• Anonym (Döma efter utseendet?)

    Dömer du folk efter utseendet?

    Dömer du folk efter utseendet?

    Tänker inte på något sexuellt nu... Till exempel en person har ett fult utseende så tänker du mycket negativa saker om den personen?

    Rösta på det som ligger närmast sanningen för dig.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Dömer du folk efter utseendet?
  • Vixen90

    Ja. Det är naivt att tro annat.

    Vi är programmerade att sortera och kategorisera för att klara av att hantera tillvaron.

    Självklart kommer man som människa att instinktivt dra slutsatser utifrån kunskap och erfarenhet gällande folks utseende.

    Frågan borde därför istället handla om hur pass medveten man är om de kopplingar man gör och vilka föreställningar man har.

  • Gung Ho
    Anonym (Döma efter utseendet?) skrev 2017-06-15 00:51:31 följande:

    Dömer du folk efter utseendet?

    Tänker inte på något sexuellt nu... Till exempel en person har ett fult utseende så tänker du mycket negativa saker om den personen?

    Rösta på det som ligger närmast sanningen för dig.


    Det gör vi alla! ;)
  • Meriall

    Ja men inte så mycket efter medfödda grejer utan mer saker personen valt själv som frisyr, stil, smink etc.

  • John22

    Till viss del, absolut. Jag skulle nog dock säga att jag bedömer dem baserat på deras utseende snarare än dömer.

    Att en person har fula drag i ansiktet kan denne inte hjälpa, och det är inget jag lägger större vikt vid. Om personen däremot är orakad, har smutsiga kläder och på annat sätt ser ut som drägg, tänker jag givetvis negativa tankar om denne.

    Även personer med rosa hår och andra flamsiga grejer får sig en slev negativa tankar eftersom jag har väldigt svårt för "attention whores".

  • sextiotalist
    John22 skrev 2017-06-15 06:00:29 följande:

    Till viss del, absolut. Jag skulle nog dock säga att jag bedömer dem baserat på deras utseende snarare än dömer.

    Att en person har fula drag i ansiktet kan denne inte hjälpa, och det är inget jag lägger större vikt vid. Om personen däremot är orakad, har smutsiga kläder och på annat sätt ser ut som drägg, tänker jag givetvis negativa tankar om denne.

    Även personer med rosa hår och andra flamsiga grejer får sig en slev negativa tankar eftersom jag har väldigt svårt för "attention whores".


    Visst gör man en bedömning, men inte på det sättet som ts beskriver. Men livet har lärt mig att bedöma efter utseende, då kan man göra många misstag här i livet.
  • 100kgpappa

    Jo. Lite grann gör man, det är ofrånkomligt. Dock inte på det sättet ts beskriver, men oftast när man träffar någon så gör man bedömning direkt, oavsett om man vill eller inte.

    Men sen när man lär känna folk så revideras det ofta. Jag hållet inte fast vid en uppfattning bars för att.

  • Anonym (xx)

    Inte så mycket, men rökare är automatiskt dumma i huvudet innan jag lär känna dem.

  • EmberEyes

    Jag dömer nog inte folk efter deras medfödda egenskaper, eller jag hoppas iaf att jag inte gör det.

    Däremot har jag mycket fördomar/förutfattade meningar/förväntningar som jag försöker jobba bort gällande val av yttre identitet. T. ex en person med en massa tatueringar och piercings, en person med fejk-tan, ducklips och silikon-tuttar, en kostym-nisse osv.

  • Famous

    Jag skulle aldrig döma någon efter utseendet men visst skapar man sig en bild av hur personen troligtvis är. Det tror jag de flesta gör.

  • Anonym (Jo)
    Famous skrev 2017-06-15 08:45:34 följande:
    Jag skulle aldrig döma någon efter utseendet men visst skapar man sig en bild av hur personen troligtvis är. Det tror jag de flesta gör.
    Så är min åsikt också.
  • Anonym (uttråkad)

    Hur man från grunden ser ut kan man inte hjälpa, rätt korkat att se ned på någon för det.

    Men sen behöver man inte gå runt och odla stora utväxter mitt i ansiktet, sånt går faktiskt att ta bort med laser. Man måste inte heller lukta illa eller ha trasiga kläder som inte passar.

    På semester en gång såg jag en man som hade som en hel liten slapp klementin av extra vävnad som hängde från armhålan, såg jättevidrigt ut.

    Jag hade betalat många tusen för att bli av med det om det vore jag.

  • Anonym (Jovars)

    Jag bildar mig en uppfattning om vem någon är baserat på vad den gjort med sitt utseende. Någon som ser ut att ha ägnat timmar åt att spackla ansiktet och skaffa extremt moderiktiga kläder tappar jag dessvärre lite respekten för. Men det är inte värre än att det kan repareras när jag lär känna personen.

  • kvarnfot

    Delvis, tex folk med mycket synliga tatueringar brukar inte ha några högre studieskulder om man säger så...

  • Anonym (Ulrika)

    Nja. Jag dömer dem efter hur det sköter sin hälsa. Och sånt syns ju ofta. Så tjockisar dömer jag, men då jag vet att en del (få dock!) blir feta på grund av sjukdom så äcklas jag bara när feta människor sitter på McDonald's och vräker i sig.
    Jag förstår att det är något psykiskt. Jag har också lidit av psykisk ohälsa. Jag sökte hjälp. Fattar inte varför överviktiga inte gör det.

    Och ja, det drabbar mig att andra är feta. Mina skattepengar går till deras vård.

  • Anonym (Skärp dig!)
    Anonym (Ulrika) skrev 2017-06-16 20:24:21 följande:

    Nja. Jag dömer dem efter hur det sköter sin hälsa. Och sånt syns ju ofta. Så tjockisar dömer jag, men då jag vet att en del (få dock!) blir feta på grund av sjukdom så äcklas jag bara när feta människor sitter på McDonald's och vräker i sig.

    Jag förstår att det är något psykiskt. Jag har också lidit av psykisk ohälsa. Jag sökte hjälp. Fattar inte varför överviktiga inte gör det.

    Och ja, det drabbar mig att andra är feta. Mina skattepengar går till deras vård.


    Usch! Och du kostade inte pengar när du sprang till psykvården?
  • MAN78

    Jo nog är man där och dömer. Orättvist eller ej. Men kanske inte pga utseende och fysiska skavanker. Däremot tatueringar och extremt påkostade eller utmanade kläder ger bilden av en person med svag självkänsla.

Svar på tråden Dömer du folk efter utseendet?