• Syrran62

    Kräva få skaffa ny hund eller inte?

    Jag har aldrig varit en hundperson men en kväll för ca 12 år sedan vart jag kär i en liten valp som "någon" lämnat instängd att kissa på sig på mitt arbete. Arbetsnarkoman som jag är/ råkade vara så dyker jag upp på "mitt" kontor 02,30 en fredag för att hantera ett joursamtal. Väl inne möts jag av hundvalp x som bara var ca 4-5 mån vid tillfället. Helt ensam... från första sekund när jag såg vad som mötte mig i dörren visste jag att jag skulle aldrig lämna denna hund eller svika den på ett liknande sätt någonsin! Jag bort prioriterade mitt för uselt uppskattade arbete och beställde en taxi som tar djur och åkte direkt hem med denna ensamma valp till min egen bostad där just då 2 katter och ett ego ex huserade. 

    Ett stort bråk utbröt då min dåvarande sk "sambo" inte kunde tolerera att jag på eget bevåg tagit in en hund. Jag är ju partisk men ( han hade problem med att jag hälsade på mina katter före honom när jag kom hem så reaktionen var inte helt oväntad.)

    Efter massa bråk slutade allt med att jag köpte loss min lilla hittehund. Jag mutade mitt ex och löste hans blancolån på ca 190. 000 kr för att få honom att knipa igen och sluta vara vidrig. behöver jag ens skriva att det inte höll...

    Men, denna fina underbara hund har sen stannat med mig i över 13,5 år..
    ska inte älta om den fruktansvärda sorg hans bortgång skapat.. han var med mig överallt! mer än med stora bokstäver på riktigt överallt, på mitt jobb, på alla träffar, på allt jag gjorde ute på stan-om hund inte fick vara där gick jag inte dit heller.

    sen försvann hann

    Och nu känner jag mig redo få starta om. Har fått tips om en underbar liten blandvalp och mitt hjärta bultar så mycket att jag redan lagt en handpeng...men hur ska jag få min man som inte vet något alls att gå med på detta? 

    Vi har ett stressigt liv enligt vissa..jag anser vi är bortskämda

    Min man vill inte ha varken fler barn eller fler husdjur om han får välja men jag finner inte lycka i detta...

    Vi har idag ett barn vårt livs kärlek på 5 år och en adoptivhund som lever samt en rätt fet katt...

    Vad skulle du gjort? Jag vill gärna ha både ett barn och hund till men min man uttrycker sitt ogillande 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kräva få skaffa ny hund eller inte?
  • Tow2Mater

    Man pratar om saken, och vill han fortfarande inte så blir det ingen hund. Menar du att du t o m riskerar splittra upp ditt barns familj idag for en ny hund??

  • Dexter dot com

    Du har valt att leva ihop med honom och då även accepterat att respektera hans åsikter så självklart skaffar du ingen hund utan att han är med på det till 100%. Eftersom ni redan har hund kan man ju tycka att en till inte är nån skillnad men en valp tar ju enormt med tid, att vara ledig första månaderna kostar ju en rejäl slant och hundvakt/pensionat/försäkringar osv för en hund till kostar ju också en hel del vilket naturligtvis kommer påverka ert gemensamma liv.

  • Anonym (Älskar hundar)

    Jag hade kört över hans vilja.
    Han lär inte lämna dig för att du skaffar en ny hund.
    Folk som inte skaffat sig och levt och med hundar fattar inte sånt.

  • Gizmo

    Om din man inte vill skaffa en hund till så tycker jag att du borde respektera hans vilja. Ni är ett team och då kompromissar man. Du har ju redan EN hund, det borde räcka!?

  • Monsta

    Definitivt prata om det med din man, berätta för honom om hur du känner. Men respektera också hans känslor. Om han verkligen inte vill ha en till hund, inte hur du än bönar och ber och lovar att du tar hand om allting som har med den nya hunden att göra, då kanske det inte är rätt att ta hund. Det kan inte heller skada att berätta så mycket positiva saker som möjligt om den nya hunden och visa massor med bilder av den :D

  • KlunsSmurfen
    Anonym (Älskar hundar) skrev 2017-06-15 05:41:08 följande:

    Jag hade kört över hans vilja.
    Han lär inte lämna dig för att du skaffar en ny hund.
    Folk som inte skaffat sig och levt och med hundar fattar inte sånt.


    Utan barn är det en stor risk att du åker ut, med barn?
    Hundar kan få för sig att springa bort.

    Efter massa bråk slutade allt med att jag köpte loss min lilla hittehund. Jag mutade mitt ex och löste hans blancolån på ca 190. 000 kr för att få honom att knipa igen och sluta vara vidrig. behöver jag ens skriva att det inte höll..


    ?
  • Anonym (vet hut!)
    Anonym (Älskar hundar) skrev 2017-06-15 05:41:08 följande:

    Jag hade kört över hans vilja.
    Han lär inte lämna dig för att du skaffar en ny hund.
    Folk som inte skaffat sig och levt och med hundar fattar inte sånt.


    Det hade definitivt jag gjort, om någon kör över min vilja så fult om något som både kostar tid, pengar och besvär i vardagen.

    I en relation är man två.
  • Syrran62

    Jag lyssnade på era tips och kan glatt meddela att min man gått med på att skaffa en till hund! Utan att jag behövde köra över honom. Om 3 veckor är vår lilla vovve här *lycklig*

  • Nandez
    Syrran62 skrev 2017-06-20 16:03:14 följande:
    Jag lyssnade på era tips och kan glatt meddela att min man gått med på att skaffa en till hund! Utan att jag behövde köra över honom. Om 3 veckor är vår lilla vovve här *lycklig*
    Bra att det löste sig, lycka till med vovven.
Svar på tråden Kräva få skaffa ny hund eller inte?