• Anonym (Vilsen)

    vill inte

    Jag plussade i fredags och bör vara i v6 eller 7. Kom som en total chock för mig och sambon. Vi är 24 & 25 om någon undrar, har varit ett par i 7,5år men har en del bagage, känt varann i 10år. Han är mitt stora stöd och jag älskar honom mer än något annat.

    Han säger att hans rationella sida skriker nej men känslan säger ja. Min hjärna säger samma sak, det är för tidigt! Tajmingen är fel, vi har inte bästa ekonomin då jag precis är klar med min utbildning. Men mitt hjärta säger ja, tanken på abort gör mig förtvivlad.

    Vi vet varken ut eller in och är så ledsna. Önskar att det här kunde fått vänta några år.

    Behövde få ventilera lite.

  • Svar på tråden vill inte
  • Anonym (JK)

    Jadu.., sånt är livet! Ni vet hur barn blir till..,;)

  • Anonym (Vilsen)
    Anonym (JK) skrev 2017-06-14 12:55:03 följande:

    Jadu.., sånt är livet! Ni vet hur barn blir till..,;)


    Och du vet att vi inte skyddade oss eller? För det gjorde vi kan jag upplysa dig om.
  • student2013

    Du kanske ska börja med att kontakta en barnmorska för att se hur långt gången du faktiskt är. Sen få tid för att prata med kurator. Sen om du precis har blivit klar med en utbildning är det bara till att sätta igång och söka jobb. Har du tur får du något snabbt och hinner jobba lite innan kanske inte 8 månader men tillräckligt för att kanske kunna lägga undan en slant att använda till grejer till barnet och för att täcka upp vid föräldraledigheten om ni inte har jobbat innan och har dålig föräldrapenning.

  • Anonym (Vilsen)
    student2013 skrev 2017-06-14 17:00:49 följande:

    Du kanske ska börja med att kontakta en barnmorska för att se hur långt gången du faktiskt är. Sen få tid för att prata med kurator. Sen om du precis har blivit klar med en utbildning är det bara till att sätta igång och söka jobb. Har du tur får du något snabbt och hinner jobba lite innan kanske inte 8 månader men tillräckligt för att kanske kunna lägga undan en slant att använda till grejer till barnet och för att täcka upp vid föräldraledigheten om ni inte har jobbat innan och har dålig föräldrapenning.


    Jag har jobb redan. Enda nackdelen är att det är ett säljyrke (provisions baserat). Har jobbat men tjänat ca 10 500kr i månaden bara efter skatt. Har dock en hel del sparade pengar. Sambon har fast jobb och betydligt bättre inkomst. Vi har fullt stöd från båda våra familjer också som mer än gärna hjälper till samt bostadsrätt dock bara en tvåa.
  • student2013
    Anonym (Vilsen) skrev 2017-06-14 17:56:03 följande:
    Jag har jobb redan. Enda nackdelen är att det är ett säljyrke (provisions baserat). Har jobbat men tjänat ca 10 500kr i månaden bara efter skatt. Har dock en hel del sparade pengar. Sambon har fast jobb och betydligt bättre inkomst. Vi har fullt stöd från båda våra familjer också som mer än gärna hjälper till samt bostadsrätt dock bara en tvåa.
    Det är ju bättre än inget jobb alls. Kan du kanske göra det som föräldra ledig hemifrån i några timmar så det kan bli lite extra? Har ni en budget för era utgifter? Fasta och rörliga jämfört med er inkomst? Ställ upp det om ni kan och se hur mycket ni behöver för att gå runt 1 månad enligt kassakollens preliminära beräkning så får du ut 5750kr före skatt om du tar ut 5 dagar i veckan. Det är bra att ni har fullt stöd av era familjer så kanske dem kan ställa upp för er.  Hur stor är er tvåa?
  • Anonym (Vilsen)
    student2013 skrev 2017-06-14 20:09:36 följande:
    Det är ju bättre än inget jobb alls. Kan du kanske göra det som föräldra ledig hemifrån i några timmar så det kan bli lite extra? Har ni en budget för era utgifter? Fasta och rörliga jämfört med er inkomst? Ställ upp det om ni kan och se hur mycket ni behöver för att gå runt 1 månad enligt kassakollens preliminära beräkning så får du ut 5750kr före skatt om du tar ut 5 dagar i veckan. Det är bra att ni har fullt stöd av era familjer så kanske dem kan ställa upp för er.  Hur stor är er tvåa?
    Jag är helt klar från skolan i september. Trodde det var juni men såg att jag har en tenta i september. Sen kommer jag ju tjäna mer än 10 500kr/månad. Men alltid osäkert när det är provision givetvis, nu har jag trainee lön bara. Tvåan är på 50kvm. Ja, våra föräldrar kommer vi kunna få hjälp från. Men 5700kr/månad innan skatt är ju inte mkt pengar..
  • Anonym (Tina)

    Jag tycker inte du ska hindras av det praktiska. Ni är två, ni har bostad och även om den som är hemma kommer ha låg föräldrapenning så kan ju den andra jobba. Ni klarar er garanterat, och det kommer att ordna sig med tiden, du har trots allt utbildning.

    Det viktiga är väl att känna efter i hjärtat hur det känns. Skulle du ångra en abort? Skulle du känna att du slösade bort din ungdom om du skaffade barn redan nu? Såna frågor är viktigare att besvara än de rent materiella, sånt reder upp sig med tiden :)

  • student2013
    Anonym (Vilsen) skrev 2017-06-14 20:46:48 följande:
    Jag är helt klar från skolan i september. Trodde det var juni men såg att jag har en tenta i september. Sen kommer jag ju tjäna mer än 10 500kr/månad. Men alltid osäkert när det är provision givetvis, nu har jag trainee lön bara. Tvåan är på 50kvm. Ja, våra föräldrar kommer vi kunna få hjälp från. Men 5700kr/månad innan skatt är ju inte mkt pengar..
    Okej, Men om säg 4 månader så kommer du ha högre lön. Kanske inte mycket mer men lite. Har du tur blir det runt 4000 efter skatt. När du säger storleken tänker jag på min och min mans gamla lägenheten innan vi flyttade. 50 kvm ryser bara av tanken. Vår säng tog upp halva sovrummet så är den som er så är den inte tillräckligt stor för att skaffa barn i :/ Står ni i någon bostadskö?
  • Komigennuva

    Jag och min sambo träffades i början av vår utbildning. Nu i upploppet av den är vi föräldrar till en fantastisk dotter på 8 månader, trots att vi båda är studenter och inte har de bästa ekonomiska förutsättningarna. Allt funkar hur bra som helst, det blir vad man gör det till skulle jag säga. Sluta ställ så höga krav på er själva, var flexibla. Ni klarar av ett par år med sämre ekonomi.

  • Anonym (Vilsen)
    student2013 skrev 2017-06-14 20:57:42 följande:
    Okej, Men om säg 4 månader så kommer du ha högre lön. Kanske inte mycket mer men lite. Har du tur blir det runt 4000 efter skatt. När du säger storleken tänker jag på min och min mans gamla lägenheten innan vi flyttade. 50 kvm ryser bara av tanken. Vår säng tog upp halva sovrummet så är den som er så är den inte tillräckligt stor för att skaffa barn i :/ Står ni i någon bostadskö?
    Vi kan sälja vår och har kapital att köpa större. Så det löser sig med större bostad :) typ vår minsta oro. Jag oroar mig mest för jobb/ekonomi. Samt att vi ska vara redo.
Svar på tråden vill inte