• Emsanyeah

    Mat fastnade i halsen

    Förra veckan på Tisdag skulle jag och barnen äta middag, efter halva portionen så kände jag hur maten fastnade på vänster sida av strupen långt ner. Här känt detta några gånger tidigare men då har jag kunnat skölja bort det med vatten men nu satt det verkligen fast. Jag fick panik och ringde 1177 och dom sa åt mig att åka in. På akuten kollade en läkare i halsen och såg bara att det var lite rött och tyckte inte att det var något konstigt. Jag åkte hem. Känslan försvann inte, dagen efter ringde jag och bad om en jourtid till hc och på fredagen fick jag träffa en läkare. Han kollade med en spegel ner i min hals och såg en liten utbildning stor som en ärta bredvid min vänstra halsmandel. Men jag hade hela tiden känslan i mig att det inte var den som störde men försökte intala mig själv att jag måste lite på läkaren. Fick panikattacker varje dag, sov inte, åt inte. Så blev det Lördag kväll och jag låg i sängen och försökte sova med sömntabletter och lugnande som jag fått utskrivet av läkaren. Så kände jag hur det bara släppte i halsen, som att maten bara försvann. Dagen efter kollade jag i spegeln efter Ärtan vid halsmandeln och den är KVAR!!! Det kan ju inte vara den jag har känt för nu känner jag ingenting. Vad kan jag ha i halsen som gör att maten fastnar? Är så jäkla orolig... äter knappt nu för jag är livrädd att något ska fastna igen och ingen tar mig på allvar. Får bara ångest


    Panik
  • Svar på tråden Mat fastnade i halsen
  • EAAA

    Hej.

    Du behöver inte vara orolig.

    En av mina vänner har likadant. Kan komma i perioder beroende på vad hon äter.

    Sist åt hon jordnötter och så fick hon som du.

    Enligt hennes läkare är det som en flik i halsen...

    en liten ficka där mat ibland kan sätta sig och sedan släpper efter ett tag.

    Så detta är inte farligt men förstår att du blir rädd!

    Vissa har tydligen så.

    Vet dock inte om man kan göra något åt problemet.

  • Emsanyeah

    Alltså TACK för ditt svar. Jag har googlat på typ hopkins lymfom och börjar inbilla mig att jag har cancer och allt möjligt. Här haft körtelfeber när jag var yngre och det ökar visst riskerna för att få diagnosen.

    Nu känner jag lite hopp iallafall så tack snälla. Jag hoppas verkligen att det bara är det.

  • EAAA

    Bra att det känns bättre :)

    Men ring läkare och kräv att få hjälp om det händer igen. Du ska ju inte gå runt och få panikattacker osv!

  • Emsanyeah

    Jo jag måste nog ringa imorgon, ska kräva en remiss till önh så dom kan kolla längre ner i halsen. Annars kommer jag aldrig kunna släppa oron.. de här tog knäcken på mig psykiskt, att få gå med mat i strupen i 5 dagar.. kändes som en evighet. Aldrig varit med om något obehagligare.

  • Matilda13

    Hej

    Såg din gamla tråd om när du satte i halsen och har haft samma problem.

    Fick du något svar från ÖNH angående detta till slut?

    Tacksam för svar!

Svar på tråden Mat fastnade i halsen