• flygrl

    Dropbox fråga

    Min iPhone, iPod & iPad synkar bilder till Dropbox men nu undrar jag va som händer om jag tar bort alla bilder i mina enheter. Tas dom då automatiskt bort från Dropbox med eller finns dom kvar där oberoende av va som finns i mobilen mm?
    Jag vill ju inte bli av med alla mina bilder... :/

  • Svar på tråden Dropbox fråga
  • Aniiee

    de finns kvar på dropbox.

    för säkerhets skull kan du ju ta bort EN bild och testa (maila bilden till dig själv först, till exempel).

    alternativt kan du ju gå in på dropbox på datorn, göra en ny mapp, lägga över alla bilder dit och sedan radera det som finns på mobilen. så slipper du få tillbaka allt i mobilen nästa gång du startar om den....


    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • flygrl
    Aniiee skrev 2017-06-14 16:25:57 följande:

    de finns kvar på dropbox.

    för säkerhets skull kan du ju ta bort EN bild och testa (maila bilden till dig själv först, till exempel).

    alternativt kan du ju gå in på dropbox på datorn, göra en ny mapp, lägga över alla bilder dit och sedan radera det som finns på mobilen. så slipper du få tillbaka allt i mobilen nästa gång du startar om den....


    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
    Tack Aniiee! Då vet jag.
  • äsch

    De kommer inte tillbaks till mobilen (iPhone) när du har raderat dem. Men så länge du inte raderar dem från Dropbox-appen så finns de kvar i Dropbox. Gör så jämt. Synkar och sen raderar jag alla bilder från mobilen. Mycket smidigt :)

  • Aniiee
    äsch skrev 2017-06-14 23:05:32 följande:

    De kommer inte tillbaks till mobilen (iPhone) när du har raderat dem. Men så länge du inte raderar dem från Dropbox-appen så finns de kvar i Dropbox. Gör så jämt. Synkar och sen raderar jag alla bilder från mobilen. Mycket smidigt :)


    det gör mitt om jag pillat för mycket på inställningarna =P
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Aniiee
    flygrl skrev 2017-06-14 22:58:49 följande:
    Tack Aniiee! Då vet jag.
    Any time.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • äsch
    Aniiee skrev 2017-06-14 23:07:20 följande:
    det gör mitt om jag pillat för mycket på inställningarna =P
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
    Ja, men det var därför jag parentesade iPhone. :) Har för mig du har Android (ja, jag lägger tydligen sådant på minnet) och eftersom TS har iPhone ville jag bespara henne det extra arbetet med att skapa nya mappar och flytta bilder :)
  • Aniiee
    äsch skrev 2017-06-14 23:10:28 följande:
    Ja, men det var därför jag parentesade iPhone. :) Har för mig du har Android (ja, jag lägger tydligen sådant på minnet) och eftersom TS har iPhone ville jag bespara henne det extra arbetet med att skapa nya mappar och flytta bilder :)
    sant, men det är inställningarna i dropbox jag pillar på, så det borde ju inte spela någon roll vilken telefon man har om man ställer in synk åt båda hållen.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • flygrl
    äsch skrev 2017-06-14 23:10:28 följande:
    Ja, men det var därför jag parentesade iPhone. :) Har för mig du har Android (ja, jag lägger tydligen sådant på minnet) och eftersom TS har iPhone ville jag bespara henne det extra arbetet med att skapa nya mappar och flytta bilder :)
    Tack också till dig för din iPhone/iOS inriktade info! Men det kan hända jag gör det Aniiee style ändå och skapar en egen mapp i datorn så e bilderna helt och hållet i min kontroll. Men bra att veta bilderna inte synkas tillbaka till mobilen mm.
  • flygrl
    Aniiee skrev 2017-06-14 23:17:28 följande:
    sant, men det är inställningarna i dropbox jag pillar på, så det borde ju inte spela någon roll vilken telefon man har om man ställer in synk åt båda hållen.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
    Jag får kolla Dropbox synk inställningar m a o. ;)
  • äsch
    Aniiee skrev 2017-06-14 23:17:28 följande:
    sant, men det är inställningarna i dropbox jag pillar på, så det borde ju inte spela någon roll vilken telefon man har om man ställer in synk åt båda hållen.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
    Njae, eftersom Apple, på gott och ont, har valt att begränsa användarna en aning så fungerar det inte så i Dropbox-appen på iPhone. Db kan inte själv synka tillbaka bilderna till kamerarullen. Om man vill spara ner något från Db till mobilen så måste man göra det manuellt.
    TS: Bilderna har redan en egen mapp i Db ju :) Men det kan ju vara en idé att sortera upp dem *pekar lite menande på mig själv*
  • äsch
    äsch skrev 2017-06-14 23:32:51 följande:
    Njae, eftersom Apple, på gott och ont, har valt att begränsa användarna en aning så fungerar det inte så i Dropbox-appen på iPhone. Db kan inte själv synka tillbaka bilderna till kamerarullen. Om man vill spara ner något från Db till mobilen så måste man göra det manuellt.
    TS: Bilderna har redan en egen mapp i Db ju :) Men det kan ju vara en idé att sortera upp dem *pekar lite menande på mig själv*
    Sådant som selektiv synk till exempel, är helt obefintligt för iPhone, vilket ju är lite synd. Hade gärna sett den funktionen, istället för att behöva lägga saker i offlineläge manuellt. Å andra sidan sparar man ju en hel del plats på det viset eftersom allt stannar i molnet.
  • Aniiee
    äsch skrev 2017-06-14 23:32:51 följande:
    Njae, eftersom Apple, på gott och ont, har valt att begränsa användarna en aning så fungerar det inte så i Dropbox-appen på iPhone. Db kan inte själv synka tillbaka bilderna till kamerarullen. Om man vill spara ner något från Db till mobilen så måste man göra det manuellt.
    TS: Bilderna har redan en egen mapp i Db ju :) Men det kan ju vara en idé att sortera upp dem *pekar lite menande på mig själv*
    det är bra =) Eller... det är dåligt =( Beroende på hur man ser det.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • flygrl

    @äsch: vet du (eller nån annan) hur man enklast raderar många bilder på en gång i iPhone? Kan man radera ALLT på en gång?

  • äsch
    flygrl skrev 2017-06-15 10:11:45 följande:

    @äsch: vet du (eller nån annan) hur man enklast raderar många bilder på en gång i iPhone? Kan man radera ALLT på en gång?


    Så vitt jag vet så måste du markera de bilder (eller grupper av bilder) du vill ta bort. Du kan också ta bort hela album som du har skapat själv, men om alla bilderna ligger i kamerarullen utan egna album så får du markera bildgrupper. I bildappen så använder du dig av fliken längst till vänster och inte av album. Om det är någon annan som vet något annat tips så tas det tacksamt emot :)
  • flygrl
    äsch skrev 2017-06-15 15:16:33 följande:
    Så vitt jag vet så måste du markera de bilder (eller grupper av bilder) du vill ta bort. Du kan också ta bort hela album som du har skapat själv, men om alla bilderna ligger i kamerarullen utan egna album så får du markera bildgrupper. I bildappen så använder du dig av fliken längst till vänster och inte av album. Om det är någon annan som vet något annat tips så tas det tacksamt emot :)
    Det är så där jag gör bara det e så tidsödande när man har många bilder. Tack ändå att du svarade.
Svar på tråden Dropbox fråga