhårig katt som har detta problem. Att komma hem till sitt hem varje dag där det är bajs överallt känns som något folk borde nämna om de har det problemet, men ingen gör det. Trött på att ha bajsfläckar överallt och behöva torka bort dem dag ut och dag in. Inte så roligt för min katt heller att behöva ha bajs i rumpan hängandes för att jag är iväg och jobbar. 

    Bra tips mottages gärna!

  • Svar på tråden Ni med långhåriga katter! Hur gör ni?
  • Frmid

    Jag har en långhårig och ger henne torrfoder för känslig mage och sen får hon typ 2 msk kokt vit fisk en gång om dagen. Vit fisk är snällt för magen :)

    Det händer någon gång ibland, väldigt sällan nu, att hon blir dålig i magen och då får jag duscha henne eller klippa bort päls där det fastnat. Inte populärt!

    Men i perioder, särskilt när hon var yngre, hände det oftare. Kunde relatera det till att hon blev stressad, tex vid flytt, mycket nya människor mm eller att hon ätit nåt typ på blommor som hon inte brukar.

    Nu har vi ofta kattgräs tillgängligt för våra så de kan kräkas upp det de behöver med.

  • Dexter dot com

    Låter ju som katten inte är så bra i magen...fasta, hårda kottar kan omöjligt fastna i pälsen så det följer med och lämnar avtryck överallt. Visst kan du klippa katten lite runt rumpan men börja med att se över fodret.

  • Woopsie

    Det händer min långhåriga ca 2 ggr i månaden nu för tiden. Det var värre förut. Nu klipper vi ner pälsen vid rumpan med jämna mellanrum. Se till att ha en kam mellan huden och pälsen så du inte riskerar att klippa i huden. Gör du det är rumpan off limits för ett bra tag framöver (been there, Done that ;) ) våran bajsar alltid på kvällen som tur är, så vi kan kolla direkt efteråt och klippa bort ev bajs på en gång om det behövs. Prova att ge mat lite senare en helg och se om du kan förskjuta bajsandet till kvällstid när du är hemma?

  • EmberEyes

    Jag har tre långhåriga bestar, och det fastnar i rump-luddet lite titt som tätt om jag inte klipper ner lite då och då. Jag gör det 2-4ggr/månad, det ingår i vecko-kollen jag gör då jag kollar tassar och ev klipper klor, kollar öron, tänder osv. Jag brukar också få klippa ner kragen lite ibland då den blir så lång att den fastnar i munnen når de rengör sig, och tovar sig.

    Om du inte ställer ut katten är det inga problem att det blir lite snett i början, men om du ska ställa katten eller tycker att rump-pälsens utseende är väldigt viktig så kan du gå till en utbildad "katt-frisör" den/de första gångerna så du lär dig hur. Katt

Svar på tråden Ni med långhåriga katter! Hur gör ni?